با توجه به تشدید مشاجرات بر سر تاج و تخت، اگر یک جنگ داخلی در عربستان سعودی رخ دهد، مکه و مدینه ممکن است اعلام استقلال کنند و دامنه آن تا استان الشرقیه کشیده شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله نیو ایسترن اوت لوک در گزارشی نوشت: سال 2017 به نظر نمی رسد سال بسیار امیدوار کننده ای برای کشور عربستان سعودی و «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» آخرین پسر بازمانده از «ابن سعود» اولین پادشاه عربستان سعودی باشد. در آینده به محض اینکه سلمان بن عبدالعزیز آل سعود بمیرد، زمام این پادشاهی در اختیار نسل جوان از خانواده سلطنتی قرار خواهد گرفت. هم رسانه های جمعی عربی و هم غربی به عربستان سعودی در مورد مجازات قریب الوقوع به دلیل حمایت صریح از تروریست ها در لیبی، سوریه، عراق، یمن، اتیوپی، فیلیپین که باعث نزاع های مذهبی در این کشورها شده است، هشدار داده اند.

با این حال آغاز مشاجرات بر سر تاج و تخت، می تواند این کشور را در داخل نیز با بحران مواجه کند. همه آگاه هستند که ملک سلمان تغییراتی در نحوه جانشینی تاج و تخت ایجاد کرده و «محمد بن سلمان» پسر 31 ساله خود و «محمد بن نایف» برادر زاده اش جایگزین را به عنوان ولیعهد و جانشین منصوب کرده است. در حالی که ملک سلمان در راس قدرت است، این آرایش جدید به احتمال زیاد مشاهده می شود. شایعات در پادشاهی گسترش یافته با این حال ملک سلمان 80 ساله که برای انجام وظایف خود بیش از حد پیر شده، ممکن است توسط خانواده اش تحت فشار قرار گیرد که محمد بن نایف را به نفع محمد بن سلمان کنار گذارد.

اگر این اتفاق بیفتد، محمد بن سلمان آن قدر قدرت به دست خواهد آورد که زمام قدرت را به دست گیرد و به پادشاهی قدرتمند تبدیل شود که بتواند دیگر قبیله های قدرتمند سعودی را به زانو درآورد. در حال حاضر محمد بن سلمان مسئولیت وزارت دفاع، شورای امور اقتصادی و توسعه عربستان و حتی کنترل غول نفتی آرامکو را در اختیار دارد.

در نهایت اولویت های سیاست خارجی محمد بن سلمان ثابت می کند که او یک نامزد مشتاق برای دستیابی به تاج و تخت است. او با یا بدون رضایت پدرش حمایت مالی و نظامی تروریست ها در سوریه و عراق را افزایش داده و به جنگ داخلی خونین در این کشورها دامن زده است. او با صدور فرمان اقدام ارتش عربستان در یمن، جنگ داخلی در این کشور را ایجاد کرد. او همچنین از دولت سنی حاکم در بحرین که مسئول سرکوب خونین اکثریت مسلمان شیعه ( 70 درصد از کل جمعیت این پادشاهی را تشکیل می دهد) حمایت کرده است.

اما شاید حمایت فعالانه این پسر بادیه نشین جوان (محمد بن سلمان) از گروه های جنگ طلب عربستان که به دنبال رویارویی نظامی خطرناک با ایران هستند، نگران کننده ترین اقدام وی باشد. و در چنین شرایطی هیچ منبع عظیمی از سلاح های آمریکایی و غربی نمی تواند به «شاهین های عربستان» کمک کند. او باید توانایی های ایران را مورد ارزیابی قرار دهد و به جای درگیر شدن در یک جنگ تبلیغاتی، سیاست خارجی متوازنی را بر اساس احترام به منافع متقابل در پیش گیرد.

با این حال تا همین اواخر نشانه های هیستری نظامی زیادی در عربستان سعودی دیده می شد: تابلوهای تبلیغاتی متعدد در پایتخت عربستان سعودی و دیگر شهرها که تصاویری از جت های جنگنده و بمب افکن های در حال پرواز در کنار عکس شاهزاده 31 ساله را به نمایش می گذاشت، اختصاص شبکه هایی برای پخش مانورهای نظامی، و انتشار گزارش هایی در مورد به اصطلاح پیروزی های ارتش. همه چیز در حال تغییر است، تعداد این تبلیغات در حال کاهش است، و عربستان سعودی ظاهرا محافظه کارانه تر رفتار می کند.

