تنش های میان آمریکا و چین به رغم وعده های دوره انتخاباتی رئیس جمهور آمریکا به اوج خود رسیده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا هشدار داده روابط بین آمریکا و چین به «یک نقطه محوری» رسیده است و خواستار تلاش هایی برای جلوگیری از «درگیری های باز» بین دو اقتصاد بزرگ جهان شده است.

در حالی که «دونالد ترامپ» برای انجام تحقیقات وسیع در مورد شیوه های تجاری چینی آماده می شود، وزیر خارجه آمریکا در یک سخنرانی نادر در وزارت خارجه به خبرنگاران گفت که پس از بیش از چهار دهه دوره بدون درگیری، روابط در حالت تنش قرار دارد.

دونالد ترامپ روز شنبه پس از آزمایش موشک بالستیک بین قاره ‌ای کره شمالی هشدار داد که دیگر اجازه نخواهد داد چین در مسئله کره شمالی «انفعال» داشته باشد.

ترامپ در توییتر خود نوشت: «من نسبت به چین بسیار ناامید هستم. رهبران نادان گذشته ما به آنها اجازه دادند تا صدها میلیارد دلار سالانه تجارت داشته باشند، با این حال هنوز آنها به جز مذاکره، برای ما هیچ کاری در مورد کره شمالی نکرده اند».

وی در ادامه نوشت: «ما دیگر اجازه نخواهیم داد این شرایط ادامه یابد، چین به سادگی می تواند این مشکل را برطرف کند».

خشم ترامپ از چین در حالی است که او پس از راهیابی به کاخ سفید قصد داشت به طور تاکتیکی با چرخش در شعارهای انتخاباتی خود علیه چین، به پکن نزدیک شود و با افزایش تعامل با چینی ها، اقتدار سیاسی و امنیتی آنها را در خاور دور تضعیف نماید.

ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود بارها چین را به دستکاری در نرخ ارز خود متهم و تهدید کرده بود جنگ تجاری را با این کشور آغاز می کند و چنین استدلال می کرد که مازاد تجاری چین علت اصلی همه مشکلات و ناملایمات اقتصادی آمریکا به شمار می رود. 

ترامپ همچنین از موضع چین واحد نیز عدول کرده و در بدو انتخابش با رئیس جمهور تایوان تماس گرفت. اما پس از مدتی او با رئیس جمهور چین دیدار کرد و رویکرد نزدیکی به چین و در ازای آن فشار بر روسیه را در دستور کار قرار داد تا شاید پکن به نمایندگی از آمریکا کره شمالی را به تسلیم وادار نماید. اما حالا پس از گذشت شش ماه  کارشناسان می گویند تنها چند ماه لازم است تا کره شمالی زرادخانه ای از موشک های بین قاره ای تولید و انبار کند. 

به نظر نمی رسد که جنگ تجاری میان آمریکا و چین هم بتواند پکن را به تسلیم در مقابل خواسته های واشنگتن وادار نماید چرا که پکن آمریکا را تهدیدی برای منافع خود می بیند و بعید به نظر می رسد در برابر واشنگتن کوتاه بیاید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.