در پی تجمع اعتراض آمیز راست گرایان افراطی در ویرجینیا و درگیری آنها با مخالفان، یک خودرو نیز معترضان را زیر گرفت و روز خونینی را در این کشور رقم زد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تجمع اعتراض آمیز نژادپرستان موسوم به «اتحاد راست» در شهر «شارلوتسویل» در ایالت «ویرجینیا» به خشونت کشیده شد.

این تجمع، تازه‌ ترین دور از اعتراض‌ ها به تصمیم مقام‌ های محلی برای برچیدن مجسمه ژنرال «رابرت ئی لی» از یکی از پارک‌ های مرکزی شارلوتزویل است.

انتظار می‌ رفت نزدیک به شش هزار نفر در تجمع روز شنبه شرکت کنند، و برخی از حاضران در محل تجمع، یونیفرم‌ های نظامی به تن کرده و مسلح بوده‌ اند.

تظاهرات کنندگان معتقد به برتری نژاد سفید پوستان در آمریکا با مخالفان نژاد پرستی در دانشگاه ویرجینیا درگیر شدند. در جریان درگیری‌ ها، یک خودرو به سمت گروهی از مخالفان راست‌ گرایان هجوم برده، و بر اساس اعلام منابع خبری دست کم یک نفر (یک زن 32 ساله) در این حادثه کشته است. 

آن گونه که از تصاویر ضبط شده و اظهارات شاهدان بر می‌آید، یک خودرو طوسی رنگ در خیابانی که در دو طرف آن مخالفان راست‌ گرایان مشغول به اعتراض بودند با سرعت حرکت می کند و پس از آن که در انتهای خیابان با خودروی دیگری برخورد می کند با سرعت دنده عقب گرفته و در حالی که جلوی خودرو در تصاویر آسیب دیده به نظر می‌ رسد، به حرکت معکوس خود ادامه می‌ دهد.

عامل این حمله هم‌ اکنون در بازداشت پلیس است. پلیس ساعتی بعد هویت راننده این خودرو را «جیمز الکس فیلد جونیور» 20 ساله، سفیدپوست و اهل ایالت «اوهایو» اعلام کرد. هنوز انگیزه وی مشخص نیست.

 

21

جیمز الکس فیلد جونیور

 

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع درمانی گزارش داده است که 19 تن در خشونت‌ های روز شنبه زخمی شده‌ اند.

پس از این حادثه یکی از سخنگویان دانشگاه گفت که چند تن در این درگیری‌ ها زخمی شده‌ اند و پلیس یک نفر را بازداشت کرده است.

سی‌ ان‌ ان پیشتر به نقل از مقام‌ های پلیس نوشته بود که شماری از معترضان در محل تجمع بازداشت شده‌ اند.

صدها تظاهرات کننده نژاد پرست که مشعل به دست داشتند، تجمعی بر پا کردند تا به انتقال مجسمه رابرت ئی لی، ژنرال دوره جنگ داخلی این کشور، اعتراض کنند. ژنرال لی که تصمیم به برچیدن مجسمه او اعتراض راست‌ گرایان را برانگیخته است، از فرماندهان اصلی ائتلاف ایالت‌ های جنوبی در دوران جنگ داخلی آمریکا بود که تا پایان جنگ به «جفرسون دیویس» رئیس‌ جمهور 11 ایالت جنوبی آمریکا وفادار ماند.

برخی از این تظاهرات کنندگان نیز برای ادای احترام به یکدیگر از شیوه مرسوم در دوره آلمان نازی استفاده کردند.

آن طور که سی‌ ان‌ ان می‌ گوید دو کشته شده دیگر این تجمع، در جریان سقوط یک بالگرد در حومه شهر شارلوتزویل جان داده‌اند. مقام‌ های ویرجینیا درباره جزئیات سانحه این سقوط بالگرد هنوز چیزی نگفته‌ اند اما آن طور که در آخرین توییت ترامپ اشاره شده، دو کشته شده دیگر امروز از افسران پلیس ویرجینیا بوده‌ اند.

پس از بروز خشونت‌ ها، فرماندار  ایالت ویرجینا با هدف تلاش برای کنترل خشونت‌ ها، اعلام وضعیت اضطراری کرد.

«تری مک‌ اولیف» فرماندار ویرجینیا به طور زنده برابر دوربین‌ های خبری ظاهر شد و در نخستین واکنش به درگیری‌ های خونین شهر شارلوتزویل گفت: «تنها پیام من خطاب به برترپنداران نژادسفید این است که به خانه تان بروید. نه اینجا و نه در جای دیگری از آمریکا جایی برای شما وجود ندارد.»

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هم  در پیامی این خشونت‌ ها را قاطعانه محکوم کرد و خواستار اتحاد مردم آمریکا شد.

ترامپ این حادثه را «نمایش نفرت، خصومت و خشونت» خواند و خواستار بازگرداندن سریع نظم و قانون برای حمایت از جان افراد بی‌ گناه شد.

او گفت: «آمریکایی ها با هر عقیده ای به عقاید یکدیگر احترام می گذارند. هیچ شهروندی، فارغ از رنگ پوست، مذهب یا دیدگاه سیاسی نباید نگران امنیت خود بیرون از خانه اش باشد.»

رئیس جمهور آمریکا افزود مسئله نژاد پرستی موضوع جدیدی در آمریکا نیست و محدود به دولت ترامپ یا دولت اوباما نمی شود، بلکه همیشه وجود داشته اما لازم است هرچه زودتر در شارلوتزویل نظم برقرار شود تا از جان افراد بی‌ گناه حفاظت شود.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که در این باره با فرماندار ویرجینیا گفت‌ و گو کرده و هر دو معتقدند که تفرفه و نفرت‌ افکنی باید هم‌ اکنون متوقف شود.

او پیشتر هم در پیامی توییتری در این باره نوشته بود: «ما همه باید متحد باشیم و نفرت را محکوم کنیم.»

«جف سشنز» دادستان کل آمریکا دستور داده است اف‌ بی‌ آی تحقیقات فدرالی در این زمینه ترتیب دهد.

واکنش ها

این درگیری با واکنش مقامات آمریکایی مواجه شده است.

«مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌ خواه ایالت «فلوریدا» با خطاب مستقیم به گروه‌ های راست سفیدبرترپندار آمریکا گفت: «برای ملت آمریکا بسیار مهم است که رئیس جمهور وقایع ویرجینیا را با اشاره مستقیم به گروه‌ های سفیدبرترپندار محکوم کند.»

«نانسی پلوسی» رهبر اقلیت ها در کنگره آمریکا در توییتی نوشت: «دونالد ترامپ بعد از من تکرار کن: سفیدبرترپنداری دهن کجی و بی‌ حرمتی نسبت به ارزش‌ های آمریکا است.»

«بیل کلینتون» رئیس جمهور اسبق آمریکا در توییتر نوشت: «اگر چه باید از حق آزادی بیان افراد دفاع کرد اما خشونت، نفرت پراکنی و سفیدبرترپنداری باید محکوم شود.»

«برنی سندرز» سناتور مستقل کنگره آمریکا هم سفیدبرترپنداری را محکوم کرد و تظاهرات‌ ملی‌ گرایان در ویرجینیا را تهوع‌آور و غیرقابل قبول دانست.

«تد کروز» سناتور آمریکایی نیز  از دادستان کل آمریکا خواسته آنچه روز شنبه در شرلوتزویل روی داده را تحت عنوان «تروریسم داخلی» مد نظر قرار دهد.

«تیم اسکات» دیگر سناتور آمریکایی نیز گفت: ما باید این «تروریسم داخلی» را محکوم کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.