در پی تهدید روسیه مبنی بر سرنگونی هر گونه هواپیمایی بر فراز سوریه، اسرالیا پرواز جنگنده های خود را در حریم هوایی سوریه به تعلیق در آورد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگرازی رویترز، در پی تهدید روسیه مبنی بر سرنگونی هر گونه هواپیما یا پهپادی بر فراز مناطق عملیاتی اش در اراضی سوریه، دولت استرالیا پرواز هواپیماهای نظامی خود بر حریم هوایی سوریه را به تعلیق درآورد.

دولت استرالیا اعلام کرد که حملات هوایی در سوریه را به حالت تعلیق درآورده است.

وزارت دفاع استرالیا در بیانیه ای اعلام کرد که در اقدامی پیشگیرانه حملات هوایی نیروی هوایی این کشور در سوریه به شکل موقت متوقف می شود.

آمریکا نیز در پی این تهدید روسیه مکان و وضعیت هواپیماهای خود در سوریه را تغییر داد.

این در حالی است که روسیه سیستم دفاع هوایی در سوریه را در پی توقف هماهنگی با واشنگتن در حریم هوایی سوریه به حرکت در آورد.

در پی سرنگونی یک هواپیمای سوخوی ارتش سوریه در نزدیکی شهر «الرقه» توسط آمریکا که دو روز پیش رخ داد، روز گذشته وزارت دفاع روسیه با  صدور بیانیه ای اعلام کرد که سرنگونی هواپیمای سوری توسط آمریکا نقض آشکار حاکمیت سوریه است.

در این بیانیه آمده است که روسیه در پی این حادثه همکاری با آمریکا در چارچوب توافقنامه اجتناب از حوادث در آسمان سوریه را از امروز لغو کرد.

وزارت دفاع روسیه همچنین تأکید کرد که هر گونه هواپیمایی را در مناطقی که نیروهای روسی در سوریه در آنها فعالیت دارند را سرنگون می کند. 

در این بیانیه آمده است که هر گونه هواپیما یا پهپادی که در مناطق عملیانی نیروهای هوا فضای روسیه در سوریه به پرواز در آید توسط دفاع هوایی روسیه سرنگون می شود.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه همچنین آمده است که فرماندهی نیروهای ائتلاف در سوریه از کانال ارتباطی برای جلوگیری از حوادث هوایی استفاده نکردند.

وزارت دفاع روسیه همچنین خواستار تحقیقات دقیق توسط فرماندهی آمریکا در حادثه سرنگونی جنگنده سوری و ارائه نتایج آن شد.

پیش از این«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز تأکید کرد که ایالات متحده آمریکا باید سلامت اراضی سوریه و حاکمیت این کشور را مورد احترام قرار دهد و از تدابیر یکجانبه علیه این کشور اجتناب کند.

در تحولی دیگر، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه سرنگونی هواپیمای سوری توسط آمریکا را «اقدامی تجاوزکارانه» توصیف کرد و آن را محکوم کرد.

ریابکوف در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که باید به این تجاوز این گونه نگاه کرد که ایالات متحده آمریکا رویکرد خود در نادیده گرفتن عرف ها و قوانین بین المللی ادامه می دهد.

وی این پرسش را مطرح کرد:« اگر این اقدام تجاوزکارانه نیست پس این اقدام واشنگتن را چه می توانیم بنامیم؟»

در همین حال، وزارت خارجه سوریه دو نامه را در خصوص ساقط کردن جنگنده سوری توسط "ائتلاف آمریکایی" به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت فرستاد.

 وزارت امور خارجه سوریه تاکید کرد: حمله نظامی ائتلاف آمریکا به جنگنده سوری مجالی برای شک در مورد حقیقت موضع آمریکا در حمایت از تروریسم باقی نمی‌گذارد و از شورای امنیت می‌خواهیم سکوت خود را بشکند و چنین اقدامات بزدلانه‌ای را محکوم کند.

وزارت خارجه سوریه افزود: حمله آمریکا، سوریه را از ادامه جنگ بر ضد دو گروه تروریستی داعش و جبهه النصره باز نمی‌دارد.

این در حالی است که در اولین واکنش سازمان ملل به سرنگونی جنگنده سوری توسط ائتلاف آمریکایی این سازمان نسبت به خطرات در برآوردها و خشونت‌های مرحله آینده در سوریه هشدار داد.

«استفان دوجاریک» سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل گفت: نسبت به خطرات برآوردهای نادرست احتمالی و خشونت در سوریه نگرانیم.

وی تاکید کرد: به اعتقاد ما این خطرات زمانی که جنگ علیه داعش با هدف تحقق راه حل سیاسی فراگیر در سوریه همراه نباشد، افزایش خواهد یافت.

بنابر این گزارش، آمریکا روز گذشته یک هواپیمای جنگی سوریه را که در حال بمباران مواضع داعش بود، به بهانه بمباران همپیمانانش در نزدیکی الرقه سرنگون کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.