رای‌ دهندگان فرانسوی امروز یکشنبه برای شرکت در دور دوم انتخابات پارلمانی پای صندوق‌ های رای رفته اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، شعب انتخاباتی در دومین و آخرین مرحله از انتخابات پارلمانی فرانسه به روی رای‌ دهندگان باز شده است.

حوزه‌ های رای‌ گیری از ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز به کار کرده‌ اند و تا ساعت 18 در شهرهای کوچک و متوسط و 20 در شهر «پاریس» و سایر شهرهای بزرگ به کار خود ادامه می‌ دهند. نتایج رسمی پس از پایان رای‌ گیری به تدریج اعلام می‌ شود.

با توجه به نتایج دور اول این انتخابات که هفته پیش برگزار شد، انتظار می‌ رود که حزب «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به پیروزی برسد. ماکرون حزب خود به نام «جمهوری به پیش» را حدود یک سال پیش بنا نهاد و انتظار می‌ رود که این حزب حدود دو سوم کرسی های پارلمانی را به دست آورد.

 

Untitled

نتایج دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه

تقریبا نیمی از نامزدهای این حزب تاکنون هیچ گاه مقام رسمی دولتی نداشته‌ اند. آنها چهره‌ های تازه‌ وارد یا کم تجربه ای در عرصه سیاست فرانسه هستند و از طبقات مختلف جامعه: دانشجویان، بازنشستگان و حتی یک گاوباز تشکیل شده است.

ماکرون در صورت کسب اکثریت می‌ تواند دست به اصلاحات عمیق اجتماعی و اقتصادی بزند.

درصورت نهایی شدن این پیش‌بینی‌ ها، نتیجه انتخابات پارلمانی سال جاری فرانسه ضربه بزرگی بر پیکره احزاب سنتی این کشور در دهه‌ های گذشته محسوب می شود که همواره بازیگران اصلی در صحنه سیاست فرانسه بوده‌ اند.

انتظار می‌ رود مشارکت در دور دوم انتخابات کم باشد. میزان مشارکت در دور اول این انتخابات که یکشنبه گذشته (11 ژوئن) برگزار شد، نیز  48.7 درصد و بسیار کمتر از 57.2 درصد در دور اول سال 2012 بود. شاید علت این استقبال کم این باشد که مخالفان ماکرون از مبارزه ناامید شده و در انتخابات شرکت فعال نداشته‌ اند. این امر همچنین می‌ تواند نشان‌ دهنده خشم مردم از سیاستمدارانی باشد که نهایتا می‌ توانند تلاش ماکرون برای اصلاحات را پیچیده کنند.

انتخابات پارلمانی فرانسه دو مرحله‌ ای است و کسانی که در دور اول کمتر از 12.5 درصد از کل واجدان شرایط رای آورده بودند، حذف شده و بقیه به دور دوم راه یافته اند. در دور دوم هر کسی که بیشترین رای را داشته باشد نماینده پارلمان خواهد شد.

ماکرون تقریبا یک ماه پیش با شکست «مارین لوپن» نامزد راست‌ افراطی «جبهه ملی» در 39 سالگی جوان‌ ترین رئیس جمهور تاریخ فرانسه شد. این اولین بار در تاریخ فرانسه بود که هیچ یک از دو نامزد در مرحله دوم رای‌ گیری به احزاب عمده چپ و راست تعلق نداشتند.

اگر پیش‌بینی‌ های دور اول محقق شود، در آن صورت تغییرات در مجمع ملی فرانسه به بزرگی سال 1958خواهد بود؛ زمانی که «شارل دوگل» جمهوری پنجم را به همراه آورد. صدها نماینده جدید وارد پارلمان خواهند شد؛ کسانی که قبلا هرگز در صحنی از این نوع یا حتی خیلی کوچکتر پا نگذاشته‌اند.

رقبای اصلی حزب ماکرون می‌ گویند انتظار دارند حزب جمهوری به پیش اکثریت کرسی‌ ها را به دست آورد و از رای‌دهندگان خواسته‌اند تا اختلاف آرا را تا جایی که می‌توانند کاهش دهند. آنها تاکید دارند که در غیر این صورت بحث و رایزنی‌ های دموکراتیک خفه می‌ شود.

انتظار می‌ رود حزب محافظه‌ کار «جمهوری‌خواهان» به بزرگ ‌ترین گروه مخالف در پارلمان فرانسه تبدیل شود اما نظرسنجی‌ ها نشان می‌ دهد آنها نمی‌ توانند بیش از 90 تا 95 کرسی از مجموع 577 کرسی را کسب کنند.

از سوی دیگر حزب سوسیالیست که تا ماه گذشته حکومت را در فرانسه در دست داشت با شکست تحقیر آمیزی رو به ‌روست و انتظار می‌ رود نتواند بیش از 25 تا 35 کرسی به دست آورد.

در عین حال، این نظرسنجی‌ ها نشان می‌ دهد حزب جبهه ملی فرانسه بین یک تا شش کرسی به دست می‌ آورد. ممکن است مارین لوپن رهبر این حزب جزو برندگان انتخابات باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.