پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نویسنده معروف عرب در تحلیلی نوشت:

چگونه ترامپ«تاجر» همه را فریب داد؟

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تحریک کننده اصلی برای شعله ور کردن فتیله این بحران است و ائتلاف عربستانی،اماراتی، بحرینی و مصری را به عنوان برگه برنده ای برای فشار بر قطر به منظور ترساندنش و وادار کردنش به تن دادن به خواسته های آمریکایی برای پرداخت«جزیه» به شکل قراردادهای سلاح و سرمایه گذاری در زیرساخت های آمریکایی مورد استفاده قرار داد، دقیقا همان کاری که با عربستان کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی نوشت: پس از اعلام امضای قرار داد فروش 36 هواپیما از نوع «اف 15» میان ایالات متحده آمرکیا و قطر در دفتر وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) در روز گذشته می توان انتظار داشت که در بحران خلیج فارس گشایشی ملموس به وجود آید و نیز احتمال رویارویی نظامی هم کاهش پیدا می کند اما لغو محاصره و بازگشایی حریم های هوایی نیازمند اندکی زمان است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تحریک کننده اصلی برای شعله ور کردن فتیله این بحران است و ائتلاف عربستانی،اماراتی، بحرینی و مصری را به عنوان برگه برنده ای برای فشار بر قطر به منظور ترساندنش و وادار کردنش به تن دادن به خواسته های آمریکایی برای پرداخت«جزیه» به شکل قراردادهای سلاح و سرمایه گذاری در زیرساخت های آمریکایی مورد استفاده قرار داد دقیقا همان کاری که با عربستان برادر بزرگتر قطر کرد و نمی دانیم که آیا این ائتلاف چهارگانه به نیت ها و مقاصد آمریکایی آگاه بود یا آن که با چشمانی باز به کار گرفته شد.

به محض آن که این قرارداد امضا شد و دولت آمریکا خیالش از دریافت 12 میلیارد دلار به عنوان بخش نخست آن راحت شد، حرف و حدیث ها درباره وقوع گشایش آغاز شد و روند میانجی گری ها بار دیگر شدت گرفت و میانجی گرها و ملیت های شان زیاد شدند و قطر در آستانه خروج نهایی از«دام» قرار گرفت.

رمز عبور، میلیاردها دلاری بود که ترامپ«تاجر» به دنبال آنها بود و می داند چگونه آنها را با استفاده از زور و تهدید و تروریسم و ایجاد شکاف و تنش میان عربها و به طور خاص میان کشورهای حاشیه خلیج فارس به دست آورد. این مرد هرگز این حقیقت را پنهان نمی کند. وی به ملت آمریکا مژده داد که با پول و فرصت های شغلی از سفر ریاض بازگشته است و گفت:فرصت های شغلی...فرصت های شغلی...فرصت های شغلی.

ارزش واقعی قرارداد به 21.1میلیارد دلار می رسد و شامل فروش 72 هواپیما می شود و شرکت بوینگ تولید کننده آنها نیز اعلام کرد که «این قرارداد، قرارداد مهمی برای حفظ خط تولید این نوع هواپیماها و ایجاد 60 هزار فرصت شغلی در 42 ایالت آمریکایی است» یعنی بدون آن تولید متوقف می شد، بنابراین عربها متشکریم!

توییت هایی که ترامپ چند روز پیش منتشر کرد و نوشت که«قطر تاریخی پر از حمایت از تروریسم در بالاترین سطح آن دارد و باید مجازات شود» یا دیگری که در آنها تأکید کرد که «انزوای قطر آغاز پایان تروریسم است» اینها توئیت هایی است که به طور کامل محو شد و توئیت های دیگری جای آن را گرفت که از دولت قطر به عنوان هم پیمان قوی ایالات متحده آمریکا تمجید می کند و بر این مساله تأکید می کند که قرارداد هواپیماها گام بزرگی در «تقویت» همکاری استراتژیک و امنیتی میان دو کشور است. اینها مهره های شرنج است که بازیگر آمریکایی با مهارت و در زمان و جهتی که می خواهد به حرکت در می آورد.

ساعاتی پس از امضای این قرارداد توسط «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا و «خالد العطیه» همتای قطری اش، به دو کشتی جنگی آمریکایی دستور داده شد که به سمت بندر«حمد» در جنوب دوحه حرکت کنند و این کار در اشاره به این انجام شد که آمریکا پشت قطر را خالی نمی کند و دیگران باید چادرهای عزا را به پا کرده و از عزاداران استقبال کنند.

این یک نمایشنامه ای است که فصل های آن در کاخ سفید نوشته شد و نقش ها میان بازیگران طی نشست های سران اخیر در ریاض با حضور قهرمان اصلی یعنی دونالد ترامپ توزیع شد و اصرار بر این شد که جمع زیادی از سیاهی لشکر از 56 کشور عربی و اسلامی به عنوان شاهدان زور حضور داشته باشند.

قطر حداقل در حاضر کشوری حامی تروریسم نیست و تا آن که عملیات اجرای قانون«جاستا» آغاز شود و کشورهای حامی تروریسم محاکمه شوند و قربانیان غرامت بگیرند و قطعا قطر و دشمنانش (عربستان و متحدانش) از جمله آنها هستند و همه خودشان را در قفس اتهام خواهند دید و با حکم هایی برای دادن صدها و چه بسا هزاران میلیارد دلار به عنوان غرامت مواجه می شوند.

این یک نمایشنامه از چندین فصل است و ما هنوز فقط در ابتدای حوادث فصل یکم هستیم و قربانیان عرب هستند چه در میان تماشاگران باشند چه در طبقات ثانوی صحنه نمایش.

مبارک ترامپ و ملت آمریکا باشد این میلیاردها دلار و این همه فرصت های شغلی و خاک بر سر ابله ها.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.