در صورت تداوم روند کنونی تلاش ها برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران قطر، این سعودی ها و شورای همکاری خلیج فارس هستند که در نهایت بازنده خواهند بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، راشاتودی در گزارشی نوشت: مسیر آینده بحران میان عربستان و قطر - به رغم دشوار بودن - به نظر می رسد کاملا به دست آمریکایی ها باشد. اما در صورت تداوم روند کنونی، این سعودی ها و شورای همکاری خلیج فارس هستند که در نهایت بازنده خواهند بود.

«رکس تیلرسون» پس از دیدار با سران قطر و کشورهای مخالف آن ابراز امیدواری کرد که دو طرف به طور مستقیم با هم گفت‌ و گو کنند، اما او بلافاصله تاکید می ‌کند که این امر دشوار است و به این زودی رخ نخواهد داد.

«انور قرقاش» وزیر خارجه امارات متحده در پیامی توییتری گفت: «ما از راه حل سیاسی خیلی دور هستیم، و برای رسیدن به آن مرحله لازم است که قطر موضع خود را تغییر دهد.»

آمریکا از کشمکشی که میان متحدان ‌اش در منطقه خاورمیانه در گرفته، سخت نگران است و تیلرسون که در منطقه به سر می‌ برد، در دیدار با طرفین درگیری، آنها را به گفت ‌و گوی مستقیم دعوت کرده است.

او می ‌گوید که به طرفین پیشنهادهایی ارائه داده که می ‌تواند برای برون ‌رفت از بحران مفید باشد.

وزیر خارجه آمریکا با دولت قطر چند توافق در زمینه مبارزه با تروریسم و مقابله با حامیان مالی تروریسم امضا کرد؛ این در حالی است که عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین، قطر را به پشتیبانی از تروریست ها متهم می ‌کنند.

از تمامی 13 درخواستی که قطر آنها را رد کرده، تیلرسون شاید تنها بتواند از یک درخواست برای میانجی گری استفاده کند؛ و این کارت، ترکیه است.

دخالت سریع ترکیه در بحران قطر انتظار می رفت. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نمی خواست تنها کشور عربی در منطقه که از اخوان المسلمین حمایت می کند، منزوی شود. بنابراین خود را در راس مسئله وارد کرد و به کمک قطر شتافت.

ترکیه اخیرا درخواست ها برای توسعه پایگاه نظامی خود در قطر را رد کرده است. اما اردوغان یک نکته را فراموش کرده که اینکه این پایگاه توسعه یابد یا نه به نظر او بستگی ندارد بلکه به نظر شیخ تمیم بستگی دارد.

قطر می تواند همچنان از آموزش های نظامی بهره ببرد، اما در ترکیه.

عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین از اول ماه ژوئن تمام روابط سیاسی و بازرگانی خود با قطر را قطع کرده اند.

این چهار کشور عربی قطر را متهم می ‌کنند که با ایران تماس نزدیک دارد و از گروه‌ های تروریستی حمایت می‌ کند. قطر این اتهامات را رد کرده و این کشورها را به تبانی برای تضعیف قطر از راه محاصره اقتصادی متهم می‌ کند.

بحران قطر می تواند پایان یابد اگر که تیلرسون با کارت ترکیه بازی کند و تضمین کند که منافع عربستان تهدید نمی شود؛ در غیر این صورت آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس بازنده این بحران خواهند بود.

تلاش‌ های دیپلماتیک برای آشتی دادن قطر با کشورهای مخالف آن به ابتکار کویت صورت می‌ گیرد و وزیر خارجه آمریکا نیز تأیید کرده که به ترغیب امیر کویت وارد این نقش میانجیگری شده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.