تفاهم های جدید روسیه و ترکیه به دنبال از بین بردن عناصر جبهه النصره در ادلب به منظور فارغ شدن به طور کامل برای نبرد دیرالزور و پس گرفتن چاه های نفت و گازی است که گروه نیروهای دموکراتیک سوریه به کنترل خود درآودره است؛ گروهی که از حمایت مالی و تسلیحاتی نیروهای آمریکایی برخوردار است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به دیدار اردوغان و پوتین در آنکارا  و تأثیر آن بر بحران سوریه پرداخت و نوشت: در تحولی چشمگیر و پس از دیدار سران که روز گذشته در آنکارا میان «رجب طیب اردوغان»رئیس جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برگزار شد، جنگنده های روسی روز جمعه بیش از هفتاد حمله هوایی انجام دادند که استان«ادلب» و «حلب» در شمال غرب سوریه را هدف قرار دادند و برای این کار از حریم هوایی ترکیه برای رسیدن به مناطقی که در آنها افراد مسلح سلفی در نوار مرزی با ترکیه متمرکز هستند، استفاده کردند.

این نخستین بار است که جنگنده های روسیه حریم هوایی ترکیه را برای بمباران مواضع گروه تحریر الشام یا همان جبهه النصره سابق استفاده می کنند و این یعنی دو طرف ترک و روس به تفاهم های جدیدی برای از بین بردن این گروه و هم پیمانانش در مراکز تجمع شان در ادلب و «جسر الشغور» و ریف حلب و بازگرداندن این مناطق به زیر حاکمیت دولت سوریه، رسیدند.

نبرد ادلب به تأخیر افتاد چه بسا دلیلش نیز سرگرم شدن ارتش عربی سوریه و هم پیمانان روس و ایرانی به علاوه نیروهای حزب الله لبنان به نبرد دیرالزور است که پس از متهم کردن آمریکا به حمایت از گرو های سلفی از جمله گروه تروریستی داعش توسط فرماندهان نظامی دشوار شده است.

پر واضح است که تفاهم های جدید روسیه و ترکیه به دنبال از بین بردن عناصر جبهه النصره در ادلب به منظور فارغ شدن به طور کامل برای نبرد دیرالزور و پس گرفتن چاه های نفت و گازی است که گروه نیروهای دموکراتیک سوریه به کنترل خود درآودره است؛ گروهی که از حمایت مالی و تسلیحاتی نیروهای آمریکایی برخوردار است.

ما بر این باور نیستیم که رهبران سوریه در دمشق به دور از این تفاهم ها هستند آن هم با توجه به گزارش های تقریبا تأیید شده درباره انجام دیدارهای چندی در روزهای اخیر میان هیأت های امنیتی سوریه و ترکیه برای رایزنی درباره مرحله بعد از کنترل ادلب و جسرالشغور و چگونگی اداره گذرگاه مرزی«باب الهوی» میان ترکیه و سوریه که اکنون در اشغال عناصر مسلح جبهه النصره است.

بازگشت اداره گذرگاه باب الهوی در شمال غرب سوریه به دولت سوریه پس از نزدیک شدن بازگشایی گذرگاه «النصیب» در مرزهای سوریه با اردن باعث می شود که گذرگاه های «التنف» و «القائم» در مرزهای سوریه با عراق تنها گذرگاه هایی بمانند که خارج از کنترل دولت مرکزی سوریه به طور کلی یا جزئی هستند.

تفاهم های نظامی ترکیه و روسیه در ادلب و جسر الشغور تأکید جدیدی بر گزارش هایی است که تأکید می کند پایان نظامی بحران سوریه و آغاز دو مرحله مهم تر یعنی راه حل سیاسی و نبرد بازسازی در راه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.