پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارش واشنگتن پست از بحران یمن؛

جنگ، گرسنگی و اینک آخرین بلا: وبا

عربستان با همراهی چند کشور عربی و با حمایت آمریکا و انگلیس، از مارس 2015 حملات خود را ضد مردم یمن آغاز کرد. ره آورد این جنگ، گرسنگی، بیماری و مرگ است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «سودارسان رغوان» روزنامه نگار واشنگتن پست در گزارشی نوشت: تا دسامبر گذشته، بیمارستان اصلی شهر «حجه» در شمال یمن، 200 مورد مشکوک به وبا را دریافت کرده بود. بیماران در یک مرکز درمانی وبا تحت حمایت سازمان بهداشت جهانی که یک ماه از افتتاح ان می گذشت، تحت درمان قرار گرفتند.

در سراسر کشور، مسئولان سازمان ملل تا آن زمان 122 مورد تایید شده را ثبت کرده بودند.

اخیرا سازمان بهداشت جهانی گزارش داده است که تعداد موارد مشکوک به وبا در یمن به نیم میلیون رسیده و تقریبا دو هزار نفر جان خود را از دست داده اند. در حال حاضر این بزرگترین شیوع بیماری وبا در جهان است.

تنها چند سال پیش بود که این بیماری ناشی از آب آلوده در یمن تقریبا ریشه کن شده بود.

زمانی که من از بیمارستان حجه بازدید کردم، تصور چنین اوضاعی در فقیرترین کشور در خاورمیانه را نداشتم. کشور جنگ زده یمن از یک بحران شدید گرسنگی و وخامت فقر رنج می برد. پدر و مادرها مجبور بودند بین انتقال فرزندان بیمار خود به بیمارستان و یا اطعام فرزندان سالم شان یکی را انتخاب کنند.

خود بیمارستان هم اوضاع وخیمی داشت. سیستم های تهویه و سایر تجهیزات ضروری شکسته شده بودند. کارکنان این مجموعه چهار ماه بود که حقوق دریافت نکرده بودند. این مرکز مبلغ 55 هزار دلار به اداره آب و فاضلاب بدهکار است.

اگر بودجە بین المللی نبود، این بیمارستان هرگز مرکز وبا را افتتاح نمی کرد.

شیوع سریع این بیماری در اواخر ماه آوریل آغاز شد. سیستم فاضلاب ضعیف و دسترسی محدود میلیون ها یمنی به آب تصفیه شده علت شیوع این بیماری بود. سازمان بهداشت جهانی می گوید، اگر چه گسترش این بیماری در برخی مناطق کاهش یافته است، در مناطق دیگر به سرعت در حال شیوع است و روزانه حدود 5 هزار نفر را آلوده می کند.

سیستم بهداشتی این کشور نیز ویران شده است. حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی بیش از نیمی از امکانات بهداشتی یمن را نابود کرده یا به آن آسیب رسانده است. کمبود بودجه دیگر تاسیسات را هم به تعطیلی کشانده است.

کمبود دارو به شدت افزایش یافته است که عمدتا به علت تحریم اقتصادی است. بحران گرسنگی کشور را به سمت قحطی می کشاند و حتی بیشتر جمعیت را نسبت به بیماری هایی مانند وبا آسیب پذیر می سازد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، حدود 30 هزار کارمند دولتی که برای مبارزه با این اپیدمی حیاتی هستند، حدود یک سال است که هیچ حقوقی دریافت نکرده اند.

«تدروس آدهانوم گبریسوس» مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ای گفت: «این پزشکان و پرستاران ستون بخش بهداشتی هستند و بدون آنها ما در یمن نمی توانیم هیچ کاری انجام دهیم. آنها باید حقوق خود را دریافت کنند تا بتوانند جان مردم را نجات دهند.»

ظهور وبا آخرین عواقب ناشی از جنگ ویرانگری است که توسط رقابت های منطقه ای و فرقه ای به وجود آمده و مورد پشتیبانی قدرت های غربی است. عربستان سعودی و همسایگان آن در تلاش برای بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مخلوع یمن هستند که از اوایل سال 2015 خلع قدرت شد.

ائتلاف تحت رهبری عربستان به طور گسترده ای از سلاح آمریکایی و انگلیسی استفاده کرده است که هزاران غیرنظامی یمنی را قتل عام کرده است. سازمان ملل برآورد کرده است که طی این جنگ، بیش از 10 هزار نفر جان خود را از دست داده و 3 میلیون نفر از خانه هایشان آواره شده اند.

«کیتی رایت» مدیر بخش روابط خارجی موسسه آکسفام هفته گذشته در بیانیه ای با اشاره به بحران وبا گفت: «این فاجعه اتفاقی نیست - این یک فاجعه بشری است که توسط سیاست های ملی و بین المللی هدایت می شود. آمریکا و انگلیس با میلیاردها دلار فروش اسلحه و پشتیبانی نظامی، در رنج میلیون ها نفر از مردم یمن سهیم هستند.

تحقیقات آکسفام که هفته گذشته منتشر شد نشان داد که بسیاری از یمنی ها مجبور به یک انتخاب سخت هستند: درمان اعضای خانواده مبتلا به وبا و یا قرار دادن اندک غذایی روی میز خانواده.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.