در حالی که طی هفته‌ های اخیر و بعد از آزمایش‌ های موشک‌ های قاره‌ پیمای کره شمالی، جنگ لفظی میان پیونگ یانگ و واشنگتن برقرار بوده است، امروز هم برخی مقامات در مورد این تنش ها هشدار دادند و در عین حال کره شمالی تمام سفرای خود را به پیونگ‌ یانگ فراخوانده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ترامپ در طول هفته گذشته چند بار به کره شمالی حمله کرد و از جمله گفت که خشاب ارتش آمریکا «پر و آماده شلیک» است و در مقابل کره شمالی او را متهم کرد که در حال سوق دادن شبه جزیره کره به سوی جنگ هسته ای است.

 

احضار سفرای کره شمالی

امروز -دوشنبه- کره شمالی سفرای خود را برای حضور در یک جلسه فوری از دیگر کشورها فراخوانده است.

 

تحولات کره شمالی

 

یونهاپ گزارش داده است یک مقام دولت کره جنوبی به این خبرگزاری گفت به نظر می ‌رسد کره شمالی جلسه ‌ای را برای دیپلمات‌ های خارجی ‌اش ترتیب داده است.

هنوز مشخص نیست چه تعداد از سفرا به پیونگ‌ یانگ فراخوانده‌ شده‌ اند اما سفرای کره شمالی در چین، روسیه و سازمان ملل به پیونگ ‌یانگ می ‌روند تا در این جلسه اضطراری شرکت کنند.

 

اعزام مقام ارشد نظامی آمریکا به سئول

با تشدید مناقشات لفظی میان واشنگتن و پیونگ یانگ، ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد کل ارتش آمریکا به کره جنوبی سفر کرده است تا در رایزنی با مقام های ارشد و نظامیان بلندپایه این کشور، راه های مقابله با کره شمالی را مورد بررسی قرار دهد.

 

تحولات کره شمالی

 

این سفر پس از آن صورت می گیرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا می گوید برنامه های نظامی مقابله با کره شمالی کاملا آماده است.

مقام نظامی ارشد آمریکا که به محض ورود به کره جنوبی وارد پایگاه نظامی «اوسان» شده است، علاوه بر دیدار با شماری از ژنرال های کره ای قرار است امروز دوشنبه با «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی در باره تهدیدهای کره شمالی و راه های مقابله با آن تبادل نظر کند.

اعزام رئیس ستاد کل ارتش آمریکا به کره جنوبی نشان می دهد که واشنگتن تهدیدها را تا اندازه ای جدی گرفته و به دنبال مقابله با آن است.

 

برآورد سئول از توان موشکی پیونگ یانگ

طی ماه‌ های اخیر تنش ‌ها بر سر برنامه موشکی و هسته ‌ای کره ‌شمالی به شدت افزایش یافته است و «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا گفته است که تمام گزینه‌ ها روی میز است و اجازه نمی ‌دهد حمله ‌ای علیه آمریکا رخ دهد.  

در حالی که تنها چند روز تا ضرب الاجل کره شمالی برای حمله به گوام در میانه ماه اوت باقی است، خبرگزاری رویترز به نقل از «سوه چو-سوک» معاون وزیر دفاع کره‌ جنوبی گزارش داد که پیونگ ‌یانگ هنوز به فناوری بازگرداندن موشک به جو زمین دست نیافته است و برای این کار به دست‌ کم یک یا دو سال دیگر زمان نیاز دارد.

معاون وزیر دفاع کره‌ جنوبی در عین حال تاکید کرد که توانایی آنها در کوچک‌ سازی کلاهک هسته ‌ای به سرعت رو به رشد است.

وی گفت: «آمریکا و کره‌ جنوبی معتقدند که کره‌ شمالی هنوز کاملا به فناوری بازگرداندن مجدد موشک به جو زمین دست نیافته است. اما حقیقت این است که در حال نزدیک شدن به آن هستند. نمی ‌توانیم زمان دقیق آن را بگوییم اما دست‌ کم یک یا دو سال دیگر زمان نیاز است.»

 

تحولات کره شمالی

 

به گفته او، کره ‌شمالی احتمالا به اقدامات تحریک ‌آمیز از جمله آزمایش‌ های هسته ای ادامه می ‌دهد اما خطر درگیری نظامی واقعی از سوی آنها چندان زیاد نیست.

در موشک ‌های بالستیک قاره ‌پیما برای آنکه برد موشک افزایش یابد و تاثیرات محیطی به حداقل برسد، ابتدا موشک تا ارتفاع مشخصی به سطوح بالایی جو زمین پرتاب می ‌شود و بعد از طی مسافتی بار دیگر با استفاده از موتورهای مختلف و سیستم‌ های هدایتی، موشک به داخل جو زمین بازگردانده می ‌شود و به سوی هدف هدایت می‌ شود. فرآیند بازگرداندن موشک و هدایت دقیق آن یکی از مراحل پیچیده در موشک‌ های قاره پیماست. 

