رئیس جمهور آمریکا دستور حمله به سوریه را در حالی داده بود که کیک شکلاتی می خورد. آیا این کار را در مورد کره شمالی هم انجام خواهد داد؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه سی ان ان آمریکا در گزارشی نوشت: کره شمالی روز جمعه یک موشک بین قاره ای بالستیک موسوم به «آی سی بی ام» را که به نظر می رسد می تواند به شهرهای «سیاتل»، «لس آنجلس» و «شیکاگو» در آمریکا برسد، با موفقیت آزمایش کرد. این پیشرفت جدید باعث نگرانی است اما به واکنش تهاجمی فوری نیازی ندارد.

خطر بزرگ تری که اکنون آمریکا و منطقه را تهدید می کند، واکنش «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور به این اقدام است.

در تازه ترین واکنش ها به آزمایش موشکی کره شمالی، رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر ژاپن درباره «تهدیدات جدی» کره شمالی گفتگوی تلفنی داشتند. همزمان، نماینده آمریکا در سازمان ملل می گوید زمان برای مذاکره درباره تهدید کره شمالی به سر آمده است.

کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ و «شینزو آبه» در تازه ترین گفتگوی خود بر خطر جدی و تهدید فزاینده کره شمالی تاکید کردند.

بیانیه کاخ سفید می افزاید این دو رهبر بر افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی بر کره شمالی تاکید کردند.

قرار است به زودی رئیس جمهور کره جنوبی نیز با ترامپ گفتگو کند.

«نیکی هالی» نماینده آمریکا در سازمان ملل در بیانیه ای از ادامه مذاکرات درباره تهدید پیونگ یانگ انتقاد کرد و خواستار پایان مذاکره درباره تهدیدات کره شمالی شد.

وی در بیانیه ای از چین نیز خواست تصمیم جدی درباره مقابله با تهدید کره شمالی اتخاذ کند.

نماینده آمریکا با رد برگزاری یک جلسه اضطراری دیگر برای بررسی تهدید کره شمالی در شورای امنیت، گفت دیگر دلیلی برای برگزاری جلسه اضطراری وجود ندارد وقتی که چنین جلساتی هیچ نتیجه‌ ای در بر ندارد.

روز یکشنبه بمب افکن های آمریکا با همراهی جت های جنگنده کره جنوبی و ژاپن، در نخستین واکنش نظامی به آزمایش های موشکی بالستیک کره شمالی، بر فراز شبه جزیره کره پرواز کردند.

فرماندهی ارتش آمریکا در اقیانوس آرام، پرواز بمب افکن های آمریکایی بر فراز شبه جزیره کره را واکنش مستقیم به آزمایش های اخیر موشک های قاره پیمای کره شمالی توصیف کرد. آمریکا پیشتر نیز پروازهای مشابهی بر فراز شبه جزیره کره انجام داده بود اما این پروازها، نمایش قدرت آمریکا در پاسخ به تهدیدهای جاری پیونگ‌یانگ تلقی شده است.

ماموریت 10 ساعته دو بمب افکن «بی۱بی» از پایگاه نیروی هوایی آمریکا در گوام آغاز شد. دو جت جنگنده ژاپنی نیز در حریم هوایی آن کشور بمب افکن های آمریکایی را همراهی کردند. بمب افکن ها سپس با همراهی چهار جنگنده هوایی کره جنوبی، بر فراز شبه جزیره کره پرواز کردند.

وجود یک قدرت هسته ای با قابلیت حمله به آمریکا تهدیدی طبیعی است اما تهدیدی است که آمریکا دهه ها با آن زندگی کرده است. در سال 1986 بیش از 40 هزار کلاهک هسته ای آمریکا را نشانه گرفته بود. امروز بیش از 1700 کلاهک روسی می تواند ده ها میلیون آمریکایی را در کمتر از 20 دقیقه بکشد.

ارتش آمریکا از زمان انجام آزمایش اخیر محتاطانه تر و مناسب تر عمل کرده است؛ آزمایش موشکی موفقیت آمیز دیگری برای «تاد» ترتیب داده و بمب افکن های خود را بر فراز شب جزیره کره به پرواز درآورده است.

