پلیس اسپانیا می ‌گوید مظنونان حمله اخیر در شهرهای بارسلون و کمبریلز، برای اجرای یک یا چند حمله بزرگ تر هم برنامه ‌ریزی کرده بودند. آیا اسپانیا باید در انتظار حملات تروریستی بعدی باشد؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: ۱۴ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی، نتیجه حملات تروریستی در بارسلون و کمبریلز است. پلیس گمانه زنی کرده است که عامل این حملات، حمله بزرگ ‌تری را برنامه ‌ریزی کرده بود.

شمار کشته ‌شدگان حملات تروریستی در بارسلون و کمبریلز به ۱۴ نفر رسید. 130 نفر هم در این حملات زخمی شده اند که دستکم از 34 کشور مختلف هستند و 17 تن از آنها حالشان وخیم است.

یک خودروی ون بعد از ظهر پنجشنبه خود را به عابران در بلوار «رامبلا» یکی از شلوغ‌ ترین محلات گردشگری شهر بارسلون زد.

 

بارسلون

بارسلون

 

در این فاصله ۴ مظنون دیگر نیز دستگیر شده ‌اند که سه نفرشان مراکشی هستند و یکی اهل اسپانیا. شبکه «اعماق» متعلق به داعش گفته است که این حملات کار طرفداران این گروه بوده است. به گفته این شبکه، حملات روز پنجشنبه واکنشی به فراخوان داعش علیه ائتلاف بین ‌‌المللی بوده است.

سخنگوی پلیس گفته است که شواهد زیادی نشان می ‌دهد که این ادعا درست باشد اما هنوز مدرکی در این باره به دست نیامده است. به گفته «کارلس پوییج دمونت» رئیس دولت ایالت «کاتالونیا» کمربندهای انفجاری به دست آمده از پنج نفر کشته شده در کمبریلز بدلی هستند. این را کارشناسان نظامی نیز تایید کرده ‌اند. آنها سعی کردند گردشگران را با خودرو زیر بگیرند اما خودرو واژگون می ‌شود. بعد چند نفر از سرنشینان از آن بیرون می ‌آیند و با چاقو به مردم حمله می ‌کنند.

سخنگوی پلیس جمعه بعد از ظهر گفت که عامل اصلی این حملات احتمالا پسری به نام «موسی الکبیر» است که در شهر «ریپل» در منطقه کاتالونیا زندگی می ‌کرده است. «دریس الکبیر» برادر او نیز در میان افرادی است که در ریپول بازداشت شده ‌اند. در این فاصله ۴ مظنون دستگیر شده ‌اند که سه نفرشان مراکشی هستند و یکی اهل اسپانیا.

 

بارسلون

موسی الکبیر ۱۷ ساله که پلیس می ‌گوید اجاره کننده خودرو ون بوده، در جریان تیراندازی پلیس کشته شده است. پلیس اسپانیا پیش تر گفته بود که همچنان در جستجو برای یافتن موسی و سه مرد دیگر است اما اکنون فقط یک مظنون باقی مانده که پلیس همچنان برای دستگیری او تلاش می کند و چهار نفر دیگر هم بازداشت شده‌ اند.

 

بارسلون

 

اکنون از یک هسته تروریستی سخن گفته می شود که ممکن است تا ۱۲ عضو داشته باشد. پلیس همچنین گمانه زنی کرده است که این هسته ترورهای بزرگ ‌تری برنامه ریزی کرده بود.

 

بارسلون

 

پیش بینی می شود که یک اتفاق دیگر نیز با حمله روز گذشته مرتبط باشد. چهارشنبه هفته گذشته انفجاری در یک خانه در «آلکانار» در ۲۰۰ کیلومتری بارسلون در کاتالونیا رخ داد که در آن یک نفر کشته شد. ۲۰ کپسول گاز در این خانه انبار شده بود. پلیس این انفجار را با حملات تروریستی بعد از آن مرتبط می‌ داند.

 

بارسلون

 

بنابراین نگاهی به گاه شمار این عملیات تروریستی نشان می دهد گروهی که در این عملیات دست داشتند، هسته تشکل یافته و نسبتا بزرگی بودند که برای اجرای طرح خود باید مدت ها در این شهر زندگی می کردند.

