ائتلاف بین المللی بیانیه ای صادر کرد که در آن آمده است که نزدیک به 600 غیرنظامی از زمان آغاز عملیات در آگوست سال 2014 تا می 2017 به اشتباه کشته شدند. لیکن در مقابل، موسسه« ایروورز» انگلیس تعداد کشته شدگان غیرنظامی را حداقل 4هزار و 354 غیرنظامی کشته شدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت:زبان دراز مسئولان غربی و مسئولان عرب وابسته به غرب به جنایت ها و کشتارهای هواپیماهای ائتلاف بین المللی در سوریه و عراق اشاره ای نمی کند. واشنگتن می خواهد از طریق جنگش و سیطره اش بر رسانه ها و حکومت ها، تصویر قهرمانانی را کارگردانی کند که این دو کشور را از «داعش» نجات می دهند. صحنه باید در «خونریزانی که اهداف سیاسی در محور دیگر دارند» در مقابل، آزاد کنندگانی که فقط با تروریسم می جنگند،مختصر و محدود باشد. از زمانی که واشنگتن و هم پیمانانش به حریم هوایی سوریه و عراق حمله کردند جان بیش از 4هزار نفر گرفته شد. نه کسی برای اینها گریه می کند و نه خانواده های شان از حقوقی برخوردارند و نه کسی قاتلان را قصاص می کند. این قربانیان« زیان های جانبی هستند» و «رهاننده» که اخیرا اذعان کرد که 600 نفر از آنها را خودش کشته است، سرگرم  ایجاد دموکراسی در کشورهای ما است.

 « فکر می کنم ضربه عالی و بی نقص بود» اینچنین به همین سادگی «استیفن تاونسند» فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق درباره حمله هوایی ائتلاف بین المللی به روستای «المنصوره» در ریف «الرقه» در اواخر ماه مارس گذشته اظهارنظر کرد. در این حمله هوایی نزدیک به 300 غیرنظامی که از وحشت جنگ در مدرسه ای که مورد هدف قرار گرفت، فرار کردند، پناه گرفته بودند.

ژنرال تأکید کرد که کشته شدگان از گروه «داعش» هستند. چند روز بعد از حمله هوایی گزارش هایی درباره هدف بمباران شده منتشر شد. هیچ کس صدایش را بالا نبرد جز رسانه های آلمانی و برخی از جمعیت های حقوقی آن هم با توجه به اینکه هواپیماهای شناسایی آلمانی تصاویری از مدرسه را یک روز پیش از بمباران آن ارائه کرده بودند.

دارنده تکنولوژی های جدید هیچ دلیلی برای هدف قرار دادن هر مرکزی که به آن شک می کند ذخیره نمی کند لیکن رسانه های هدایت شده به دنبال« قاتلان» در دمشق و مسکو می گردند.

صدها قربانی( جدای از نابودی و ویرانی هدفمند زیرساخت ها و فرودگاه ها)«آسیب های جانبی» به شمار آورده شدند. جمله ای مشهور در صنعت فیلم هالیوود. رهاننده می تواند اشتباه کند از آن فراتر حتی می تواند دروغ بگوید. او در کنار هواپیماهایش ده ها شبکه ماهواره ای و روزنامه و حساب هایی که واقعیت ها و رقم ها را در شبکه های اجتماعی «وارونه نشان می دهند» در اختیار دارد.

مساله این نیست که آمریکایی ها قاتل هستند، این چیز جدیدی نیست. قتل و کشتار توسط آمریکایی ها از زمانی شروع شد که پای شان را روی اراضی« دیگران» گذاشتند. ده ها هزار نفر از قربانیان بی گناه تکه های بدن های شان در جنگ با فیلیپین پخش شد و همین وضعیت در «درسدن» آلمان و «هیروشمیا» و « ناکازاکی» ژاپن گرفته تا ویتنام و یوگسلاوی تکرار شد...فهرست طولانی است و خون های ریخته شده به دست «عمو سام» حد و مرزی ندارد.

روز گذشته ائتلاف بین المللی بیانیه ای صادر کرد که در آن آمده است که نزدیک به 600 غیرنظامی از زمان آغاز عملیات در آگوست سال 2014 تا می 2017 به اشتباه کشته شدند. لیکن در مقابل، موسسه« ایروورز» انگلیس تعداد کشته شدگان غیرنظامی را حداقل 4هزار و 354 غیرنظامی کشته شدند.

مردم «موصل»،«الانبار»، «الرقه»،«الحسکه» و «دیرالزور» توان به تصویر کشیدن خون فرزندان و همسایگان خود را ندارند. همین چند روز پیش 11 نفر در روستای« بیر حمد» در ریف شرقی الرقه کشته شدند و در ده روز اخیر کشته شدن 81 غیرنظامی در ریف های الحسکه و دیر الزور(50 نفر آنها در شهرک صور، 12 نفر ار کشکش زیانات و 11 نفر در تل الجابر) ثبت شده است.

