انتظار می ‌رود رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی امروز خود، بر سه موضوع ایران، کره شمالی و تروریسم جهانی تمرکز کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ در سخنرانی امروز خود در نشست سران مجمع عمومی در شهر «نیویورک» تلاش خواهد کرد حمایت جهانی را در اتخاذ رویکردی سخت‌ گیرانه تر علیه ایران و کره شمالی جلب کند.

سخنرانی ترامپ که در ساعت 14:30 امروز به وقت گرینویچ ایراد خواهد شد، تازه ترین تلاش وی برای تاکید بر دیدگاه «اول آمریکا» در سیاست خارجی این کشور است.

بنا بر گفته مسئولان کاخ سفید، دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا در جریان این سخنرانی به برنامه هسته ای ایران، بحران ونزوئلا و تروریست‌ های داعش تحت عنوان «بازندگان» اشاره خواهد کرد. ایران و کره شمالی دو مساله مهم و اصلی در نخستین سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل خواهند بود.

به گفته این مقامات، ترامپ در جریان سخنرانی خود از تمامی کشورهای جهان درخواست خواهد کرد تا به آمریکا و متحدان آسیایی ‌اش کمک کنند تا کره شمالی را بیش از پیش منزوی کرده و فشار بیشتری بر ایران درخصوص مسائل مختلف از پرتاب موشک های بالستیک گرفته تا مساله سوریه اعمال کنند.

به گفته آنها، ترامپ به کره شمالی به خاطر رفتار بی‌ثبات کننده، خصمانه و خطرناکش اشاره خواهد کرد. ترامپ همچنین نسبت به رویکرد ایران ابراز نگرانی خواهد کرد چرا که به گفته معاونین اش، او معتقد است ایران روح برجام را نقض کرده است.

این در حالی است که رئیس ‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوالی در این مورد که در قبال توافق هسته ‌ای با ایران چه خواهد کرد، تاکید کرد که «خواهید دید چه می‌ شود». دیدار یک ساعته دونالد ترامپ با بنیامین نتانیاهو در نیویورک، سومین ملاقات رهبران آمریکا و رژیم صهیونیستی در هشت ماه دوران روی کار آمدن دولت ترامپ است.

نتانیاهو، که به دلیل اختلاف با «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا بر سر برخی مسائل - از جمله توافق هسته ای ایران و شهرک ‌سازی های رژیم صهیونیستی - روابط  چندان گرمی با کاخ سفید نداشت، پس از دیدار خود با رئیس جمهور آمریکا گفت: همپیمانی اسرائیل و آمریکا هرگز قوی تر از آنچه که امروز در دولت ترامپ هست، نبوده است.

نتانیاهو در روزهای گذشته گفته بود که «برجام یک توافق بد است که باید لغو یا اصلاح شود». او در آغاز دیدار با رئیس ‌جمهور آمریکا هم تاکید کرد که به دنبال گفتگو با دونالد ترامپ در این زمینه است که دو کشور چگونه می ‌توانند مشترکا به «توافق بسیار بد هسته ‌ای» پاسخ دهند و نفوذ ایران در منطقه را مانع شوند.

در این زمینه ترامپ اما در پاسخ به این سؤال که چه با توافق هسته‌ ای ایران خواهد کرد، تنها به این نکته بسنده کرد که «به زودی خواهید دید چه رخ می‌ دهد.»

احتمال می ‌رود دولت ترامپ که تاکنون دوبار پایبندی ایران به توافق هسته‌ ای را تایید کرده در ماه اکتبر، زمانی که باید به کنگره درباره پایبندی یا عدم پایبندی تهران به این توافق گزارش دهد، سیاست دیگری در قبال آن اتخاذ کند.

به گزارش رسانه‌ های صهیونیستی، نتانیاهو با در دست داشتن پیشنهادهای معین با هدف لغو یا تغییر کلی برجام، توافق هسته‌ ای ایران و قدرت‌ های جهانی، برای دیدار با دونالد ترامپ آماده شده بود.

