پادشاه عربستان سعودی طی دستوراتی پست های اصلی در حکومت را در اختیار خود گرفت و با این کار ولیعهد را محدود کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی به تغییرات گسترده در حکومت عربستان سعودی  توسط پادشاه این کشور پرداخت و نوشت: ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی پست های اصلی در حکومت را در اختیار گرفت به طوری که دستور داد شورای امنیت ملی تأسیس شود که با دیوان پادشاهی در ارتباط باشد و این یعنی خارج کردن اختیارات از دست شاهزاده «محمد بن نایف بن عبدالعزیز» ولیعهد و وزیر کشور به شکل تدریجی است.

ملک سلمان همچنین «خالد بن سلمان» پسرش را به عنوان سفیر عربستان در واشنگتن به جای شاهزاده«عبدالله بن فیصل بن ترکی» منصوب کرد شاهزاده عبدالله فقط چند ماه در این مقام مانده بود و گفته می شود که وی با شاهزاده «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد اختلاف داشت. ملاحظه شده است که شاهزاده عبدالله بن فیصل بن ترکی در سفر محمد بن سلمان به واشنگتن در یک ماه پیش ظاهر نشده است.

ملک سلمان، «عبدالعزیز بن سلمان» پسر دیگر خود را نیز به عنوان وزیر دولت در امور انرژی و معادن منصوب کرد و «احمد بن فهد بن سلمان» نوه خود را نیز به عنوان معاون امیر منطقه الشرقیه منصوب کرد.

همچنین بر اساس این دستورات پادشاهی  دکتر«عادل الطریفی» وزیر اطلاع رسانی پس از یک سال و نیم به عهده گرفتن این مقام برکنار شد و به جای وی«عواد بن صالح» تعیین شد. همچنین شاهزاده «فهد بن ترکی» به عنوان فرمانده عملیات زمینی منصوب شد و شاهزاده های جدیدی به عنوان امیران مناطق در «القصیم»،«حائل» و منطقه «الشرقیه» منصوب شدند. علاوه بر آن برای امیر منطقه مکه یعنی«خالد الفیصل» معاونی انتخاب شد تا به تدریج این امیر از مقامش برکنار شود.این اطلاعات را منابع موثق در ریاض گفتند.

پادشاه عربستان همچنین طی دو دستور دیگر که بسیار مهم هستند دستور داد که پاداش ها و امتیازهای کارمندان دولتی که در چارچوب سیاست ریاضت اقتصادی متوقف شده بود، به آنها داده شود. علاوه بر آن حقوق دو ماه  افراد و کارکنان مرتبط با «توفان قاطعیت» و عملیات«بازگرداندن امید» یعنی شرکت کنندگان در جنگ علیه یمن، فقط داده شود و این دومین باری است که برای این افراد طی شش ماه اخیر پاداش هایی با حقوق دو ماه داده می شود و این پاداش ها با افزایش تعداد کشته شده ها در صفوف نیروهای ارتش عربستان همزمان شده است.

برخی منابع در میان مخالفان عربستانی در گفت و گوی تلفنی با روزنامه رأی الیوم گفتند که آنها بر این باورند که افسران و سربازان عربستانی که در یمن در جنگ شرکت دارند به دلیل طولانی شدن مدت زمان جنگ و نبود هیچ گونه امیدی برای پایان آن در آینده نزدیک و نیز افزایش تعداد کشته های ارتش عربستان، ناراضی هستند.

این منابع افزوند که حالت نارضایتی همچنین به کارکنان حکومتی که به دلیل توقف پاداش ها و مزایای شان کاهش پیدا کرده نیز کشیده شده است و آنها نیز ناراضی هستند. شدت انتقادها از حکومت در میان مردم عادی نیز به دلیل گرانی معیشت و گسترش دایره فساد و افزایش مالیات ها و لغو سوبسید کالاهای اساسی افزایش یافته است.

هنوز مشخص نیست که ساختار و پیکره شورای امنیت ملی جدید و اختیارات آن چگونه خواهد بود لیکن پر واضح است که این نهاد یک وزارت کشور موازی خواهد بود و باور بر این است که شاهزاده محمد بن سلمان به زوی به عنوان مشاور امنیت ملی تعیین شود و ریاست وزارت جایگزین را به عهده می گیرد.

نخبگان سیاسی عربستانی بر این باور بودند که عربستان سعودی به زودی شاهد تغییرات وزارتی زودهنگام می شود که دو عادل را شامل می شود یعنی «عادل الجبیر» وزیر خارجه که اخیرا از دیده ها پنهان شد و نیز عادل الطریفی وزیر اطلاع رسانی لیکن دستورات پادشاهی، الطریفی را از مقامش برکنار کرد و بعید نیست که به زودی دستوری صادر شود که بر اساس آن عادل الجبیر نیز برکنار شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.