ایرانی ها پایبندی خود را به توافق هسته ای حفظ کرده اند بنابراین آمریکا هم باید متعهد باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه استریت تایمز سنگاپور در گزارشی نوشت: توافق هسته ای سال 2015 میان ایران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد که آلمان و اتحادیه اروپا هم به آن پیوسته اند، باید به عنوان یکی از موفقیت های دیپلماتیک دولت «باراک اوباما» شمرده شود. به طور دقیق به همین دلیل است که این توافق از زمان ورود «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا به دفتر کار بیضی شکل اش در کاخ سفید به سکویی برای انتقاد وی تبدیل شده است. در ماه ژوئیه روزنامه نیویورک تایمز نوشت که ترامپ به مشاوران خود دستور داده است که معیاری را برای اعلام این که ایران شرایط موافقتنامه را نقض کرده است، تعیین کنند. نیویورک ‌تایمز با اشاره به گزارش‌ هایی که مدعی هستند ترامپ تلاش کرده در دور پیشین تایید برجام در کنگره آمریکا، از اقدام «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا برای اعلام پایبندی ایران به برجام جلوگیری کند نوشته است: «برخی از مشاوران ترامپ استدلال می ‌کنند که اگر آنها بتوانند ایران را تحریک کنند تا این کشور طرف نقض‌ کننده توافق باشد، واشنگتن در موضع قدرتمندتری قرار خواهد گرفت.»

اخیرا ترامپ اعلام کرده که ممکن است توافق هسته ای را این بار در ضرب الاجل 16 اکتبر (24 مهر) تایید نکند. «استیون بنن» استراتژیست پیشین ترامپ که به تازگی از سمتش برکنار شده، مدعی شده است ترامپ نمی‌ خواهد در ماه اکتبر برجام را تایید کند.

وی در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود پس از خروج از دولت گفت درحالی که ساختار سنتی امنیتی در آمریکا از ترامپ می ‌خواهد تعهد تهران را به توافق هسته ‌ای سال 2015 تایید کند، او قصد دارد کار دیگری انجام دهد.

ترامپ تاکنون دو بار در ماه‌ های آوریل و ژوئیه تعهد ایران را به توافق هسته ‌ای تایید کرده است؛ اما نشانه‌ هایی از خود بروز داده است که از بی ‌تمایلی وی برای انجام کاری مشابه در این ماه (مهر) حکایت دارد. بنن در این خصوص گفت: «ساختار سنتی از ترامپ می‌ خواهد برجام را تایید کند. اما او می‌ خواهد از توافق خارج شود، توافق بهتری به دست آورد، و یا از فضایی خارج از توافق به این موضوع نگاه کند.»

اگر ترامپ این تهدیدات را عملی کند، کنگره آمریکا 60 روز برای تصمیم گیری در مورد بازگرداندن مجدد تحریم هایی که بر اساس برجام لغو شده بود، فرصت خواهد داشت. این اقدام بدون شک منجر به لغو برجام می شود و شاید ترامپ هم همین هدف را دنبال می کند. ترامپ نه تنها به توصیه های وزیر خارجه و دفاع خود، بلکه به پیشنهادات رئیس ستاد مشترک و رئیس فرماندهی استراتژیک آمریکا نیز توجهی نمی کند. دو نفر از مقامات ارشد نظامی آمریکا علنا با دستور ترامپ مخالفت کرده اند و تاکید کرده اند که معتقدند این توافق در راستای منافع کشور است.

دودستگی در کاخ سفید بر سر مسائل مختلف از جمله برجام این روزها بیش از گذشته آشکار شده است. در رابطه با برنامه هسته ‌ای ایران در یک ‌سوی میدان، رکس تیلرسون، وزیر خارجه، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع و «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا قرار دارند و در سوی دیگر، دونالد ترامپ و «جارد کوشنر» مشاور و داماد او قرار گرفته ‌اند. ترامپ و مشاورانش عقیده دارند باید زمینه اعلام عدم پایبندی ایران به برجام برای امکان خروج آمریکا از این توافق و پاره کردن برجام مهیا شود؛ در حالی ‌که وزارت خارجه، وزارت دفاع و مشاور امنیت ملی آمریکا با این طرح مخالفند و تاکید می ‎کنند که خروج از برجام و برهم زدن آن منافع آمریکا را به خطر می ‎اندازد.

در همین راستا ترامپ به گروهی از کارکنان مورد اعتماد خود در کاخ سفید دستور داده است به بررسی زمینه‌ ها برای جلوگیری از تایید پایبندی ایران به برجام در گزارش اکتبر بپردازند. به همین خاطر برخی گمانه‎ زنی‏ هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ترامپ پرونده برجام را به نهادی در کاخ سفید واگذار کرده است.

80 نفر از کارشناسان پیشرو در زمینه خلع سلاح در جهان نیز در بیانیه ای مشترک در 13 سپتامبر اظهار داشتند ثابت شده است که توافق هسته ای، یک توافق موثر و قابل تایید و نتیجه صرف تلاش هایی برای خلع سلاح هسته ای است. در میان امضا کنندگان این بیانیه که کارشناسانی در حوزه دیپلماسی خلع سلاح هسته ‌ای از سراسر جهان هستند، نام «هانس بلیکس» مدیرکل پیشین آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی و «توماس کانتری من» دستیار پیشین وزیر خارجه آمریکا در امور عدم اشاعه و امنیت بین ‌الملل به چشم می‌ خورد. این بیانیه به رهبری و ابتکار عمل مجمع کنترل تسلیحات که یک گروه حامی خلع سلاح در شهر «واشنگتن» است، ارائه شده است.

به استثنای اسرائیل و عربستان سعودی به عنوان دشمنان ایدئولوژیک و فرقه ای ایران، این معامله ای است که هر کسی می خواهد شاهد آن باشد. آنها می دانند که با لغو این توافق، احتمال درگیری ها بیشتر خواهد بود، نه کمتر. علاوه بر این، جهان در حال حاضر از نظارت بر برنامه هسته ای ایران لذت می برد. «یوکیا آمانو» دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اخیرا تأیید کرد که ایران اجازه دسترسی و بازرسی کوتاه مدت از مراکز خود را به آژانس می دهد.

به طور خلاصه، ایرانی ها پایبندی خود را حفظ کرده اند. بنابراین آمریکا هم باید متعهد باشد. در پی خروج ترامپ از موافقتنامه تغییرات اقلیمی پاریس و توافقنامه تجارت آزاد با کشورهای هر دو سوی اقیانوس آرام مشهور به TPP، خروج از توافق هسته ای ایران و اعمال مجدد تحریم های مربوط به این کشور، آمریکا را به شریکی غیر قابل اعتماد در هر گونه معامله ای - استراتژیک یا تجاری - تبدیل خواهد کرد. این امر همچنین می تواند هر گونه راه حل دیپلماتیکی را برای بحران جهانی کنونی آزمایش هسته ای و موشکی کره شمالی از بین ببرد. در صورت وقوع چنین شرایطی، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی چه خواهد کرد؟ در این صورت، غیر قابل اعتماد بودن ترامپ باعث می شود کیم حتی فردی منطقی هم به نظر بیاید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.