واکنش شخصی ترامپ این بود که با عصبانیت توییت کرد: «چین می تواند این مشکل را به راحتی حل کند.»

ترامپ در پیام های توییتری خود علاوه بر پکن از دولت های قبلی آمریکا انتقاد کرد و گفت دولت های پیشین اجازه داده اند سالانه میلیاردها دلار از محل تجارت با آمریکا نصیب چین بشود در حالی که پکن در ارتباط با حل بحران کره شمالی به غیر از حرف زدن هیچ اقدامی نکرده است.

ترامپ گفت آمریکا اجازه نخواهد داد این وضع ادامه پیدا کند. چین به راحتی می تواند این مشکل را حل کند.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا نیز پس از آخرین آزمایش موشکی کره شمالی، انتقاد ترامپ از چین را در بیانیه ای منعکس کرد و گفت، چین و روسیه به عنوان کمک کننده اقتصادی اصلی به برنامه موشکی و هسته ای کره شمالی در قبال این تهدیدهای فزاینده منطقه ای و جهانی وظیفه ویژه ای دارند.

چین پیشتر تازه ترین آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کرده بود. پکن از مخالفان استقرار سامانه پدافند هوایی موسوم به تاد آمریکا در کره جنوبی علیه حمله احتمالی کره شمالی است و آن را تهدیدی علیه ثبات در منطقه تلقی می کند.

به نظر می رسد ترامپ فکر می کند که چین می تواند کره شمالی را متوقف کند و اینکه باید این کار را به آسانی انجام دهد زیرا ترامپ این را می خواهد. اما آمریکا و چین منافع منطقه ای متفاوتی دارند. چین باید اطمینان یابد که کره شمالی باعث افزایش حضور آمریکا در منطقه نخواهد شد اما این کشور همچنین از براندازی دولت کیم می ترسد زیرا به بحران مهاجرت در منطقه و استقرار نیروهای آمریکایی در مرز چین منتهی می شود.

هر اقدام مبالغه آمیزی به آزمایش موشکی کره شمالی ناشی از بی اطلاعی از روند پیشرفت آزمایش های موشکی است.

کشورها سیستم های موشکی را مداوم آزمایش نمی کنند و سپس بلافاصله پس از آزمایش موفقیت آمیز، آنها را علیه اهداف دشمن به کار نمی گیرند. برنامه آزمایش موشکی پیونگ یانگ بیش از آنکه احتمال داشته باشد به حمله هسته ای به واشنگتن منتهی شود، می تواند به پرتاب بمبی به سئول بیانجامد.

تنها مورد این چنینی در بمباران هیروشیما دیده شده است.

«کیم جونگ اون» دست به چنین اقدامی نخواهد زد. واکنش ترامپ به این تحولات اکنون خطرساز است. او ممکن است ترجیح دهد از معاهدات دفاعی منطقه ای خارج شود. به راستی ممکن است هدف اصلی کیم جونگ اون باشد و کره جنوبی هم ممکن است به همین دلیل عصبی شده باشد. سئول اخیرا درخواست کرده است که آمریکا اجازه دهد شمار موشک های خود را دو برابر کند.

احتمال دیگر این است که ترامپ تصمیم بگیرد حمله پیشگیرانه ای علیه کره شمالی صورت دهد. این احتمال سال ها پیش مطرح بود. در حال حاضر چنین حمله ای خطرات غیر قابل پذیرشی برای کره جنوبی و ژاپن دارد و می تواند آمریکا را در جنگی وارد کند که جنگ افغانستان و عراق در برابر آن بسیار کوچک به نظر آید.

وضعیت شبه جزیره کره پیچیده شده است و ریسک بالاست. این بحران را نمی توان با خوردن تکه ای کیک شکلاتی حل کرد. (اشاره به این موضوع است که ترامپ وقتی کیک شکلاتی می خورد، حمله به سوریه اجرا شد.)

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.