در اکتبر گذشته روزنامه الاخبار فرار دسته جمعی از روستای«الهیشه» در ریف شمالی الرقه را رصد کرد. ده ها خودرو و کامیون بیش از هزار غیرنظامی که آواره شده بودند را منتقل کردند این در حالی بود که ده ها نفر با پای پیاده به سمت سرنوشت نامشخص می رفتند. هواپیماهای مرگ اطراف روستا را بمباران می کردند و دو روز قبل از آن جان ده ها نفر را گرفتند که نیمی از آنها زن و کودک بودند. واشنگتن زنان و کودکان را می کشد... این جمله در سانه های حاکم جمله مسخره ای به نظر می رسد.

این روستا در 40 کیلومتری شمال شهر الرقه و 12 کیلومتری شرق شهر«عین عیسی»(که نیروهای ائتلاف آن را به عنوان مرکز اصلی خود اتخاذ کردند) واقع است و برای باز کردن راه پیاده نظام به سمت عمق استان الرقه ضروری بود. ممنوعیت ها همیشه در برابر غرش «فانتوم» مباح است.

مصیبت واقعی این جاست که قاتل همیشه می تواند از قصاص فرار کند حتی می تواند از قصاص روحی فرار کند. آلت قتل می تواند تبدیل به افکار عمومی درباره قربانیان در هر نقطه از جهان شود. مساله مسخره این است که می تواند نمایشی کامل به وجود بیاورد که در آن قاتل، قربانی و شیوه مجازات را انتخاب کند.

چند هفته پیش «پائولو پینیرو»رئیس کمیته تحقیق در شورای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل گفت که حملات هوایی گسترده ائتلاف به الرقه باعث وقوع تلفات انسانی وحشتناک در میان غیرنظامیان شده است. سخنی شگفت انگیز و جدید است که برای سازمان ملل ثبت می شود. همین سازمان از قبل هر گونه حمله شیمیایی احتمالی ارتش سوریه را « به شدت محکوم» کرده بود. کافی است که نماینده ایالات متحده آمریکا سخنانی در شورای امنیت درباره حادثه ای «درباره آینده»بزند آن وقت سازمان ها و دولت ها و تلویزیون ها داد و بیداد راه می اندازند. همچنین توازن های بین المللی است که خطوط قرمز را ترسیم می کند. چندین ماه نبرد آزادی «حلب»  به دلیل« خطی» که آمریکایی ها با هدف «حمایت» از غیرنظامیان محاصره شده در شرق که ممنوع الخروج بودند، ترسیم کردند، به عقب افتاد.

با بازگشت به گزارش سازمان غیر دولتی ایروورز می بینیم که آمریکا اگر هم به کشته شدن غیرنظامیان در حملات اشتباهی اذعان کند ولی رقم های غیر واقعی یا ارزیابی های بسیار کم را اعلام می کند. خود همین سازمان در گزارشی در سه ماه پیش اعلام کرد که تعداد اعلام شده هشت بار کمتر از تعداد واقعی کشته شده هاست.در این گزارش آمده است که آمار کشته شدگان به شکل بزرگی در یک چهارم نخست سال جاری افزایش یافته است.در تحقیق دیگری که این سازمان( که تلفات غیرنظامیان در بمباران های بین المللی در عراق، سوریه و لیبی را رصد می کند) با همکاری مجله«فارین پالیسی» انجام داد، آمده است که شرکای واشنگتن در قتل حداقل هشتاد غیرنظامی در بمباران ها در عراق و سوریه مسئول هستند. بر اساس اطلاعاتی که از مسئولان آمریکایی گردآوری شده است، کشورهای ائتلاف به جز آمریکا بیش از چهار هزار حمله هوایی مشترک انجام دادند که بیشتر آنها را انگلیس، فرانسه (بیش از نیمی)، استرالیا، بلژیک و هلند انجام دادند.

سه مسئول آمریکایی در این زمینه تأکید کردند که هشتاد مورد کشته شده در حوادثی جان خود را از دست دادند که کشورهای شرکت کننده در ائتلاف مسئول آن هستند لیکن هم پیمانان بر آمریکا فشار آوردند تا جزئیات حملات هوایی مربوطه منتشر نشود. در پایان گزارش آمده است که آمریکا بدین شیوه به هم پیمانانش در مخفی کردن قربانیان غیرنظامی در عراق و سوریه کمک می کند.

ائتلاف بین المللی بیش از 23هزار حمله هوایی(13هزار در عراق و 10 هزار در سوریه) انجام داده است که طی آن 85 هزار موشک و بمب طی بیش از هزار روز حمله پیوسته شلیک شده است. واشنگتن آن را تصویری از یک جنگ عالی و بی نقص می خواهد. حملات بسیار دقیق که «اشرار» را می کشد و تروریست را از غیرنظامی زیر یک سقف متمایز می کند. این همان«فیلم» است از دیدنش لذت ببرید...

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.