ایران و عراق با امضای یادداشت تفاهم همکاری دفاعی، اهداف سیاست خارجی آمریکا را به چالش می کشند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، هفته نامه نیوزویک در گزارشی نوشت: ایران و عراق متعهد شده اند با تقویت همکاری های دوجانبه دفاعی به نیروهای در حال مبارزه با تروریست ها و ایدئولوژی های آنها در منطقه بپیوندند؛ اقدامی که چالشی برای اهداف سیاست خارجی آمریکا محسوب می شود.

وزیر دفاع عراق به دعوت رسمی وزیر دفاع کشور ایران روز شنبه در صدر یک هیات دفاعی وارد تهران شد و پس از دیدار با «حسین دهقان» وزیر دفاع ایران و دیگر مقامات بلندپایه سیاسی-دفاعی یادداشت تفاهم همکاری دفاعی میان ایران و عراق امضا کرد.

حسین دهقان وزیر دفاع ایران و «عرفان الحیالی» وزیر دفاع عراق روز یکشنبه برای امضای یادداشت تفاهم همکاری دفاعی و نظامی برای تقویت تلاش ها در جهت مقابله با نفوذ تروریست هایی مانند عناصر داعش در تهران با یکدیگر دیدار کردند.

وزیر دفاع عراق که به ایران سفر کرده است، گفت: «هدف از سفر به ایران تحکیم روابط بین دو کشور و ساخت آینده ‌ای روشن است.»

عرفان الحیالی وزیر دفاع عراق که روز شنبه به ایران سفر کرد در گفت ‌و گو با خبرگزاری «الناظر» گفت: هدف از سفر به ایران تحکیم روابط بین دو کشور است زیرا آینده ملت‌ ها مهم ‌تر از گذشته آن است و ما با استفاده از گذشته روشن، آینده ‌ای روشن‌ تر و انسانی‌ تر بنا می ‌سازیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه وحدت عراقی ‌ها تاثیر زیادی در پیروزی بر داعش داشت، گفت: در دیدار با مقامات ایرانی درباره امنیت و ثبات منطقه گفت ‌و گو کردیم.

الحیالی در ادامه گفت: ایران از نقش ارتش عراق، پلیس فدرال، نیروهای پیشمرگه، الحشد الشعبی و سازمان مبارزه با تروریسم در بیرون راندن شر (داعش) از موصل تمجید کرد.

داعش در هر دو کشور حملاتی را اجرا کرده و عراق همچنان با حمایت ایران در حال مبارزه با این گروه تروریستی است، اما آمریکا به طور فزاینده ای نگران افزایش نفوذ ایران در عراق است. با وجود دیدگاه های متفاوت ایران و عراق در خصوص واشنگتن در برخی موارد، این توافق جدید، همکاری نیروهای مسلح ایران و عراق را در سطوح استراتژیک متعددی تقویت می کند.

رویترز می گوید گسترش همکاری و تبادل تجربیات در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، امنیت مرزی، و پشتیبانی های آموزشی، لجستیکی، فنی و نظامی از جمله مفاد این تفاهم نامه است.

در حالی که آمریکا هنوز یک پاسخ رسمی ارائه نکرده است، وزارت خارجه ایران گفته است که روابط بین الملل ایران به هیچ کس دیگر ارتباطی ندارد. «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه تایید کرد که تفاهم نامه نظامی مذکور امضا شده و اعتقاد داشت که هیچ کشور سومی نباید در روابط میان ایران و عراق درگیر شود.

ایران و عراق در دهه 1980 درگیر جنگ تلخی شدند که در آن آمریکا علنا از صدام حسین علیه ایران حمایت کرد. پس از سرنگونی رژیم صدام، دولت شیعه عراق با ایران روابط گرمی را آغاز کرد و این همکاری تا زمان مبارزه اخیر با داعش ادامه یافت.

آمریکا هم برای کمک به ارتش عراق و هم کردها نیرو اعزام کرده است. ایران و آمریکا یکدیگر را به تلاش برای بی ثبات کردن منطقه متهم می کنند. روابط میان این دو کشور از زمان آغاز ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» با تنش های بیشتری مواجه شده است. ترامپ با اعمال تحریم های جدید، موضع سختگیرانه ای علیه ایران اتخاذ کرده است و پیشنهاد داده تا در خصوص توافق هسته ای ایران که در سال 2015 میان ایران و گروه 1+5 امضا شد، بار دیگر گفت و گو شود.

داعش آخرین دژ خود را در عراق از دست داده است. علاوه بر تفاهم نامه دفاعی میان ایران و عراق، «حسین جابری انصاری» معاون وزیر امور خارجه ایران و «سلیم الجبوری» سخنگوی پارلمان عراق روز یکشنبه در شهر «بغداد» با یکدیگر دیدار کردند؛ جایی که کمیته سیاسی مشترک ایران و عراق قرار است برگزار شود.

ایران و آمریکا در سوریه هم مبارزات موازی را علیه داعش انجام می دهند و متحدان آنها با یکدیگر در آنجا درگیرند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.