گروه های نژاد پرست در گذشته به تظاهرات و اعتراض و اهانت به مقابر اسلامی با نوشتن شعارهای نژادپرستانه یا حمله به برخی مساجد اکتفا می کردند لیکن اقدام به زیرگرفتن نمازگزاران به شیوه تروریستی تحول قابل توجه و قابل تأملی است که چالش های امنیتی بزرگی بر دولت انگلیس و دستگاه های امنیتی وابسته به آن تحمیل می کند.

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به حمله تروریستی نژادپرستانه در لندن به نمازگزاران مسلمان پرداخت و نوشت: خطر حمله تروریستی که نمازگزاران را پس از نماز عشا در مسجدی در «فنزبری پارک» در شمال لندن هدف قرار داد در این نهفته است که عملی شدن موج پدیده «اسلام هراسی» است که علیه مسلمانان در انگلیس و پایتخت های اروپایی دیگر در سال های اخیر افزایش یافته است.

گروه های نژاد پرست در گذشته به تظاهرات و اعتراض و اهانت به مقابر اسلامی با نوشتن شعارهای نژادپرستانه یا حمله به برخی مساجد اکتفا می کردند لیکن اقدام به زیرگرفتن نمازگزاران به شیوه تروریستی تحول قابل توجه و قابل تأملی است که چالش های امنیتی بزرگی بر دولت انگلیس و دستگاه های امنیتی وابسته به آن تحمیل می کند.

انگلیس طی ماه های اخیر شاهد سه حمله تروریستی بود که شامل دو عملیات زیر گرفتن و یکی نیز انتحاری بود که یک جوان انگلیسی لیبیایی تبار انجام شد که خودش را در کنسرت «آریانا گراندی» خواننده پاپ در شهر «منچستر» در اواخر ماه گذشته منفجر کرد و منجر به کشته شدن 22 نفر و زخمی شدن 116 نفر دیگر شد.

خانم «ترزا می» نخست وزیر انگلیس حمله به مسجد «فنزبری پارک» را تروریستی به شمار آورد و از پلیس که در عرض چند دقیقه به محل حادثه رسید، تمجید کرد لیکن صحنه مهمتر اقدام نمازگزاران برای بازداشت مجرم تروریست و تحویل دادنش به پلیس بدون اقدام به هر گونه عمل انتقامجویانه مانند تعدی به وی یا کشتن است؛ امری که تأکید می کند  مسلمانان انگلیس یا اکثریت قاطع آنها به قانون احترام می گذارند و با هر گونه شکل تروریسم مخالف هستند.

انتخاب مسجد فنزبری پارک و نمازگزارانش بیهوده نبوده است این مسجد عنوانی برای افراطگرایی در دهه نود و اوایل قرن کنونی بوده است و با «ابوحمزه المصری»که هر جمعه در آن خطبه می گفت و به اتهام تروریسم به ایالات متحده تحویل داده شد، مرتبط شد لیکن مدیریت مسجد تغییر کرد و به شورایی از شخصیت های اسلامی میانه رو واگذار شد. همچنین جالب اینجاست که شیخ«محمد محمود» امام جماعت مسجد پس از وقوع حادثه اقدام به آرام کردن مردم کرد و از آنها خواست که تروریست را دستگیر و به پلیس تحویل دهند و وی را مورد ضرب و شتم قرار ندهند.

این عملیات تروریستی که دارای ویژگی نژادپرستانه تحریکی تنفرآمیز و خونین دارد که نمازگزاران مسلمان بی گناه را هدف قرار داد به نفع تندروها و حامیان آنها و به طور خاص به نفع داعش است که عملیات ترویستی زیر گرفتن و انفجارهای سابق را در انگلیس به عهده گرفت.در عین حال حفاظت و حمایت از مساجد و موسسه های اسلامی توسط پلیس را حتمی کرده است.

اقلیت مسلمانان در انگلیس که به قانون احترام می گذارند و با تروریسم مخالف هستند، قربانی همه اقدامات تروریستی شده اند چه عاملان این اقدامات مدعی وابستگی به اسلام هستند چه توسط نژادپرست های راستگرا صورت گیرد و مساله مهم همین جاست به همین دلیل با این اقلیت یعنی اقلیت مسلمانان سزاوار همه نوع همبستگی شود و از آنها حمایت به ویژه در روزها و ماه های آینده صورت گیرد که انتظار می رود عملیات های تروریستی علیه این اقلیت از هر سو بیشتر شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.