یک روز پس از این حملات، هزاران نفر در پلازا کاتالونیا در بارسلون جمع شدند تا یاد قربانیان را گرامی بدارند. در میان این جمعیت «ماریانو راخوی» نخست‌ وزیر و «فیلیپه» پادشاه اسپانیا نیز حضور داشتند.

 

بارسلون

بارسلون

محکومیت جهانی

بسیاری از سیاستمداران و چهر‌ه های مطرح جهان، حمله تروریستی بارسلون را محکوم کردند. اما توییت «دونالد ترامپ» درباره این حملات، بار دیگر جنجال آفرید.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره حملات تروریستی اسپانیا دو توییت منتشر کرد. در توییت اول، او این حملات را محکوم کرد و با خانواده قربانیان و مردم اسپانیا ابراز همدردی کرد.

اما کمی پس از آن توییت دومی منتشر کرد که بار دیگر جنجال برانگیخت. در این توییت، ترامپ از نیروهای امنیتی اسپانیا خواسته بود رفتار ژنرال «پرشینگ» را الگوی خود قرار داده و به این ترتیب، به تروریسم اسلامی پایان دهند!

الگوی رفتار پرشینگ برگرفته از افسانه ‌ای است که بر اساس آن گویا این ژنرال آمریکایی در اوایل قرن 20 شماری از زندانیان مسلمان در فیلیپین را با گلوله ‌های آغشته به خون خوک تیر باران کرده است. انتشار این توییت واکنش‌ های تندی در آمریکا و دیگر نقاط جهان در پی داشت.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان حملات تروریستی اسپانیا را محکوم کرد. او در تماس تلفنی با ماریانو راخوی از طرف مردم آلمان با مردم آن کشور ابراز همدردی کرد.

مرکل در این تماس یادآوری کرد که آلمان و اسپانیا در مبارزه با «قاتلان» متحد هستند و با عزمی راسخ مانع از آن خواهند شد که این افراد بر نحوه زندگی شهروندانشان تاثیر نهند.

صدراعظم آلمان تاکید کرد: «تروریسم می ‌تواند لحظاتی غمبار برای ما پدید آورد، اما هرگز نمی ‌تواند بر ما غلبه کند.»

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه وی نیز با انتشار توییتی مراتب همدردی خود را با مردم و دولت اسپانیا اعلام کرد.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس نیز ضمن ابراز همدردی با خانواده‌‌ های قربانیان گفت: «انگلیس در کنار اسپانیا و در مقابل تروریسم خواهد ایستاد».

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه هم در پیامی گفت: «حادثه شهر بارسلون بار دیگر بر ضرورت نیاز به اتحاد جهانی برای مبارزه با تروریسم تاکید می‌ کند.»

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم اقدامات تروریستی و ضد انسانی در بارسلون را محکوم و با دولت، مردم و خانواده قربانیان این حملات ابراز همدردی کرد.

همچنین کشورهای لبنان، فرانسه، بلژیک، کانادا، هلند، ایتالیا، یونان ، ژاپن و ترکیه نیز حمله تروریستی در بارسلون را محکوم نموده و با بازماندگان این حادثه ابراز همدردی کرده‌ اند.

«پاپ فرانسیس» و دیگر چهره ‌های مذهبی نیز حمله تروریستی بارسلون را محکوم کردند. ابراز تاسف کردند. «گرگ بورکه» سخنگوی واتیکان اعلام کرد که خبر حمله تروریستی بارسلون به شدت باعث نگرانی رهبر کاتولیک‌ های جهان شده است.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل حمله تروریستی بارسلون را «قهری ننگین» خواند و گفت: «سازمان ملل در همبستگی و در مبارزه علیه تروریسم و افراط گرایی خشونت ‌بار در کنار دولت اسپانیا ایستاده است.»

«لیونل مسی» و «کریستیانو رونالدو» به عنوان چهره های ورزشی نیز با قربانیان حمله تروریستی بارسلون ابراز همدردی کردند. دو باشگاه رئال مادرید و بارسلونا نیز پیام‌ های مشابهی از جمله خطاب به شهروندان بارسلون داده‌ اند.

در اسپانیا سه روز عزای عمومی اعلام شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.