رئیس جمهور آمریکا سخت در تلاش است تا تنش در شبه جزیره کره را به سمت یک جنگ خطرناک سوق دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت اینترسپت در گزارشی نوشت: ترامپ با اعلام سیاست ها و تصمیمات جدید در توییترش، یک الگوی خودپنداری را که معمولا از طریق پیام های توییترش به طور عمومی بیان می شود، به نمایش می گذارد. به راستی زمانی که از «سباستین گورکا» مشاور سابق تیم ترامپ در فاکس نیوز پرسیده شد که اهرم ترامپ برای فشار به چین در برابر تهدیدات بالقوه از چیست، او گفت: «ما می دانیم که این مسئله خوراک توییتر رییس جمهور است.»

شاید نگران کننده تر از آنچه ترامپ در توییتر به طور عمومی می گوید، آن چیزی باشد که او به طور خصوصی با سناتورهای تاثیرگذار در آمریکا می گوید. «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه اخیرا گفته که ترامپ به او گفته که مایل است در صورت لزوم به صورت نظامی به بحران کره شمالی خاتمه دهد. گراهام به ان بی سی گفت: «یک گزینه نظامی برای نابودی برنامه موشکی کره شمالی و خود کره شمالی وجود دارد.»

ترامپ سخت در تلاش است تا تنش های کره شمالی و چین را تشدید کند.

این در حالی است که روز دوشنبه خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد که «کانگ کیونگ-وها» و «ری یونگ-هو» وزیران خارجه این کشور و کره شمالی در حاشیه نشست آسه آن در پایتخت فیلیپین با یکدیگر روبرو شده اند و برای مدتی با هم گفتگو کردند. گزارش شده که گفت و گوی آنان در مورد شرایط شبه جزیره کره چند دقیقه به طول انجامید. کانگ از وزیر خارجه کره شمالی خواست تا به پیشنهاد کشورش برای گفت و گو بین مقامات نظامی دو طرف در راستای کاهش تنش و از سرگیری مذاکرات برای فراهم کردن زمینه ملاقات اعضای جداشده خانواده‌های ساکن دو بخش کره موافقت کند.

این نخستین گفتگوی مقامات ارشد دو کره از زمان آغاز به کار مون جه-این، رئیس جمهوری جدید کره جنوبی در ماه مه سال جاری است.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا نیز که در نشست آسه آن حضور دارد، مذاکره با کره شمالی را در شرایط کنونی مردود دانسته است. تیلرسون گفته است که محتوای تحریم‌ های جدید نشان می ‌دهد که جامعه جهانی انتظار ندارد که کره شمالی مایل باشد در راستای تحقق خواسته‌ های ما یعنی غیر هسته ای کردن شبه جزیره کره گامی اساسی بردارد.

او گفته است که هرگونه مذاکره با کره شمالی بر سر موضوعات مختلف از جمله کاهش تحریم ‌ها و از سرگیری کمک های بشردوستانه به آن کشور منوط به توقف آزمایش ‌های موشکی است.

تیلرسون در حاشیه نشست آسه آن با «وانگ یی» و «سرگئی لاوروف» وزرای خارجه چین و روسیه نیز دیدار و گفتگو کرد. روسیه در مقایسه با غرب موضع ملایم‌ تری نسبت به کره شمالی دارد و چین، که هم مرز کره شمالی است، مهمترین شریک تجاری آن کشور محسوب می شود.

تیلرسون پس از دیدار با مقامات چینی و روسی بار دیگر تاکید کرد که اولین گام برای مذاکره به منظور حل بحران کنونی شبه‌ جزیره کره توقف آزمایش‌ های موشکی کره شمالی است اما مشخص نکرد که لازم است این آزمایش‌ ها برای چه مدت متوقف شود تا آمریکا آماده مذاکره باشد.

وی گفت: «من در نظر ندارم مدت مشخصی مثلا چند روز یا چند هفته را تعیین کنم زیرا آنچه که اهمیت دارد آمادگی برای چنین گفت و گوهایی است و کره شمالی باید با متوقف کردن آزمایش ‌های موشکی نشان دهد که روحیه مناسب برای چنین گفتگوهایی را دارد.»

