چیزی که تعجب برانگیز است اخبار اولیه ای است که اشاره به این دارد که وی آقای «محمد الجدعان» وزیر دارایی خود را برای حضور در این نست به نمایندگی از خود می فرستد زیرا انتظار می رفت که شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد برای این ماموریت فرستاده شود.

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به لغو سفر ملک سلمان به آلمان برای شرکت در نشست گروه 20 پرداخت و نوشت: بسیاری درباره سخنان کوتاهی که «اشتفان زایبرت» سخنگوی دولت آلمان که امروز دوشنبه بیان کرد و در آنها اعلام کرد که ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی در نشست گروه بیست که قرار است در شهر«هامبورگ» آلمان در روزهای هفتم و هشتم ماه کنونی برگزار می شود، مشارکت نمی کند، تأمل کردند.

چیزی که تعجب برانگیز است اخبار اولیه ای است که اشاره به این دارد که وی آقای «محمد الجدعان» وزیر دارایی خود را برای حضور در این نست به نمایندگی از خود می فرستد زیرا انتظار می رفت که شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد برای این ماموریت فرستاده شود نه به دلیل اینکه وی ولیعهد است بلکه به دلیل اینکه بن سلمان پرونده اقتصادی عربستان را به عنوان صاحب ایده «چشم انداز 2030» در اختیار دارد و این نشست که در آن 20 رهبر جهان مشارکت می کنند از جمله رهبران روسیه، آمریکا و اروپا، یک فرصت طلایی برای ارتباط و تبادل دیدگاه هاست.

عربستان سعودی اکنون در حالت«شلوغی» حوادث سیاسی و اقتصادی و امنیتی به سر می برد که باعث می شود باری اضافی بر دوش حاکمان در این کشور انداخته شود لیکن کمبود اطلاعات و نبود شفافیت درها را چهارتاق به روی گمانه زنی ها و شایعه ها به ویژه در شبکه های اجتماعی باز کرده است.

سه تفسیر تا کنون وجود دارد که دلایل این غیبت پادشاه عربستان و پسرش در نشست گروه بیست تشریح می کند؛ نشستی که از اهمیت بسیار بالایی برای عربستان برخوردار است که همیشه در میان کشورهای نزدیکش به عضویت اش در این گروه افتخار می کند و بازتاب دهنده جایگاه بالای اقتصادی اش در خاورمیانه و جهان است.

اول: تفسیری که می گوید اوضاع جسمی ملک سلمان خوب نیست و صاحبان این تفسیر به غیبت اش از صحنه سیاسی عربستان برای مدت بیش از دو هفته پس از صدور دستور عزل شاهزاده «محمد بن نایف» از ولیعهدی این کشور و تعیین پسرش شاهزاده محمد بن سلمان به جای وی اشاره می کنند و این افراد به این مساله اشاره می کنند که ملک سلمان در مراسم بیعت کردن روحانیون ،شاهزاده ها ، وزرا و دولتمردان برجسته با ولیعهد جدید حضور ندارد لیکن برخی تشریح می کنند که بر اساس عرف، پادشاه در این مراسم شرکت نمی کند.

دوم: سرگرم شدن عربستان سعودی به بحران خلیج فارس  و تحولات مرتبط با آن به ویژه مهلت پایان یافته که به کشور قطر برای برآوردن کردن 13 خواسته ای که به این کشور ارائه شد، داده شد و به مدت دور روز تمدید شد و این تمدید نیز فردا شب به پایان می رسد؛ امری که نیازمند حضورش است زیرا احتمال وقوع تحولات تنش زا علیه قطر به لحاظ اقتصادی و چه بسا به لحاظ نظامی وجود دارد.

سوم: افزایش پیش بینی ها داخل و خارج عربستان درباره صدور دستورهای پادشاهی جدید در عربستان توسط ملک سلمان به منظور کامل کردن تغییرات در رأس هرم قدرت و سازماندهی نهادهای آن به گونه ای است که جایگاه ولیعهد جدید را تقویت کند. همچنین اخباری به بیرون درز کرده است که حکایت از آن دارد که برخی از شاخه های خاندان حاکم از عزل شاهزاده بن نایف ناراضی هستند و روزنامه های آمریکایی و انگلیسی مانند «نیویورک تایمز»نوشتند که خروج بن نایف از کاخش در شهر«جده» ممنوع است و برخی از کارشناسان امور خاندان حاکم بر عربستان بر این باورند که ادامه ماندن شاهزاده« متعب بن عبدالله» در رأس «گارد ملی»  تهدیدی برای قدرت شاهزاده بن سلمان در آینده است زیرا این گارد ارتشی موازی است و بیشتر نیروهای آن از فرزندان قبایل هستند و فرماندهانش نیز از «شاهزاده های به حاشیه رانده شده» یا خارج از دایره فرزندان و نوه های «عبدالعزیز آلسعود» موسس عربستان یا به عبارتی از شاخه های دوم از آل سعود هستند و برخی تعداد افراد وابسته به گارد ملی را بیش از 150 هزار نفر تخمین زده اند و سلاح های آن نیز از تفنگ های خفیف گرفته تا تانگ و زره پوش و بالگرد است. لیکن شاهزاده متعب با شاهزاده بن سلمان بیعت و اطاعت کامل کرد و برخی نیز می گویند وی وضع موجود را به مانند شاهزاده بن نایف می پذیرد.

چیزی که می خواهیم به آن برسیم این است که غیبت پادشاه عربستان از نشست گروه بیست در هامبورگ در پایان هفته غیبتی سیاسی است و هدف از آن بودن داخل کشور برای تکمیل سازماندهی نهادهای حاکمیتی است و چه بسا چشم پوشی از قدرت به نفع ولیعهد و پادشاه کردن بن سلمان به بهانه های چندی از جمله بیماری و کهولت سن است.

توفان تعیین شاهزاده محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد به ظاهر اندکی فروکش کرد و بعید نیست که این آرامش کنونی گمراه کننده باشد و زمینه ای برای توفان های کوچک یا بزرگ دیگر است زیرا عملیات تغییر هنوز  همانطور که گزارش های غربی اشاره می کنند کامل نشده است و با آرامشی که درباره آن به طور خاص در رسانه های رسمی صحبت می شود صورت نگرفته است. عربستان اکنون در انتظار سورپرایزهای جدید در چندین عرصه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.