آزمایش‌ های موشکی کره ‌شمالی از سال گذشته به شکل بی‌ سابقه ‌ای گسترش یافته و پیونگ ‌یانگ اخیر اعلام کرده است که طرحی برای حمله به گوام که در کنترل آمریکاست، در دست دارد.

 

فشار بر چین

ترامپ از چین به عنوان متحد اصلی کره شمالی و شریک تجاری خود خواسته است برای فشار بر همسایه خود بیشتر تلاش کند.

ترامپ امروز دوشنبه دستور بررسی این موضوع را خواهد داد که آیا چین حقوق معنوی آمریکا را نقض نموده و شرکت های آمریکایی که در چین فعالیت می کنند را مجبور به انتقال تکنولوژی نموده است یا خیر؟ به این ترتیب، ترامپ بررسی شیوه‌ های تجارت چین را رسما راه اندازی خواهد کرد. ترامپ بدین منظور «رابرت لایتهایزر» نماینده ارشد امور تجاری خود را مامور خواهد کرد.

آمریکا آسیب ها در عرصه اقتصادی خود را، که ناشی از کالاهای تقلبی، سرقت نرم‌ افزار و جاسوسی در بخش صنعت است، بیش از 255 میلیارد دلار در سال تخمین می ‌زند.

بر اساس گزارش رسانه ها، ترامپ قبلا روز جمعه «شی جینپینگ» همتای چینی خود را در یک تماس تلفنی از این گام خود آگاه ساخته است.

تحقیقات در مورد سیاست تجاری چین می تواند یک سال طول بکشد.

گفته شده است که برای گمانه زنی در مورد پیامدهای آن هنوز بسیار زود است. در نهایت احتمالا مالیات بیشتر گمرگی بر کالاهای چینی وضع خواهد شد.

دویچه وله می گوید: اما زمان اعلام چنین تحقیقاتی تعجب برانگیز است زیرا چین می تواند پس از رای خود علیه کره شمالی در شورای امنیت، خود را از سوی آمریکا فریب خورده احساس کند. با این وجود کارشناسان این را نیز ممکن می‌ دانند که ترامپ از این تحقیقات به عنوان یک اهرم استفاده کرده تا چین را به همکاری قوی تر در بحران کره شمالی سوق دهد. از سوی دیگر مقامات آمریکایی تاکید کرده اند که هیچ ارتباطی میان مناقشه تجاری چین و بحران کره شمالی وجود ندارد و این دو چیز از هم متفاوت اند.

چین که یک متحد و شریک تجاری کره شمالی است، به طرفداری از تشدید تحریم ها رای داد و به این ترتیب آرای 15 در برابر صفر را در شورای امنیت ممکن ساخت.

 

تداوم هشدارها

به دنبال ادامه تنش ها، هشدارهای رهبران خارجی به پیونگ یانگ و واشنگتن ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه هشدار داد که احتمال یک درگیری مسلحانه میان کره شمالی و آمریکا بسیار زیاد است.

 

تحولات کره شمالی

 

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی این کشور گفت: «اگر واقعا یک سناریوی حمله مسلحانه وجود داشته باشد و اگر مسائل آن گونه که تشکیلات واشنگتن می‌ گوید پیش برود، اوضاع فاجعه آمیز خواهد شد. همه جهان در تلاش است تا از به وجود آمدن یک فاجعه هسته ای دیگر جلوگیری کند.»

وی افزود: «واشنگتن به طور کامل پیامدهای یک درگیری نظامی در منطقه را در نظر نگرفته است. سناتورهای آمریکایی در تلاشند تا به مردم خود بگویند که نیاز نیست نسبت به این مساله نگران باشند چرا که مردم در آمریکا کشته نخواهند شد بلکه این اتفاق کشورهای دیگر از جمله کره شمالی و کره‌ جنوبی را درگیر خواهد کرد.»

چین نیز واشنگتن و پیونگ یانگ را به خویشتنداری فراخوانده است. شی جینپینگ در یک تماس تلفنی با ترامپ از هر دو طرف خواسته است تا از اظهارات و اقداماتی که بتواند سبب تشدید تنش‌ ها در شبه جزیره کره شود، خودداری کنند.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز به مسئولیت همه برای جلوگیری از هر گونه تشدید تنش‌ ها اشاره کرده است. ماکرون و ترامپ در یک مکالمه تلفنی بر روی همکاری نزدیک در مورد بحران کره شمالی توافق کردند.

 

موضع گیری های متفاوت دولت ترامپ

در حالی که دونالد ترامپ نسبت به «باراک اوباما» رئیس‌ جمهور پیشین موضع سخت ‌تری در قبال کره شمالی اتخاذ کرده، مقامات دولت وی تلاش دارند موضع گیری های وی را تلطیف کنند.

