جنگ نفتی که عربستان و آمریکا با هدف ضربه زدن به اقتصاد ایران و روسیه به راه انداخته اند، دامن ونزوئلا را به عنوان یک اقتصاد وابسته به نفت گرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: عوامل بسیاری دست به دست هم داده اند تا بحران کنونی سیاسی و اقتصادی را برای ونزوئلا رقم بزنند. اما بدون شک، کاهش بهای نفت بیشترین تاثیر را داشته است. آنچه که ونزوئلا اکنون درگیر آن است، تبعات ناخواسته سیاست عربستان برای کاهش بهای نفت به دلایل سیاسی است.

بهای نفت همچون دیگر کالاها از طریق عرضه و تقاضا تنظیم می شود. زمانی که مازاد نفتی یا کاهش در تقاضا وجود داشته باشد، قیمت کاهش می یابد.

بین سال های 9-2008 و 2014 عرضه و تقاضا متعادل بود (80 میلیون بشکه در روز). اما از آن زمان به بعد، تولید افزایش یافت و تا اواخر 2015 متوسط عرضه به 97 میلیون بشکه در روز رسید؛ بدون اینکه تقاضا تغییر چشمگیری داشته باشد. این امر به کاهش قیمت نفت منتهی شد.

به نظر می رسد سعودی ها از این تغییرات در بازار نفت دو هدف دارند: اولین هدف خارج کردن تولید کنندگان نفت شیل آمریکا از تجارت و تقویت نقش رهبری دولت های خلیج فارس در بازار نفت جهانی است. تولید نفت از شیل هزینه بالایی دارد و تقریبا 60 دلار به ازای هر بشکه است؛ در حالی که هزینه نفت طبیعی بالاتر از 7 دلار در هر بشکه نیست. عربستان سعودی امیدوار است که کاهش شدید قیمت نفت، به مراتب کمتر از 60 دلار به ازای هر بشکه نفت، برای تولیدکنندگان آمریکایی شیل غیرسودآور باشد.

هدف دوم، نابود کردن اقتصاد ایران، رقیب اصلی عربستان سعودی در خاورمیانه است. به ادعای عربستان، این امر سبب محدود شدن توانایی تهران برای کمک به یمن، عراق و سوریه می شود.

بازارهای نفت همیشه در قلب مبارزه عربستان سعودی-ایران برای هژمونی منطقه ای بوده اند. در سال 1977، زمانی که ایران بر برنامه های گسترده نیروگاه های هسته ای و نفوذ خود در سراسر خاورمیانه متمرکز شد، رژیم سعودی تولید نفت را از 8 میلیون به 12 میلیون بشکه در روز افزایش، و قیمت نفت را به شدت کاهش داد.

این روزنامه انگلیسی نوشت: ایران میلیاردها دلار درآمد پیش بینی شده برای نفت را از دست داد و شاه ایران مجبور شد برنامه های خود را برای سرمایه گذاری های هسته ای رها کند. تولید فروپاشید، تورم تشدید شد، و بیکاری به شدت افزایش یافت. طی دو سال رژیم شاه فروپاشید.

به نظر می رسد عربستان سعودی در اوایل سال 2014 جنگ نفتی را با آمریکا به راه انداخت. آمریکا از این سیاست حمایت کرد چرا که می خواست نفوذ روسیه وابسته به نفت را تحت تأثیر قرار دهد؛ چیزی که ظاهرا مهم تر از حمایت از بخش آسیب پذیر خود است؛ در حالی که دسترسی به نفت ارزان، خبر خوبی برای مصرف کنندگان و صنعت آمریکا است.

با این حال این استراتژی برای کاهش قیمت نفت، لزوما اقتصاد روسیه یا ایران را نابود نکرده است. در عوض، کشورهایی که به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند، در آمریکای جنوبی و آفریقا قرار دارند.

اما بدترین کشورِ تحت تاثیر قرار گرفته، ونزوئلا است که وابسته ترین کشور به نفت در جهان است. نفت 96 درصد از صادرات و بیش از 40 درصد از درآمدهای دولتی را تشکیل می دهد.

استراتژی قیمت نفت عربستان سعودی تا به حال به هدف اصلی خود برای کاهش دادن قدرت و نفوذ روسیه و ایران دست نیافته است. اما یک چیز روشن است: بازار جهانی نفت همچنان به شدت بی ثبات خواهد بود و ملت های کوچک تر و کمتر قدرتمند همچنان در نبردهای گسترده تر گرفتار خواهند شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.