ساعاتی پیش از آغاز سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، رسانه ها همچنان به گمانه زنی ها در این خصوص ادامه می دهند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: رئیس‌ جمهور آمریکا در سخنرانی اش خروج آمریکا از توافق هسته ‌ای را مستقیما اعلام نمی‌ کند اما موضع گیری سختگیرانه اش می تواند پایانی بر توافق باشد.

بسیاری گمانه زنی کرده اند که احتمالا «دونالد ترامپ» در سخنانش به صورت مستقیم خروج کشورش از توافق هسته ‌ای را اعلام نخواهد کرد چرا که خروج مستقیم از توافق هسته ‌ای به اعتبار آمریکا آسیب می رساند و امکان حل سریع بحران کره ‌شمالی به وسیله مذاکره را هم از بین می ‌برد.

مقام ‌های آمریکایی اعلام کرده ‌اند که ترامپ در سخنرانی خود که ساعاتی دیگر ایراد خواهد شد، به شدت به سیاست ‌های ایران در خاورمیانه خواهد تاخت، اما گزینه خروج واشنگتن از توافقنامه هسته ‌ای را مطرح نخواهد کرد.

این مقام ‌های آمریکایی که نام آنها افشا نشده، گفته ‌اند ترامپ در سخنرانی خود برجام را مطابق با منافع امنیت ملی آمریکا معرفی نمی ‌کند و میگوید که تهران با انجام آزمایش‌ های موشکی بالستیک و دخالت در مناقشه های منطقه ‌ای، «روح» این توافقنامه را نقض می ‌کند.

با این حال به گفته این مقام‌ های آمریکایی، ترامپ درباره اعمال دوباره تحریم‌ ها علیه ایران و موضوع نقض فنی توافقنامه برجام از سوی ایران، صحبتی مطرح نخواهد کرد.

در عوض، آن‌ طور که آنها گفته ‌اند رئیس جمهور آمریکا از کنگره خواهد خواست با تصویب قوانین جدید، الزامات سخت ‌گیرانه ‌تری را برای ایران به منظور ادامه وضعیت رفع تحریم ها، در نظر بگیرند.

در بیانیه کاخ سفید که چند ساعت قبل از سخنرانی ترامپ منتشر شده، به برخی نکات که ترامپ به آنها خواهد پرداخت اشاره شده و به نقل از وی آمده که زمان آن رسیده که همه دنیا همراه با آمریکا از ایران بخواهند اقدامات خود را پایان دهد.

در بیانیه کاخ سفید که قبل از ارائه راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران و به صورت یک گزاره ‌برگ (فکت‌ شیت) منتشر شده، آمده است: «ما ائتلاف ‌های سنتی و شراکت منطقه ‌‌ای خود را احیا خواهیم کرد تا استحکاماتی را علیه اقدامات ایران تشکیل داده و توازن پایدارتری از قدرت را در منطقه برقرار کنند.»

این بیانیه با اشاره به فعالیت‌ های موشکی ایران می ‌افزاید: «با تهدیداتی که موشک‌ های بالیستیک و دیگر جنگ ‌افزارهای نامتقارن متوجه آمریکا و هم‌ پیمانان‌ مان کند، مقابله خواهیم کرد.»

با این حال در گزارش کاخ سفید به این نکته اشاره نشده که آیا ترامپ در سخنرانی خود، نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه ‌های تروریستی قرار می‌ دهد یا خیر.

مقام‌ های ایرانی پیشتر در این زمینه به شدت هشدار داده و اعلام کرده بودند که این اقدام را به مثابه «اعلان جنگ» تلقی خواهند کرد.

شماری از مقام‌ های آمریکایی و اروپایی هشدار داده ‌اند اعلام عدم پایبندی ایران به برجام توسط ترامپ باعث خواهد شد آمریکا در این خصوص در عرصه بین ‌المللی در انزوا قرار گیرد.

این در حالی است که دونالد ترامپ از توافق هسته ای با ایران به عنوان یکی از «بدترین توافق‌ ها» یاد کرده که «مایه شرمساری» آمریکا است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین روز گذشته گفت آمریکا هیچ ‌چیزی در مقابل توافق هسته ای به ‌دست نیاورده‌ است.

درصورتی که دولت آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور پایبندی ایران به برجام را تایید نکند، کنگره این کشور ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا در خصوص تحریم های ایران تصمیم‌ گیری کند.

اروپا از ترامپ تبعیت نخواهد کرد

شرکت های بزرگ به رویترز اعلام کرده اند تحریم های جدید احتمالی آمریکا علیه تهران موجب خواهد شد تا خریداران بالقوه نفت ایران آسیب ببینند؛ اگر چه عرضه به اروپا احتمالا بدون وقفه ادامه خواهد یافت.

هرگونه تشدید تحریم های ایران، بر بازار نفت جهانی تاثیرگذار خواهد بود.

اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از توافق هسته ای سال گذشته تحریم ها علیه ایران را کاهش داده و راه را برای تهران برای افزایش تجارت نفت و جذب میلیاردها دلار سرمایه گذاری باز کرده است.

«الکس بیرد» رئیس شرکت بین المللی نفتی گلنکور می گوید: «اگر آمریکا توافق هسته ای را تایید نکند و تنش ها را افزایش دهد، بدیهی است بعضی از مردم می گویند که شاید این کاری است که نباید درگیر آن شویم.»

«کیم جی هیون» مدیر عامل «لوت کمیکال»، شرکت پتروشیمی شماره 2 کره جنوبی گفت که فکر نمی کند که قیمت نفت به دلیل تشدید تحریم ها افزایش پیدا کند چرا که جهان نفت ذخایر نفتی بیشتری نسبت به سال 2012 دارد.

گلنکور و «ویتول» شرکت های تجارت نفتی شماره 1 و 2 در جهان هستند که از سال گذشته به معاملات خود با ایران بازگشته اند.

«ایان تیلور» مدیر اجرایی ویتول گفت که انتظار دارد معاملات با ایران پیچیده تر شود، اگر چه تعداد کمی از موسسات مالی تجارت با ایران را تسهیل می کنند.

او گفت: «من فکر نمی کنم که اروپایی ها با ترامپ همراهی کنند، بنابراین احتمالا تاثیر تحریم های جدید محدود خواهد بود.»

دونالد ترامپ قرار است امروز ساعت 12:45 (به وقت واشنگتن) راهبرد تازه آمریکا در قبال ایران را اعلام کند.

بر پایه قوانین آمریکا دولت باید هر سه ماه یک ‌بار پایبندی ایران به مفاد توافقنامه برجام را تایید و آن را با منافع ملی آمریکا مورد سنجش قرار دهد. دولت آمریکا تاکنون دوبار پایبندی ایران در این زمینه را تایید کرده ‌است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.