ماه ها پس از آغاز عملیات بازپس گیری استان نینوا و شهر موصل در شمال عراق به نظر می رسد که الحشد الشعبی برای آغاز عملیاتی در غرب کشور در نزدیکی مرزهای عراق با سوریه آماده می شود؛ و این منطقه ای است که همه برای کنترل آن به دلیل اهمیت منطقه ای اش در حال حاضر مسابقه گذاشته اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت: پس از آن که نیروهای الحشد الشعبی طی روزهای گذشته  شهر«الحضر» واقع در جنوب غرب شهر«موصل» را آزاد کردند برخی نشانه ها حکایت از آن دارد که این اقدام چیزی نیست جز مقدمه ای برای عملیات دیگری در نزدیکی مرزها. این همان چیزی است که برخی از فرماندهان «الحشد»به روزنامه الاخبار گفتند.یکی از مسئولان الحشد الشعبی تصریح کرد که « نبردها در ساعت های آینده به سمت مرزهای عراق با سوریه آغاز می شود».شهر الحضر بنابر دلایل چندی دارای اهمیت میدانی است مهمترین این دلایل جایگاه جغرافیایی آن است که نقطه تلاقی سه استان «نینوا»، «صلاح الدین» و «الانبار» است. علاوه بر آن، شهر الحضر در کنار جاده ای قرار دارد که منتهی به شهر موصل می شود؛ امری که باعث می شود اگر این شهر در اشغال داعش بماند از آن به عنوان پایگاهی برای انجام عملیات نظامی تروریستی شان استفاده می کردند و این خود تهدیدی برای نیروهای عراقی به شمار می رفت.در عرصه نظامی اهمیت عملیات«مابعد الحضر» در ضرورت حفظ مناطق وابسته به «قیروان» و «البعاج» واقع در جنوب موصل و نزدیک به مرزهای عراق با سوریه است که دو مرکز در اختیار داعش به شمار می روند و نیروهای پیشرو نیز نباید شکافی را به حال خود رها کنند که نادیده گرفتن آن برای شان فاجعه ای به شمار می رود. شاید مساله مهم تر آن است که در مقابل شهر البعاج در طرف سوریه استان«الحسکه» است که در کنترل نیروهای کردی قرار دارد که امروز با اقدامات آمریکا در شرق سوریه انسجام دارند و با اقدام الحشد در این نقطه تلاقی جغرافیایی، راه بر آمریکایی برای کنترل آن قطع می شود و آمریکایی ها این منطقه واقع میان عراق و سوریه را نمی توانند از آن خود کنند.

اما پشت صحنه؛ همانطور که یکی از فرماندهان الحشد در گفت و گو با الاخبار می گوید «اصل عملیات این است که می خواهیم به مرزهای سوریه برویم و می خواهیم این کار را قبل از آمریکایی ها انجام دهیم».این فرمانده الحشد می افزاید که « آمریکایی ها می خواهند از صحرا و اوضاع سوریه سوء استفاده کنند تا بتوانند پایگاه های نظامی جدید خود را ایجاد کنند». با وجود آن که آمریکایی ها دارای نفوذ کافی بر سر تعدادی از نقاط ممتد با سوریه نزدیک به 605 کیلومتر  به ویژه در جنوب در نزدیکی مثلث مرزی با اردن و سوریه،شمال غرب با شهر موصل و شمال آن دارند اما منطقه میانی که شامل نقاط بسیار مهم به لحاظ میدانی مانند گذرگاه مرزی «القائم»می شود و به نظر می رسد که نزاع تازه آغاز شده است.آمریکایی ها تلاش می کنند که با همکاری نیروهای محلی از پایگاه نظامی «عین الاسد» در الانبار آغاز کنند و به سمت گذرگاه القائم حرکت کنند و در عملیات غرب الانبار مشارکت کنند تا بتواند دو پایگاه جدید در آن منطقه نزدیک به «دیرالزور» در سوریه ایجاد کند.

فرماندهان الحشد نگران نیت های آمریکایی ها هستند. «محمود الربیعی»یکی از فرماندهان«عصائب اهل الحق» می گوید:«آمریکایی به شدت تلاش می کنند که الحشد را از مرزها دور کنند».وی تأکید می کند که « آمریکایی ها برای ایجاد پایگاه های نظامی در صحرای نینوا و در جنوب آن طرح هایی دارند».

