با ادامه بی ‌اعتنایی «آنگ سانگ سوچی» رهبر ملی میانمار به خشونت‌ ها علیه مسلمانان انتقادها علیه او افزایش یافته است. اما ریشه این بی ‌اعتنایی چیست؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: بی‌ اعتنایی آنگ سان سوچی نسبت به بحران اقلیت روهینگیا، در شبکه‌ های اجتماعی و رسانه‌ ها از ماه ‌ها قبل جنجالی شده است. این در حالی است که آنگ سان سوچی برنده جایزه نوبل صلح به دلیل فعالیت‌ هایش در راه دموکراسی 15 سال را در حصر خانگی گذارنده است.

آنگ سان سوچی روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ ای خبرنگاران و امدادگران بین ‌المللی را به حمایت از تروریست‌ ها(!) در کشورش متهم کرد؛ این در حالی است که این نهاد دسترسی امدادرسانان بین ‌المللی و خبرنگاران به مناطق درگیری‌ ها را ماه‌ ها است عملا غیرممکن کرده بود.

او سال گذشته در واکنش به پرسش «میشل حسین» مجری «بی ‌بی ‌سی ورلد» درباره خشونت ‌ها علیه مسلمانان میانمار در اظهارنظری جنجالی گفته بود: «کسی نگفته بود قرار است یک مسلمان با من مصاحبه کند!»

وضعیت بغرنج مسلمانان

همزمان با گسترش خشونت‌ ها علیه مسلمانان در میانمار، تصاویر ماهواره ‌ای آتش ‌سوزی ‌های گسترده در دست ‌کم 10 منطقه در ایالت «راخین» را نشان می‌ دهند. ساکنان این مناطق و فعالان حقوق بشری نظامیان را به تیراندازی‌ های بی‌ هدف به سوی غیرنظامیان متهم کرده ‌اند.

مقام ‌های میانمار مدعی شده اند که «تروریست ‌های» روهینگیایی هنگام درگیری با نیروهای نظامی آتش‌ سوزی‌ ها را به راه انداخته ‌اند. در مقابل مسلمانان روهینگیا نظامیان را مسئول وقوع آتش‌ سوزی‌ ها دانسته اند.

در همین حال شاهدان عینی خشونت ‌های نظامیان میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا را اسفناک توصیف کرده‌اند.

انتقادات از ادامه خشونت ‌ها

دیده ‌بان حقوق بشر در بیانیه ‌ای از دولت میانمار خواسته تا به ناظران بین‌ المللی اجازه داده شود درباره علت این آتش‌ سوزی ‌ها و نقض حقوق بشر تحقیق کند.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل از گزارش ‌های مربوط به کشته شدن غیرنظامیان در میانمار به شدت ابراز نگرانی کرده است. گوترش از بنگلادش خواسته تا کمک های خود را به غیرنظامیانی که از خشونت‌ های میانمار گریخته ‌اند، افزایش دهد. سازمان ملل اعلام کرده است  که ادامه برخورد نظامیان میانمار با مسلمانان می‌ تواند به پاکسازی قومی منجر شود.

پیشتر «دالایی لاما» رهبر معنوی بودائیان تبت هم از آنگ سان سوچی خواسته بود در حمایت از مسلمانان روهینگیا فعال تر عمل کند.

«پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک های جهان نیز از خشونت‌ هایی که مسلمانان روهینگیا را هدف قرار داده انتقاد کرده است.

این در حالی است که واتیکان در بیانیه ‌ای که روز دوشنبه منتشر کرد از دعوت مقام‌ های میانمار از پاپ برای دیدار از این کشور در ماه نوامبر خبر داد. انتظار می ‌رود پاپ با سفر به میانمار بتواند بر نحوه رفتار دولت این کشور با مسلمانان تاثیر بگذارد.

موج آوارگان میانماری در مسیر بنگلادش

در چند روز اخیر حدود 18 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا با ترک خانه و زندگی ‌شان در میانمار خود را به بنگلادش رسانده ‌اند. اگرچه شاید تخمین دقیق شمار بی خانمان های روهینگیا دشوار باشد اما آنچه مسلم است این است که شمار قابل توجهی از آنان در مرز بین میانمار و بنگلادش سرگردانند.

به گفته مقامات بنگلادش هزاران روهینگیایی در مرز مشترک با میانمار در تلاش برای گذشتن از مرز هستند. در همین حال بنگلادش با افزایش تدابیر امنیتی در مرز، دست ‌کم 90 روهینگیایی را به میانمار بازگردانده است. از سال 2016 و شروع خشونت ‌های نظامیان میانمار نزدیک به 87 هزار پناهجو وارد بنگلادش شده‌ اند.

از سوی دیگر بنگلادش پیشنهاد عملیات نظامی مشترک با میانمار برای مقابله با روهینگیایی ها در ایالت راخین را داده است.

با افزایش خشونت‌ ها در راخین، وزارت خارجه بنگلادش نگرانی خود را از افزایش موج مهاجرت مسلمانان میانماری به این کشور ابراز داشته است. در مجموع 400 هزار پناهجوی روهینگیایی در بنگلادش، در اردوگاهی در نزدیکی مرز میانمار اسکان یافته ‌اند.

ظاهرا اکثریت جمعیت میانمار که بودایی هستند، احساس چندان خوبی به اقلیت چهار درصدی مسلمان آن ندارند. اکنون این سوال مطرح است آیا بی‌ اعتنایی آنگ سان سوچی نسبت به درد و رنج مسلمانان واقعا به دیدگاه و باور او برمی ‌گردد یا او این رویکرد را با هدف ناامید نکردن هوادارانش در پیش گرفته است؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.