«ییسرائل کاتز» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی هفته گذشته گفته بود که نخست ‌وزیر این رژیم سه گزینه را به ترامپ در مورد برجام ارائه می کند: لغو، تعلیق یا تغییر کلی مفاد آن.

روزنامه هاآرتص روز دوشنبه نوشت: هدف بنیامین نتانیاهو متقاعد کردن دونالد ترامپ در این زمینه است که آمریکا 15 اکتبر (23 مهر) با این استدلال که ایران تعهدات هسته ای خود را نقض کرده، خروج کشورش از برجام را اعلام کند و در آن صورت کنگره تحریم‌ های بیشتری را علیه ایران برقرار کند.

در همین حال به نوشته هاآرتص، نخست ‌وزیر این رژیم در حالی برای خروج آمریکا از برجام تلاش می ‌کند که بخش قابل توجهی از مشاوران و مقام ‌های ارشد آمریکایی با این نظر مخالف هستند و آن را به زیان منافع آمریکا می ‌دانند.

ساعاتی پیش از دیدار ترامپ- نتانیاهو، آمریکا در کنفرانس سالانه آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی هشدار داد که اگر این نهاد نظارت بر برنامه هسته ای ایران را سختگیرانه ‌تر نکند، خود را از برجام بیرون خواهد کشید.

«ریک پری» وزیر انرژی آمریکا این هشدار را روز دوشنبه اعلام کرد.

همزمان در روز دوشنبه «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در یک مصاحبه اختصاصی با «کریستین امانپور» در شبکه خبری «سی ان ان» آمریکا هشدار داد خروج احتمالی واشنگتن از برجام، هزینه بالایی برای این کشور به دنبال خواهد داشت چرا که به اعتقاد او نه تنها سودی برای آمریکا ندارد، بلکه موجب بی اعتمادی جهان به آن کشور خواهد شد.

روحانی گفته است که «آمریکایی ‌ها خواستار پرداخت چنین هزینه ‌ای نیستند؛ آن هم برای چیزی که سودی برایشان ندارد و باعث خواهد شد تا بی ‌اعتمادی در ارتباط با آمریکا در جهان شکل بگیرد.»

حسن روحانی در روزهای گذشته هم از اروپا خواسته بود به آمریکا در مورد حفظ برجام پیام بدهد.

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز که در نشست «وین» اتریش حضور داشت، در پاسخ به سخنان پری، آمریکا را متهم کرد که در مورد نظارت بر برنامه هسته ‌ای ایران درخواست ‌های غیرموجه دارد و افزود: «ما مطمئن هستیم که آژانس در برابر این خواسته‌ های غیرقابل پذیرش مقاومت کرده و نقش منصفانه خود را ادامه می ‌دهد».

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در همین کنفرانس گفته بود که «سخت‌ گیرانه ‌ترین و دقیق ‌ترین بازرسی ‌های هسته‌ ای، اکنون در مورد ایران اجرا می ‌شود».

پیشتر روزنامه هاآرتص روز یکشنبه به نقل از یک مقام صهیونیست آگاه از مذاکرات برجام نوشته بود که آژانس در مورد بازرسی از اماکن هسته ای ایران تعلل کرده است. سخنگوی آژانس تاکید کرده بود که این نهاد به اطلاعات و اماکن زیادی در ایران دسترسی دارد و توان راستی ‌آزمایی ایران به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

در همین حال «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد که حفظ برجام «بسیار حیاتی» است اما لازم است مذاکراتی برای تقویت این پیمان، پس از پایان دوره اجرای آن در سال 2025 انجام شود.

نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه 12 سپتامبر (21 شهریور ماه) در شهر نیویورک آمریکا آغاز به کار کرد.

جلسات عمومی رهبران و سران 193 کشور مختلف جهان و سخنرانی ‌های تعدادی از آنها از امروز سه شنبه 19 سپتامبر (28 شهریور ماه) تا 25 سپتامبر (3 مهر ماه) در مقر سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.