برخی منابع آگاه در گفت و گو با روزنامه الاخبار گفتند که «آمریکایی ها به حیدر العبادی فشار می آورند تا از رسیدن برخی گروه های نزدیک به محور مقاومت به منطقه مرزی جلوگیری کند.علاوه اینکه از کنترل شهر تلعفر توسط الحشد جلوگیری کند».این فشار ها در چارچوب فشارهایی صورت می گیرد که حکایت از «بازگشت آمریکایی ها به عراق» دارد و این بازگشت از طریق پایگاه های آمریکایی در غرب الانبار یا از طریق استقرار نیروهای آمریکایی چه با سرباز چه با شرکت های امنیتی در نزدیکی استان های «دیالی» صلاح الدین و نینوا تا مثلث مرزی جنوب با اردن و سوریه  تقویت می شود و آمریکایی ها از این حضور به ویژه در مناطق مرزی به منظور شکستن تلاقی جغرافیایی میان نیروهای«محور مقاومت» استفاده می کنند.

می توان این فشارهای آمریکایی بر نخست وزیر عراق را زمانی بیشتر فهمید که یک منبع سیاسی به روزنامه الاخبار تشریح کرد که «عملیات احتمالی الحشد الشعبی در مناطق نزدیک به مرزها بازتاب دهنده جنگ سختی است که گروه های الحشد الشعبی علیه رویکرد آمریکایی و رویکرد کسانی که با این رویکرد در عراق و سوریه منسجم هستند، درگیر آن هستند».

در همین زمینه یک منبع آگاه تأکید می کند که «هر گونه عملیاتی در جزیره نینوا و غرب الانبار توسط الحشد یا آمریکایی ها مسابقه برای رسیدن به مرزهاست». وی افزود که «حضور در تلعفر نیز یک مسابقه است و تحرک به سمت البعاج نیز هم...تمام تحولات مسابقه به سمت مرزهاست».

از سوی دیگر منطقه ای که در آینده الحشد مسئولیت اش را به عهده دارد به لحاظ نظامی «آسان» است و از غرب موصل تا حومه شهر تلعفر و از شهرالحضر تا مرزها را شامل می شود با عبور از قیروان و البعاج. این گستره جغرافیایی که مساحت آن بیش از هزاران کیلومتر جغرافیایی است یک نگرانی نزدیک برخی فرماندهان الحشد به لحاظ احتمال تکرار سناریویی شکل می دهد که قبلا در تلعفر رخ داده است. لیکن این فرماندهان خوش بین هستند زیرا العبادی و «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی به آنها اطمینان خاطر داده اند. العبادی و الفیاض تأکید کردند که الحشد عملیات آزادی را تا تأمین امنیت مرزها ادامه می دهد. حتی اگر این اطمینان خاطر دادن درست باشد یک فرمانده برجسته الحشد می گوید:«ما هنوز نمی توانیم پیش بینی کنیم که العبادی چه می خواهد».

برخی گروه های در الحشد الشعبی بر این باورند که آمریکایی ها از نزاع میدانی در عراق امروز به دنبال آن هستند که مناطقی که داعش از دست می دهد را به گروه هایی مسنجم با خودشان و آنکارا بدهند. بر همین اساس آمریکایی ها و ترک ها «پیش از آن که طرف حافظ زمین را تضمین کنند از هر گونه عملیاتی جلوگیری می کنند».برای تأکید این مساله برخی دیدار «داگلاس سیلیمان» سفیر آمریکا در بغداد با حیدر العبادی نخست وزیر عراق در چند روز گذشته را مورد اشاره قرار می دهد. در حالی که سفیر آمریکا پیروزی های نیروهای عراقی در غرب موصل را مورد تمجید قرار داد در عین حال هشدار داد که ممکن است آنکارا حماقت هایی را علیه نیروهای عراقی در اطراف شهر تلعفر مرتکب شود. این هشدار سفیر آمریکا را «پیام آمریکا به العبادی» تفسیر شد که از وی می خواهد از کامل کردن عملیات در اطراف تلعفر به دلیل آن که نبردش به لحاظ منطقه ای حساس است، چشم پوشی کند و به دنبال گزینه های دیگری باشد. در بحبوحه نشست های طرف های دولتی و الحشد، فرماندهان الحشد گفتند که نیروهای شان آمادگی برای حمله را به پایان رساندند و منتظر دستور عملیات برای کامل کردن مراحل محاصره اطراف تلعفر هستند اما وتوی دولتی که خواستار تأخیر در «صفحه تلعفر» بود و جستجو برای گزینه دیگر«گزینه شهر الحضر را به عنوان عملیات آینده توجیه کرد»؛ امری که منابع دولتی بلندپایه آن را رد می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.