تیلرسون اعلام کرد تحریم ‌های جدید سازمان ملل حاکی از آن است که جامعه جهانی دیگر برنامه تسلیحات هسته ‌ای پیونگ ‌یانگ را تحمل نخواهد کرد.

پیشتر دونالد ترامپ در گفت و گوی تلفنی با رئیس جمهور کره جنوبی در مورد بحران دو کره گفتگو کرده بود. ترامپ بعدا در توئیتر خود نوشت: «با رئیس جمهور مون درباره تحریم جدید گفتگو کردم. خیلی از اینکه قطعنامه تحریم با 15 رای موافق اعضای شورای امنیت و بدون رای مخالف به تصویب رسید تحت تاثیر قرار گرفته‌ ایم و خوشحالیم.»

 به گزارش دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی مون در این گفتگو تاکید کرد که کره جنوبی نمی‌ تواند اجازه دهد پس از جنگ کره در سال‌ های 53-1950 این منطقه بار دیگر شاهد جنگ دیگری باشد.»

 برخی کارشناسان تخمین زده ‌اند که در صورت بروز جنگ در شبه‌ جزیره کره، ولو اینکه در چنین جنگی فقط تسلیحات متعارف به کار رود، تلفات چنین جنگی به چند صد هزار نفر خواهد رسید و قبول چنین خطری به خصوص برای دولت کره جنوبی بسیار دشوار است.

آخر هفته گذشته آمریکا دو بمب افکن بی1 را در شبه جزیره کره به پرواز درآورد. این کشور همچنین یک آزمایش موشکی بالستیک در منطقه انجام داد. این آزمایش به دنبال آزمایش موشکی بالستیک قاره پیمای کره شمالی در 28 ژوئیه انجام گرفت. طبق گفته های کارشناسان، این موشک در مقایسه با موشک هایی که قبلا توسط پیونگ یانگ مورد آزمایش قرار گرفته، دارای برد بیشتری است و می تواند به آمریکا برسد. کره جنوبی اکنون از دولت ترامپ موشک های جدیدی خواسته که برد آنها به کره شمالی برسد.

روز شنبه شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به جدیدترین آزمایش موشکی کره شمالی، تحریم‌ های اقتصادی شدیدتری را علیه این کشور وضع کرد. کره شمالی در بیانیه ‌ای با محکوم کردن این تحریم‌ های سازمان ملل، آن را نقض حاکمیت خویش خواند و وعده داد که در قبال آن دست به اقداماتی مناسب بزند. در این بیانیه که رسانه رسمی خبری کره شمالی آن را منتشر کرده، آمده است که برنامه هسته ‌ای آن کشور تا زمانی که سیاست خصمانه آمریکا علیه کره ‌شمالی ادامه یابد، قابل مذاکره نخواهد بود.

پیونگ ‌یانگ در بیانیه خود اعلام کرده است که کره شمالی هرگز یک قدم از تقویت قدرت هسته ‌ای خود عقب ‌نشینی نخواهد کرد.

شورای امنیت پیش از این نیز تحریم‌ هایی را علیه برنامه ‌های هسته ‌ای و موشکی کره شمالی وضع کرده بود و قطعنامه جدید، با تشدید این تحریم‌ ها، از جمله ممنوعیت خرید مواد معدنی از آن کشور، در نظر دارد دسترسی کره شمالی به منابع ارزی را باز هم کاهش دهد. مقامات آمریکایی گفته ‌اند که این مصوبه دست کم یک میلیارد دلار به کره شمالی خسارت خواهد زد که ضربه سنگینی خواهد بود.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون شش مجموعه تحریمی علیه کره‌ شمالی تصویب کرده‌ است.

تنش در شبه جزیره کره موضوع جدید نیست. و هر یک از دولت های آمریکا یکی پس از دیگری خود را در رویارویی با این کشور می بیند. اما ترامپ تمایل دارد که صرفا تفکرات خود را اجرایی کند. و این رویکرد می تواند بسیار خطرناک باشد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.