رهبر میانمار که انتقادات جهانی بسیای متوجه اوست، به عملکرد ارتش که به آتش زدن روستاها و تیراندازی به سوی مسلمانان روهینگیا متهم است، هیچ اشاره ای نداشته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه استریت تایمز سنگاپور در گزارشی نوشت: «آنگ سان سوچی» رهبر میانمار روز سه شنبه برای اولین بار از آغاز دور جدید درگیری ها در ایالت «راخین» این کشور، سکوت خود را شکست و در خصوص بحران انسانی که برای اقلیت مسلمان روهینگیا روی می دهد، اظهار نظر کرد.

سوچی همزمان با نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر «نیویورک» آمریکا، در نطقی در شهر «نایپیدوا» پایتخت میانمار که از تلویزیون این کشور پخش شد، همه موارد نقض حقوق بشر در ایالت «راخین» را محکوم کرد و گفت با هر کسی که مسئول سوء استفاده از قدرت در ایالت راخین است، برخورد قانونی خواهد شد.

برنده جایزه صلح نوبل با اشاره به کسانی که به طور گسترده به بنگلادش فرار کرده اند و همچنین بودایی‌ هایی که مجبور به ترک روستاهای خود شده اند، گفت: «ما برای تمام کسانی که در این درگیری ‌ها گرفتار و دچار درد و رنج شده اند، عمیقا متاسفیم.»

سوچی بدون اشاره به عملکرد ارتش که به آتش زدن روستاها و تیراندازی به سوی غیرنظامیان متهم است، گفت: «ما هرگونه نقض حقوق بشر را محکوم می کنیم.» وی اطمینان داد که دولتش آماده است امکانات لازم را برای بازگشت آوارگان از بنگلادش فراهم و هویت افرادی را که از کشور خارج شده اند، برای بازگشت دوباره به میانمار تایید کند.

سخنرانی او همچنین حاوی پیامی برای جامعه بین الملل بود؛ او که پیش از این به دلیل عدم واکنش به بحران انسانی روی داده در ایالت راخین، به شدت از سوی جامعه بین المللی مورد انتقاد قرار گرفته بود اعلام کرد که میانمار نگران انتقادهای بین المللی نیست و خود را به راه حلی پایدار در قبال درگیری ‌ها متعهد می داند.

سوچی در خصوص نگرانی های جامعه بین الملل نسبت به سرنوشت نامعلوم اقلیت مسلمان روهینگیا گفت: «ما نمی خواهیم که میانمار بر اساس باورهای مذهبی تقسیم شود.»

برنده جایزه صلح نوبل که تا به امروز پشتیبان عملکرد ارتش میانمار بوده است، افزود: «نیروهای امنیتی دستورالعملی دریافت کرده اند که در جریان عملیات ضدتروریستی خود، از همه ابزار استفاده کنند تا از ورود آسیب های جانبی و همچنین زخمی شدن غیرنظامیان جلوگیری شود.»

این اولین سخنرانی آنگ سان سوچی برای مردم میانمار پس از 25 اوت است، زمانی که واکنش و عملیات ارتش به حملات شورشیان مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین منجر به بحران انسانی در این منطقه شد و بیش از 410 هزار آواره روهینگیا را از خانه و کاشانه خود آواره و روانه خاک بنگلادش کرد.

اما در این سخنرانی، وی به اتهامات در مورد جنایات نظامیان این کشور علیه اقلیت مسلمان روهینگیا هیچ اشاره ای نکرد.

«کیم جولیف» تحلیلگر مستقل به استریت تایمز گفت: «پیام این سخنرانی این بود که وی در مورد این جنایت نمی تواند کاری کند و کاری هم نخواهد کرد.»

«فیل رابرتسون» معاون بخش آسیا در دیده بان حقوق بشر هم در مورد این سخنرانی به استریت تایمز گفت: «سوچی اکنون لزوم تلاش برای بهبود جایگاه خود در جامعه بین المللی را دریافته است. او اکنون تلاش می کند تا وارد بحث شود؛ بدون اینکه به اصل مسئله بپردازد.»

عفو بین الملل نیز ضمن انتقاد از آنگ سان سوچی اعلام کرده است که وی در ارتباط با حوادث ایالت راخین و مسلمانان روهینگیا «سر خود را زیر برف کرده است.»

عفو بین ‌المللی گفت سوچی مساله پاکسازی قومی اقلیت مسلمانان روهینگیا را مساله ‌ای نادرست عنوان کرده است. عفو بین ‌الملل شدیدا از سوچی به دلیل فجایع انسانی اخیر علیه مسلمانان روهینگیا که تاکنون منجر به فرار بیش از 400 هزار نفر شده، انتقاد کرد.

ارتش میانمار تحت پوشش عملیات ضدتروریستی متهم به سوء استفاده از موقعیت و قدرت است. سازمان ملل نیز اقدامات خشونت بار ارتش در این ایالت را یک «پاک سازی قومی» خوانده است.

سوچی در ابتدای این هفته اعلام کرد سفر خود به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل را لغو کرده و ترجیح می دهد به جای تریبون سازمان ملل، از نایپیدوا برای مردم کشورش سخنرانی کند.

او پیش از این و طی سه هفته گذشته تنها یک بار یک مصاحبه کوتاه با تلویزیون هند داشت و اظهار نظرهایش را نیز از طریق سرویس مطبوعاتی خود اعلام می کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.