زمانی که جهان با نگرانی در انتظار جرقه جنگ جهانی سوم بود به ناگاه تنش میان کره شمالی و آمریکا فروکش کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه ساندی اکسپرس در گزارشی نوشت: در هفته گذشته ناگهان تنش میان کره شمالی و آمریکا بالا گرفت. کره شمالی تهدید به حمله به جزیره گوام متعلق به آمریکا کرد و رئیس جمهور آمریکا نیز این کشور را تهدید به «آتش و خشمی» کرد که جهان به خود ندیده است.

اما زمانی که جهان با نگرانی در انتظار جرقه جنگ بود به ناگاه رهبر کره شمالی خبر داد که پیش از حمله در انتظار واکنش واشنگتن می ماند.

اما چه شد که تنش ها فروکش کرد؟ یک دیپلمات سابق آمریکایی رازی را در این خصوص فاش کرد.

این دیپلمات سابق از برگزاری گفت و گوهای مخفیانه کره شمالی با آمریکا سوم خبر داد.

گفته می شود این گفت و گوها با استفاده از کانالی در شهر «نیویورک» و از طریق سازمان ملل متحد برگزار شده است. بازیگران کلیدی چون «جوزف یون» سفیر سابق آمریکا در مالزی و نماینده کنونی آمریکا در امور سیاسی مرتبط با کره شمالی و «چو سون هوی» دیپلمات بلندپایه کره شمالی که رئیس دفتر وزارت امور خارجه کره شمالی در امور آمریکا شمالی است در این گفت و گوها هستند.

مذاکرات مخفی قبلی بین این دو کشور که در نروژ برگزار شد، به آزادی «اوتو وارمبیر» دانشجوی آمریکایی از کره شمالی منتهی شد.

«رابرت آینهورن» مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که هم اکنون کارشناس ارشد موسسه «بروکینگز» است و در مذاکرات نروژ حضور داشت، گفت:‌ «از آن زمان به من گفته شد که کانال نیویورک احیا شده است و گهگاه نیز تماس هایی برقرار می شود.»

هفته پیش اعلام شد مذاکرات پشت صحنه بین دو کشور چندین ماه است که ادامه دارد.

آینهورن گفت که کانال نیویورک پس از مسدود شدن در سال گذشته - زمانی که دولت «باراک اوباما» تحریم هایی را علیه کره شمالی به سبب نقض حقوق بشر اعمال کرد و همچنین پس از قرار دادن نام «کیم جونگ اون» در فهرست تحریم ها - بار دیگر احیا شده است.

او گفت: «مقامات کره شمالی با مسدود کردن این کانال ارتباطی به این اقدام واکنش نشان دادند و این به این معناست که هیچ تماس رسمی بین آمریکا و کره شمالی وجود نداشته است.»

آینهورن درباره چشم انداز حضور آمریکا در گفت و گوهای رسمی با پیونگ یانگ برای مذاکره درباره خلع سلاح هسته ای کره شمالی ابراز تردید کرد و گفت:‌ «برداشت آمریکا این است که مقامات کره شمالی مشتاق برگزاری چنین گفت و گویی نیستند.»

او افزود:«آمریکا تاکید داشته که قبل از آغاز مذاکرات، کره شمالی باید گام هایی را برای نشان دادن صداقت خود بردارد.»

با این حال برخی از کارشناسان گمانه زنی کرده اند که امکان می رود رزمایش نظامی پیش رو میان واشنگتن و سئول بار دیگر پیونگ یانگ را تحریم کند.

البته این گمانه زنی هم دور از ذهن به نظر نمی رسد چرا که کره شمالی امروز یکشنبه هشدار داد آمریکا در صورت ادامه رفتار بی ملاحظه خود و کشاندن شرایط به سمت جنگ هسته‌ ای، با حمله ‌ای بی ‌رحمانه مواجه خواهد شد.

«رودونگ سینمون» روزنامه رسمی دولت کره شمالی امروز در بیانیه ای نوشت: کره شمالی ظرفیت نظامی برای هدف گیری خاک آمریکا و همچنین جزیره گوام را با استفاده از حمله ‌ای خواهد داشت که آمریکا نمی‌ تواند از آن بگریزد.

این هشدار یک روز پیش از رزمایش آمریکا و کره جنوبی مطرح شد. این رزمایش از فردا دوشنبه به مدت 10 روز برگزار می ‌شود. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.