رئیس جمهور آمریکا طرح ممنوعیت سفر اتباع شش کشور عمدتا مسلمان را که مورد اعتراض بسیار قرار گرفته بود، گسترده تر کرده است به طوری که این طرح اکنون شامل کره شمالی و چاد و در مواردی خاص ونزوئلا می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا طرح ممنوعیت سفر اتباع شش کشور اکثرا مسلمان را که مورد اعتراض بسیار قرار گرفته بود گسترده تر کرده است به طوری که این طرح اکنون شامل کره شمالی و چاد و در مواردی خاص ونزوئلا می شود با این حال سودان از این لیست خارج شده است.

موعد فرمان قبلی ترامپ که جنجال زیادی را در آمریکا باعث شد و چندین قاضی به طور موقت مانع اجرای آن شده بودند، شب گذشته به پایان رسید و پس از پایان زمان آن رئیس جمهوری آمریکا از طرح جدیدی رونمایی کرد.

بر اساس طرح جدید ممنوعیت سفر برای شهروندان کشورهای ایران، لیبی، سوریه، یمن و سومالی باقی می ماند و کشورهای کره شمالی، چاد و ونزوئلا به این فهرست اضافه شده اند.

با این حال محدودیت های در نظر گرفته شده در مورد ونزوئلا تنها شامل فهرستی طولانی از کارکنان نهادهای دولتی ونزوئلا و خانواده های آنها می شود.

طرح جدید دونالد ترامپ شهروندان عراقی را شامل نمی شود اما اجازه ورود آنها با بررسی های دقیق تر صورت می گیرد.

در فرمان جدید ترامپ همانند فرمان قبلی ممنوعیت اصلی برای مسلمانان است.

با اینکه در فرمان جدید ممنوعیت ها شامل کره شمالی هم شده با این حال یک مقام دولتی به خبرنگاران گفته است که تعداد شهروندان کره شمالی که به آمریکا سفر می کنند، بسیار کم است.

دونالد ترامپ لحظاتی بعد از انتشار فرمان جدید در توئیتی نوشت: «امن کردن آمریکا اولویت اول من است. ما نمی توانیم کسانی را بپذیریم که قادر نیستیم سابقه آنها را به درستی بررسی کنیم.»

 

Untitled2

 

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران با انتشار توئیتی به این طرح واکنش نشان داد. ظریف نوشته است: «همدردی دروغین ترامپ با ایرانیان توخالی تر از همیشه است آن هم با این طرح جدید و حتی توهین آمیزتر ممنوعیت سفر علیه چنین شهروندان برجسته ای.»

 

Untitled

 

در بند مربوط به ایران گفته شده شهروندان ایرانی - چه به ‌شکل مهاجر یا غیرمهاجر - فعلا از ورود به خاک آمریکا منع می‌ شوند؛ به جز شهروندانی که روادید دانشجویی و روادید مبادله دارند. ولی این افراد نیز باید به‌ طور خیلی دقیق مورد بررسی قرار گیرند.

فرمان قبلی مهاجرتی ترامپ که از آغاز سال 2017 به اجرا گذاشته شد و باعث هرج و مرج در فرودگاه ها و اعتراض گسترده شده بود، شامل ممنوعیت 90 روزه شهروندان شش کشور اکثرا مسلمان (سوریه، لیبی، ایران، سودان، سومالی و یمن) و ممنوعیت 120 روزه پناهجویان از سراسر جهان بود.

فرمان تازه قرار است از 18 اکتبر (سه هفته دیگر) اجرایی شود. روز 10 اکتبر قرار است شواهد و اظهارات در مورد «قانونی بودن» فرمان اولیه ترامپ در دادگاه مطرح شود.

ممنوعیت ‌ها و محدودیت‌ های تازه ممکن است کار دادگاه عالی، که در حال حاضر مشغول بازبینی فرمان رو به پایان است را با پیچیدگی‌ هایی روبرو کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.