در دومین سالگرد توافق هسته ای، دولت ترامپ برای دومین بار پایبندی ایران را به توافق هسته ای تایید، و تعلیق 90 روزه تحریم های هسته ای را تمدید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دولت «دونالد ترامپ» پس از چند ساعت مشاجره با مشاوران امنیت ملی تائید کرد که ایران به مفاد توافق هسته ای و برنامه جامع اقدام مشترک همچنان پایبند مانده‌ است.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا به کنگره نوشت که براساس اطلاعاتی که دولت آمریکا به آنها دسترسی دارد ایران همچنان به شرایط برجام پایبند است.

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «این سیاست فعلا به قوت خود باقی می ماند، و هنوز مرور آن ادامه دارد.»

ترامپ به دفعات توافقی را که در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» امضا شده است، مورد انتقاد قرار داده اما در شش ماهه ریاست جمهوری آن، آن را لغو نکرده است.

دولت دونالد ترامپ تا آخر وقت روز دوشنبه مهلت داشت تا گزارش خود در مورد اجرای توافق هسته ای را به اطلاع کنگره برساند. بنا بر توافقات انجام شده، این گزارش باید هر 90 روز یک بار به قانونگذاران آمریکا ارائه شود.

دونالد ترامپ، از منتقدان سرسخت مذاکرات و توافق میان تهران، دولت «باراک اوباما» و پنج قدرت جهانی دیگر بود و وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات آن را کنار بگذارد. پس از پیروزی ترامپ، مقام ‌های دولت آمریکا بر کنار‌گذاشتن یک ‌طرف توافق هسته ای تاکید چندانی نکردند؛ هر چند بارها گفته ‌اند آن ‌را مورد بازبینی قرار خواهند داد.

گزارش ارائه‌ شده به کنگره نشان می‌ دهد که واشنگتن اجرای برجام را تائید کرده و تهران نیز همچنان می‌ تواند از رفع تحریم‌ های مربوط به آن بهره برد. این گزارش در دومین سالگرد توافق هسته ای ارائه شده‌ است.

مقامات اتحادیه اروپا بارها از توافق هسته ای ایران حمایت کرده و با هر گونه بازنگری احتمالی آن مخالفت کرده است.

یک مقام ارشد کاخ سفید به خبرنگاران گفت:«به تعهدات، بر پایه اطلاعاتی که به دست آمریکا رسیده، عمل شده‌ است».

اما این مقام ارشد دولت آمریکا ادعا کرد که کشورش «با سوء نیت» به اقدامات ایران می ‌نگرد و این اقدامات خلاف «روح برجام» است. وی مدعی شد: «قضاوت ما این است که واکنش‌ های ایران شدیدا مفهوم توافق هسته ای را زیر سوال برده ‌است.»

آخرین تائیدیه توافق هسته ای از سوی دولت آمریکا در ماه آوریل ارائه شده بود که در همان زمان نیز متعاقبا، تحریم‌ های غیرهسته ای علیه تهران وضع شد.

مقام آمریکایی گفته اکنون نیز انتظار می ‌رود تحریم‌ های تازه‌ ای به دلیل توسعه برنامه موشکی و برنامه تولید قایق‌های تندرو علیه ایران اجرا شوند. رسانه‌ های آمریکایی می‌ گویند این مقام کاخ سفید از ارائه جزئیات در مورد این تحریم‌ ها خودداری کرده‌ است با این حال برخی گزارش های رسانه ها در روز دوشنبه نشان داد که وزارت دارایی آمریکا قصد دارد تحریم هایی را بر هفت نهاد ایرانی و پنج شهروند این کشور اعمال کند.

دو روز پیش مجلس نمایندگان آمریکا متممی را در قانون دفاع ملی آمریکا تصویب کرد، که از وزارت دفاع آن کشور خواسته برای پرهیز از درگیری تصادفی با نیروهای ایرانی در خلیج فارس، یک کانال ارتباطی با ایران برقرار شود.

«محمد جواد ظریف» در مصاحبه با مجله آمریکایی «نشنال اینترست» گفته است: «در صورتی که تعرضی عمده رخ دهد یا همان چیزی که در برجام عدم اجرای قابل توجه خوانده می ‌شود، ایران گزینه‌ های دیگری در اختیار دارد؛ از جمله خروج از توافق. ایران مسیری را که در برجام تعیین شده طی کرده یعنی به کمیسیون مشترک برجام رجوع کرده است تا مطمئن شویم که در مورد کوتاهی‌ های آمریکا در زمینه برجام، چاره ‌اندیشی شود. این موضوع هم در دولت ترامپ و هم در دولت اوباما، موضوع بحث‌ های کمیسیون بوده؛ مثلا صدور مجوز خرید هواپیماهای بوئینگ، چهار ماه و صدور مجوز خرید هواپیماهای ایرباس ۹ ماه طول کشید که به نظر ما، این زمانی طولانی است. برخی از اقدامات آمریکا علیه برجام حل شد و بخشی هم نه.»

چند روز پیش (14 ژوئیه) دومین سالگرد امضای توافق هسته ای ایران با 1+5، شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بود و به این مناسبت واکنش های زیادی نسبت به توافق ایران و جامعه جهانی گرفته شد. از جمله 38 ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا در آستانه این سالگرد در نامه ای خطاب به ترامپ ضمن دفاع از توافق، استفاده از دیپلماسی را به جای براندازی نظام یا حمله نظامی توصیه کردند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.