شماری از مقام های آمریکا از ترامپ خواسته اند لحن شدید خود را در قبال کره شمالی کاهش داده و به دنبال گفت و گو باشد.

وزرای خارجه و دفاع آمریکا در یادداشت مشترکی آمادگی کشورشان برای مذاکره با کره شمالی را اعلام کردند.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه و «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا در یادداشتی در روزنامه «وال ‌استریت ‌ژورنال» نوشته ‌اند: «در حالی که دیپلماسی اولویت ما برای تغییر مسیر کره شمالی است، گزینه‌ های نظامی پشتیبان آن هستند.»

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «آمریکا مایل به گفت ‌و گو با پیونگ ‌یانگ است.»

آنها همچنین در این یادداشت بر نقش مهم چین برای فشار بر کره شمالی تاکید کرده اند.

این لحن ملایم این دو وزیر آمریکایی در حالی است که ترامپ در موضع گیری تندی کره شمالی را تهدید کرده بود در صورت ادامه روال فعلی با «آتش و خشمی» رو به رو خواهد شد که در جهان بی سابقه است.

اظهارات وی با انتقادهای تند شمار زیادی از نمایندگان کنگره رو به رو شده است که معتقدند شعارهای جنگ‌ طلبانه، بحران‌ کره شمالی را تشدید خواهد کرد.

مقامات سابق دفاعی و کارشناسان آمریکایی معتقدند درگیری نظامی جدید با کره شمالی به سرعت به سمت استفاده از تسلیحات هسته ای حرکت خواهد کرد که فاجعه و تبعات اقتصادی آن دامن گیر کل جهان خواهد شد.

 

احتمال جنگ تا چه حد است؟

چند مقام ارشد آمریکا تاکید کرده ‌اند خطر درگیری نظامی هرچند قریب ‌الوقوع نیست، اما نسبت به سال ‌های گذشته افزایش یافته‌است.

شبکه فاکس نیوز گزارش داد «مایک پامپئو» رئیس سازمان سیا می گوید که خطر درگیری هسته ای میان دو کشور قریب الوقوع نیست. اما او اخطار داد که صبر استراتژیک آمریکا به سر آمده است.

پامپئو گفت: «کاملا مطمئن هستیم که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی همچنان برنامه توسعه تسلیحاتی خود را دنبال خواهد کرد. آنها با سرعت نگران کننده ای در این جهت حرکت می کنند.»

پامپئو این مساله را که خطر جنگ هسته ای قریب الوقوع است رد کرد و گفت: «من هیچ اطلاعاتی ندیده ام که نشان دهد امروز در چنین موقعیتی هستیم.»

«هربرت مک‌ مستر» مشاور امنیت ملی ترامپ هم در این خصوص گفته است: «در مقایسه با یک هفته پیش به جنگ نزدیک ‌تر نشده ایم، اما در مقایسه با یک دهه پیش، نزدیک ‌تر شده‌ ایم.»

مک‌ مستر اما تاکید کرد که آمریکا به «تلاش دیپلماتیکِ بسیار مصمم» به رهبری تیلرسون ادامه می ‌دهد.

او تهدید کرد: سلاح‌ های آمریکا هر روز آماده‌ شلیک هستند.

این در حالی است که چندین کشور ابراز نگرانی کرده اند که این بحران بالا بگیرد.

 

دعای ساکنان گوام برای صلح

در پی تهدید کره شمالی برای حمله به جزیره گوام، مردم این منطقه که بخش عمده ‌ای از آنان را مسیحیان کاتولیک تشکیل می ‌دهند، روز یکشنبه گرد هم جمع آمدند تا برای صلح پایدار دعا کنند.

«تریدا تنوریو» یکی از ساکنان گوام به یورو نیوز گفت: «گرد هم آمده ‌ایم و همراه با هم دعا می‌ کنیم، مادر مقدس به ما گوش می دهد و برایمان صلح به ارمغان می ‌آورد.»

«چو کیونگ سونگ» از شهروندان پیونگ یانگ می ‌گوید: «ما جنگ نمی‌ خواهیم، اما از جنگ هم نمی‌ ترسیم. اگر آمریکا به هشدارهای ما توجه نکند فرصت خوبی خواهد بود تا ریشه خشونت و جنگ را خشک کنیم و کشور را بار دیگر متحد سازیم.»

گوام جزیره ‌ای گردشگری کوچک واقع در اقیانوس آرام، با جمعیتی حدود 200 هزار نفر است.

گوام یکی از 17 قلمرو خودمختار سازمان ملل متحد است.

تنش های دیرینه در مورد برنامه هسته ای کره شمالی زمانی تشدید شد که این کشور دو موشک بالستیک قاره پیما را در ماه ژوئیه آزمایش کرد. آن آزمایش ها دور تازه تحریم های شدید شورای امنیت سازمان ملل متحد را به دنبال داشت که باعث خشم بیشتر پیونگ یانگ شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.