خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ‌ای ایران مایه شرمساری برای آمریکایی ها خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «برتون ریچر»‌ برنده جایزه نوبل فیزیک و استاد دانشگاه استنفورد در یادداشتی مشترک با «مایکل اس. لوبل» استاد دانشگاه نیویورک در روزنامه هیل نوشت: آیا توافق هسته ای ایران آن گونه که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا می گوید مایه شرمساری است؟ نه و علت آن را تشریح می کنیم.

اجازه دهید با طرح برخی موضوعات بدیهی آغاز کنیم. تاکنون هیچ رئیس‌ جمهوری در تاریخ معاصر آمریکا تصمیماتش را به تنهایی اتخاذ نکرده است و هر کدام از آنها به یک سری از مباحثات داخلی برای تصمیم‌ گیری نهایی در خصوص موضوعات به شدت فنی اتکا کرده اند. دونالد ترامپ یا به افراد اشتباه و نادرست اعتماد کرده و یا به توصیه ‌هایی که به وی می ‌شود، عمل نمی ‌کند. هرکدام از این دو گزینه که اتفاق افتاده باشد، وی با طرح احتمال عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ ای، در حال هدایت آمریکا در مسیری خطرناک است؛ اگرچه هیچ شواهدی نیز برای تایید این ادعا وجود ندارد.

پیونگ یانگ و تهران حدود چهار هزار مایل از لحاظ جغرافیایی با هم فاصله دارند، اما سیاست گذاری در قبال هر یک بر دیگری تاثیر می گذارد. تصور کنید اگر که ما از توافق هسته‌ ای که با ایران امضا کرده‌ ایم خارج شویم، چه اتفاقی خواهد افتاد.ما پیغام واضحی به «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی خواهیم فرستاد که وقتی بحث هسته ‌ای مطرح می ‌شود ما به حرفی که می ‌زنیم و یا توافقی که امضا می‌ کنیم،‌ اعتقادی نداریم.

ساخت یک سلاح هسته ای ساده ترین چیز در دنیا نیست، البته سخت ترین هم نیست. «ادوارد تلر» که اغلب با عنوان «پدر بمب هیدروژنی» شناخته می شود، گفته است که حفظ فناوری هسته ای مانند یک راز، تقریبا غیرممکن است؛ زیرا مردم هوشمند در همه جا وجود دارند. در نهایت آنها راه حل پازل علمی را پیدا خواهند کرد و بمب مورد نظر خود را خواهند ساخت. ایران و کره شمالی خود را ثابت کرده اند.

شما نمی توانید دانش هسته ای مردم را کنترل کنید. آنچه شما می توانید انجام دهید این است که دسترسی آنها را به تکنولوژی لازم محدود کرده و از نزدیک بر فعالیت های آنها نظارت کنید. به طور خلاصه همان دستاوردی که توافق هسته ای ایران داشت.

اتهام رئیس جمهور ترامپ مبنی بر اینکه توافق با ایران «شرم آور» است، نه تنها درست نیست، بلکه در عین حال نشان می دهد که یا او فاقد درک درست از موضوع است و یا متکی به مشاورانی نادان است. تندروها نمی توانند منتظر ترامپ باشند تا بهانه ای برای لغو توافقنامه به دست آنها بدهند بلکه آنها انفرادی عمل خواهند کرد. چنین اقدامی مایه شرمساری برای آمریکایی ها خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.