رئیس جمهور ترکیه که کشورش یکی از هم پیمانان اصلی ایالات متحده آمریکا در چارچوب پیمان ناتو است« به پوتین ملحق شد».

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری اسپوتنیک عربی در گزارشی نوشت: به زعم یک روزنامه آمریکایی، روسیه و ترکیه علیه ایالات متحده آمریکا در سوریه در حال توطئه چینی هستند.

به نوشته روزنامه واشنگتن اکسامینر آن چه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعانی مشترک در آنکارا گفتند دلیل و مدرکی است در زمینه «توطئه آنها» علیه منافع ایالات متحده آمریکاست.

به نوشته این روزنامه آمریکایی پوتین اعلام کرد که ترکیه و روسیه بر سر آتش بس در استان«ادلب» در سوریه به توافق رسیدند.

این روزنامه آمریکایی همچنین نوشت که این یعنی اردوغان از حمایت« انقلابی های سنی»(!) در آخرین پایگاه مخالفان سوری که در مقابل محور اسد-پوتین-ایران هستند، چشم پوشی کرده است.

این روزنامه آمریکایی همچنین نوشت که اردوغان و پوتین اشاره به این کردند که قصد دارند کردها را در هم بکوبند و این خود «یک خبر بد دیگر» است.

روزنامه واشنگتن اکسمینر واقعیت بد دیگری را نیز رصد کرد و آن اینکه رئیس جمهور ترکیه که کشورش یکی از هم پیمانان اصلی ایالات متحده آمریکا در چارچوب پیمان ناتو است« به پوتین ملحق شد».

 

جزئیات دیدار پوتین و اردوغان 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود از ادامه و قویتر شدن روابط با روسیه ابراز خرسندی کرد.

اردوغان و پوتین که برای انجام دیدارهای رسمی در آنکارا به سر می برد، پس از پایان دیدار میان هیئت های دوجانبه، کنفرانس مطبوعاتی مشترکی برگزار کردند.

اردوغان در این کنفرانس مطبوعانی با ابراز اینکه روابط منطقه ای و دو جانبه را مورد بررسی قرار داده اند، اعلام کرد که بخش اصلی  و پایه ای روابط دو جانبه را تجارت و گردشگری تشکیل می دهد.

رئیس جمهور ترکیه ضمن اشاره به اینکه ارقام این دو بخش  در 7 ماه اول سال رشد مهمی ثبت کرده است، تاکید کرد که برخی مشکلات موجود در پروژه های  انرژی مانند «جریان ترک» و نیروگاه هسته ای «آک کویو» نیز به شکلی سریع حل خواهد شد.

اردوغان همچنین ضمن اظهار اینکه در رابطه با سوریه و عراق، با روسیه همفکر هستیم، با یاد آوری انجام همه پرسی غیر قانونی در اقلیم کردستان عراق علی رغم همه هشدارهای داده شده، تاکید کرد که باید از رخ دادن اشتباهات وخیم تر جلوگیری کرد.

 رئیس جمهور ترکیه گفت: «هیچ کسی حق ندارد منطقه مان را به آتش بکشد».

وی تصریح کرد که با پوتین درباره تحولات کنونی منطقه و برقراری منطقه توقف درگیری های در شهر ادلب رایزنی کرده و  در خصوص ادامه همکاری ها برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه همفکر بوده است. وی همچنین تأکید کرد که «به همکاری و انجام دیدارها با روسیه در خصوص سوریه، ادامه خواهیم داد».

ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز تاکید کرد که مسائل منطقه ای و دوجانبه را با اردوغان در محیطی سازنده مورد بررسی قرار داده است.

پوتین همچنین با ابراز اینکه در ششمین اجلاس آستانه که در ابتدای ماه برگزار شد نقطه ای که بدان رسیده شده است را با اردوغان مورد بررسی قرار داده، تصریح کرد که مشکلات و دشواری های موجود در مناطق توقف درگیری و راههای حل آنها را مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رهبر روسیه در ادامه گفت که برای پایان یافتن جنگ در سوریه از میان بردن تروریست ها، باید از فعالیت هایی که در منطقه انجام می شود، حمایت شود.

پوتین در رابطه با موضع مسکو درباره همه پرسی روز دوشنبه در اقلیم کردستان عراق نیز تأکید کرد کشورش به تمایت ارضی عراق احترام می گذارد.

وی با اظهار اینکه در 7 ماه اول اول سال حجم تجاری دو جانبه در سطحی بالا رشد کرده است تصریح کرد که تعداد توریست هایی که از روسیه به ترکیه می آیند نیز با 11 برابر افزایش، از مرز 2.5 میلیون نفر فراتر رفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.