به دنبال رویکرد نخست وزیر انگلیس در قبال آتش سوزی برج لندن و همچنین مسئله برگزیت، وی با انتقادات گسترده ای مواجه شده که حیات سیاسی وی را به خطر انداخته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه دیلی میل انگلیس در گزارشی نوشت: «ترزا می» برای نجات حیات سیاسی خود در دو جبهه مبارزه می کند؛ این در حالی است که او شب گذشته به دلیل قصور خود در واکنش نشان دادن به آتش سوزی برج گرنفل لندن عذرخواهی کرد در حالی که با مشکلات مربوط به برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) مواجه است.

پس از چند روز انتقاد گسترده از رسیدگی نامناسب به پرونده مربوط به آتش سوزی برج مسکونی لندن، ترزا می بالاخره اعتراف کرد که پاسخ به این بحران به انداره کافی خوب نبوده است.

بیانیه او در این خصوص توسط ساختمان شماره 10 خیابان داونینگ ارائه شد. اما منتقدان این ابراز ندامت را دیرهنگام توصیف کردند که به اندازه کافی خوب نیست.

عذرخواهی ترزا می در حالی صورت گرفت که او با بازماندگان برج گرنفل در خیابان داونینگ ملاقات کرد. این سومین تلاش وی برای آرام کردن خشم عمومی ملت از واکنش دیرهنگام و ناقص وی به آتش سوزی لندن محسوب می شود؛ فاجعه ای که تا کنون دستکم 58 کشته بر جا گذاشته است.

در حالی که او با آسیب دیدگان این حادثه ملاقات می کرد، صدها نفر با برگزاری اعتراضاتی شعار سر می دادند و خواستار استعفای وی می شدند.

بیانیه ترزا می نتوانست تا جایی که باید ناآرامی ها و تشنج ها در حزب محافظه کار بر سر قدرت او را آرام کند؛ این در حالی است که او با تصمیم فاجعه آمیزش برای برگزاری انتخابات زودهنگام و از دست دادن اکثریت عوام ضربه سختی به این حزب زده است.

نمایندگان حامی برگزیت می گویند نگران این موضوع هستند که ضعف سیاسی ترزا می اجازه دهد «فیلیپ هاموند» موقعیت دولت در مورد برگزیت را نرم کند و در نتیجه این کشور در این اتحادیه باقی بماند.

با این حال نظرسنجی جدیدی که برای این روزنامه انجام شده نشان می دهد که بیش از دو سوم رای دهندگان - 69 درصد – از رویکرد ملایم هاموند در قبال برگزیت حمایت می کنند. همچنین مخالفت جدی با اعلان ترزا می در این خصوص وجود دارد که «توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است» به گونه ای که با 65 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی، خواستار ترک اتحادیه اروپا با نوعی توافق به جای آن هستند. و در حال حاضر اکثریت مردم خواستار برگزاری یک همه پرسی دیگر برای تصویب برگزیت هستند.

دیروز «دیوید جونز» وزیر سابق تنها چند ساعت قبل از شروع مذاکرات در مورد ترک اتحادیه اروپا به ترزا می هشدار داد که دنبال کردن یک برگزیت غیر جدی، خیانت به ملت است.

در همین حال گزارش روزنامه «میل آن ساندی» می تواند نشان دهد که روکش فلزی ارزان قیمت گرنفل با وجود هشدارها برای خطرات بسیار آن برای ساختمان های بلند نصب شده است.

پاسخ ترزا می به این فاجعه در تضاد کامل با ملکه است که روز گذشته با صدور پیامی در زادروز تولد خود، از وقوع پیاپی حوادث تلخ در این کشور ابراز تاثر کرد و در عین حال واکنش ملتش را ستود. وی در پی آشفتگی های ناشی از حملات داعش به چند شهر، بحران سیاسی پس از برگزاری انتخابات پارلمانی و نیز فاجعه مرگبار آتش سوزی در یک برج مسکونی، از مردم کشورش خواست که در مقابل ناامیدی و سختی ها ایستادگی کنند.

در مقابل، نخست وزیر انگلیس قبل از بیانیه روز گذشته سه بار تلاش کرد تا نشان دهد که او نگران قربانیان این فاجعه است.

او برای اولین بار صبح روز پنجشنبه به محل آتش سوزی رفت، اما تنها با اعضای خدمات اورژانس صحبت کرد.

در روز جمعه او پس از دیدار با بازماندگان این حادثه به دلیل شدت اعتراضات مجبور شد از محل فرار کند.

و همان شب او در یک مصاحبه با بی بی سی 2  به دلیل تلاش برای چندین بار طفره رفتن از محکوم کردن این فاجعه، به رفتار غیرانسانی متهم شد.

در بیانیه روز گذشته که پس از نشست دو و نیم ساعته صادر شد، ترزا می گفت که نگرانی های کسانی که تحت تاثیر آتش سوزی لندن قرار گرفته اند را شنیده، و موافق است که آنها آسیب های بسیاری دیده اند. او گفت: «اقدامات بخش خدمات اورژانس، بیمه خدمات درمانی و ملت قهرمانانه بوده است. اما صادقانه بگویم که حمایت از خانواده هایی که پس از این فاجعه هولناک نیاز به کمک داشتند و یا در ساعات اولیه نیاز به اطلاعات داشتند، به اندازه کافی خوب نبوده است.

سخنگوی «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر گفت که «از این حقیقت استقبال می کند که نخست وزیر در نهایت از مجبور شده است مسئولیت های خود  را پس از آتش سوزی فاجعه بار بر عهده بگیرد. دولت باید به صدای شهروندان گوش فرا دهد و حمایتی را که لایق آن هستند به آنها ارائه کند.»

«سر کریگ اولیور» که مدیر ارتباطات «دیوید کامرون» نخست وزیر پیشین بود، دیروز اعلام کرد که خیابان داونینگ «خالی» شده است و کسی نیست که به ترزا می بگوید با دیدار نکردن با قربانیان این حاثه تا چه حد جایگاه خود را به خطر انداخته است.

«سر اد دیوی» وزیر کشور لیبرال دموکرات دولت در سایه گفت: «ترزا می به جای اینکه مانند نخست وزیر عمل کند؛ مانند یک فرد ناامید عمل می کند. ما چند روز صبر کردیم و اقدام وی در رسیدگی به فاجعه لندن باز هم ناکافی بود.»

وی ادامه داد: «با وجود اقدامات قهرمانانه بخش خدمات اورژانس، پشتیبانی از بازماندگان بسیار ناکافی بوده است. این یک فاجعه ملی است اما نخست وزیر، رسیدگی به آن را به شوراهایی محلی و خیریه ها محول کرده است.

اما «دامیان گرین» فرد شماره دو در کابینه ترزا می از موضع گیری وی دفاع کرد و گفت او مانند هر فرد دیگری از این تراژدی متاثر شده است بنابراین انتقاد از وی به شکل وحشتناکی ناعادلانه است.

این در حالی است که گروهی از مردم انگلیس روزهای جمعه و شنبه در اعتراض به نحوه برخورد دولت با خانواده های قربانیان و آسیب دیدگان آتش سوزی برج گرنفل به خیابان ها آمدند و تظاهرات کردند و خواستار استعفای ترزا می شدند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.