انتخابات سراسری انگلیس در مناطق چهارگانه این کشور از ساعت هفت به وقت محلی این کشور آغاز شده است و مردم برای انتخاب نخست وزیر و نمایندگان پارلمان پای صندوق های رای می روند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت:انتخابات عمومی انگلیس امروز پنجشنبه از ساعت هفت به وقت محلی آغاز شد و تا ساعت 10 شب به وقت محلی ادامه خواهد داشت.

انتظار می رود که نتایج اولیه این انتخابات که در 40 هزار شعبه اخذ رای در سراسر این کشور (انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی) برگزار می شود، تا نیمه شب امشب اعلام و نتایج نهایی آن تا اوایل صبح روز جمعه مشخص شود.

براساس گزارش های منتشر شده در حدود 46 میلیون و 900 هزار نفر برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده اند و این در حالی است که در انتخابات سال 2015 میلادی 46 میلیون و 400 هزار نفر ثبت نام کرده بودند.

براساس رویه انتخاباتی در انگلیس، کسانی که در انتخابات ثبت نام کرده اند علاوه بر حضور در شعبه های اخذ رای می توانند رای خود پیش از شروع انتخابات از طریق پست ارسال کنند.

انتظار می رود که میزان مشارکت مردم انگلیس در انتخابات پارلمانی امسال با توجه به مسئله بحث برانگیز برگزیت، بالا باشد.

تدابیر امنیتی شدیدی به دنبال حملات در شهرهای «لندن» و «منچستر» بر این کشور حکمفرماست.

در لندن اسکاتلندیارد می گوید: «هر بخش به عملیات پلیسی خاص و از پیش تعیین شده ای اختصاص خواهد داشت.»

امروز احتمال زیادی می رود که باران ببارد و این خبر به معنای مشارک کمتر و اخبار بد برای حزب کارگر محسوب می شود زیرا احتمال زیادی وجود دارد که به واسطه هوای بارانی جوانان از انتخابات استقبال نکنند. اما تحقیقات گاردین از انتخابات های محلی 2012 نشان می دهد نمی تواند هوای بارانی را الزاما با مشارکت پایین ارتباط داد.

این انتخابات همانند یکصد سال گذشته در انگلستان، رقابت اصلی میان دو حزب بزرگ کارگر و محافظه کار است.

انتظار می ‌رود اولین نتایج از ساعت ۱۱ شب به وقت محلی منتشر شود.

لوگوی گوگل امروز به مناسبت انتخابات انگلیس تغییر شکل داد. براساس جستجو اینترنتی حزب کارگر برنده محسوب می شود. در جستجوی اینترنتی در گوگل، حزب کارگر 51 و حزب محافظه کار 21 درصد جستجوها را به خود اختصاص داده است.

بر اساس قانون دوره‌ های ثابت پارلمان مصوب ۲۰۱۱ قرار نبود تا روز ۷ مه ۲۰۲۰ انتخابات پارلمانی در انگلیس برگزار شود اما در تاریخ ۱۹ آوریل ۲۰۱۷، ترزا می نخست‌ وزیر این کشور تقاضای انتخابات زودهنگام کرد و توانست بیش از دو سوم از نمایندگان پارلمان را با خود همراه سازد.

از میان نمایندگان حاضر در مجلس عوام که ۶۵۰ نفر عضو دارد، ۵۲۲ نماینده موافق و ۱۳ نفر مخالفِ این انتخابات بودند.

در انگلیس ۶۵۰ حوزه‌ انتخابیه وجود دارد و هر حوزه دارای یک کرسی در مجلس عوام (مجلس سفلی) است. ملکه انگلیس پس از انتخابات از رهبر حزب برنده یا رهبر ائتلافی که توانسته باشد اکثریت را با خود همراه سازد دعوت می ‌کند تا نخست ‌وزیر بریتانیا شود و دولت تشکیل دهد. در صورتی که دولت مستقر اکثریت را ببرد، تغییر اعضای کابینه لزومی پیدا نخواهد کرد.

نظرسنجی ‌های انجام ‌شده از زمانی که انتخابات زودهنگام اعلام شد، نشان از آن دارد که محافظه‌ کاران با رهبری مِی از اقبال بیشتری نسبت به حزب کارگر با رهبری کوربین قرار دارند بهره‌ مند هستند. ملکه الیزابت در روز ۳ مه ۲۰۱۷، پارلمان را به عنوان بخشی از روند برگزاری انتخابات منحل خواهد کرد.

اما در هفته آخر پیش از برگزاری انتخابات، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر در میان رهبران بیشترین جستجوی اینترنتی را به خود اختصاص داده بود و از جستجوها برای کلمه «ترزا می» رهبر محافظه کاران پیشی گرفته بود.

اختلافات میان دو حزب در نظرسنجی ها از 24 درصد در ابتدای کارزار انتخاباتی به یک درصد در روزهای پایانی کاهش یافته بود.

ترزا می - که بیش از نیمی از مبارزات انتخاباتی خود را در کرسی های در دست حزب کارگر انجام داد، در هفته آخر نیز بر روی همین برنامه متمرکز بود.  او که «به شدت وطن پرست» است به رای دهندگان سابق حزب کار و یا یوکیپ گفت که آنها باید به محافظه کار در تحقق وعده خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) عمل کنند.

از سوی دیگر جرمی کوربین از همان آغاز تصمیم گرفت که این انتخابات، انتخابات برگزیت نباشد. حزب کارگر خواست تمرکز رای دهندگان بر خدمات عمومی باشد. در یک گردهمایی نهایی در شهر «چپل»، کوربین سخنانی را به زبان اورد که می تواند حرکتی برای ورود به ساختمان شماره 10 باشد: «امید است که اوضاع این چنین نماند. نابرابری ها می تواند پایان یابد. ریاضت می تواند به پایان برسد. این جریان اصلی جدید است، و ما آن را با هم بنا خواهیم نهاد.»

در میان این دو قطب سیاسی، حزب میانی «لیبرال دموکرات» وجود دارد؛ حزبی که در انتخابات قبلی تقریبا از صحنه سیاسی کنار گذاشته شد.

سبزها هم حزبی هستند که محیط زیست، محور تصمیم‌ هایشان است. حزب استقلال یا به اختصار «یوکیپ»، حزب دست راستی طرفدار جدایی کشور از اتحادیه اروپا است.

در اسکاتلند، حزب ملی اسکاتلند از ۵۹ کرسی پارلمان برای اسکاتلند 56 کرسی را به دست آورد که این در واقع شکست سنگینی برای حزب کارگر بود. ملی‌ گراهای اسکاتلند می‌ خواهند این اکثریت مطلق را در بخش اسکاتلند حفظ کنند. هدف آنها جدایی اسکاتلند از انگلیس است.

در بخش ولز٬ حزب ملی ‌گرای «پلاید کامری» از 40 کرسی این منطقه فقط سه صندلی را در اختیار دارد. ایرلند شمالی هم صاحب 18 کرسی در پارلمان است.

انتخابات ۲۰۱۷ قرار است آخرین انتخابات سراسری پیش از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باشد. مارس ۲۰۱۹ آخرین مرحله از روند خروج انگلیس از این اتحادیه انجام خواهد شد.

انتظار می رود که مذاکرات برگزیت، به دنبال تعیین نتیجه انتخابات پارلمانی انگلیس و مشخص شدن سرنوشت دولت آینده این کشور، با اتحادیه اروپا آغاز شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.