همزمان وزیر دفاع عربستان سعودی به شکل رقت انگیزی اطمینان داده است که از هیچ تلاشی برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران فروگذار نخواهد کرد. اما بدون توجه به اینکه او چه می کند و یا می گوید، حوثی های یمن هنوز هم کنترل بسیاری از بخش های کشور خود را در اختیار دارند. به تازگی آنها به نیروهای نخبه عربستان در استان های «نجران»، «اسیر»، و «جیزان» (این سرزمین ها در گذشته متعلق به یمن بودند) حمله کردند. عکس های متعدد که در رسانه های جهانی منتشر شده سوختن تانک آبراهامز آمریکا توسط حوثی ها را به تصویر می کشد.

 تلاش های این کشور برای فشار بر رقبایش در بازار جهانی نفت باعث شده است قیمت «طلای سیاه» با افت شدید مواجه شود و در نتیجه از درآمدهای این رژیم کاسته شده و این کشور به صفوف کشورهای با درآمد متوسط بپیوندد. عربستان سعودی مجبور شده است به طور چشمگیری یارانه سوخت و انرژی را قطع کند. برای مثال، سال گذشته قیمت گازوئیل 79 درصد و قیمت گاز و بنزین 67 درصد گران تر شد.

ریاض در نظر دارد که نه تنها هزینه ها را کاهش دهد، بلکه به تدریج شرکت های ملی از جمله آرامکو را خصوصی کند. سیاست گذاری های جدید کیفیت زندگی ساکنان کاخ سلطنتی و به طور یکسان شهروندان عادی را تحت تاثیر قرار داده است. امروز سعودی ها نگران هستند که ممکن است حتی از خدمات بهداشتی - درمانی رایگان هم محروم شوند. بنزین ارزان قیمت، که زمانی از آب آشامیدنی ارزان تر بود (20 سنت در هر لیتر)، در حال حاضر تبدیل به یک خاطره شده است.

امروز عربستان سعودی که عواقب ناشی از سیاست خارجی و نظامی ضعیف خود را تجربه می کند، در معرض انقلاب مردمی به رهبری شیعیان نیز قرار دارد. داعش که در سوریه با شکست های متعددی مواجه شده، تهدید به حمله به شهرهای مقدس «مکه» و «مدینه» کرده است.

در نهایت، اگر یک جنگ داخلی در عربستان سعودی رخ دهد، مکه و مدینه ممکن است مستقل شوند. در چنین شرایطی سازمان همکاری اسلامی و دیگر سازمان های اسلامی ممکن است وارد عمل شوند و این شهرها را به عنوان «مناطق بی طرفی» اعلام کنند که دیگر تحت کنترل ریاض و مقامات وهابی نباشند.

«سعود بن نایف» فرماندار استان الشرقیه و پسر نایف بن عبدالعزیز ولیعهد سابق عربستان سعودی که همچنین مدعی تاج و تخت پادشاهی است، ممکن است از شکاف در خانواده سلطنتی عربستان بهره برداری کند. الشرقیه نه تنها مرکز صنعت نفت عربستان و استخدام ده ها هزار نفر از کارگران خارجی است، بلکه محل اسکان تعداد زیادی از اقلیت های شیعه بسیار ناراضی از وضعیت این کشور است. دولت عربستان سعودی هرگز سرشماری جمعیت ها بر مبنای دین را انجام نداده زیرا نگران است که بسیاری از ساکنان کشور، به ویژه کسانی که ساکن استان شرقیه هستند، ممکن است نارضایتی خود را با این نتایج بیان کنند. با این حال محاسبات نشان می دهد که از 28 میلیون ساکنان این پادشاهی، 20 میلیون سعودی و 8 میلیون کارگر مهاجر هستند.

کارشناسان همچنین معتقدند که مناطق دیگر عربستان سعودی، از جمله مناطق واقع در مرز با عراق، تبوک، در امتداد مرز جنوبی اردن و خلیج عقبه نیز به دنبال جدایی هستند. اما منطقه کلیدی کشور یعنی استان ریاض، قطعا «منطقه صفر» مبارزه برای تاج و تخت عربستان می باشد. این کاملا امکان پذیر است که درست مانند 100 سال پیش جهان شاهد یک جنگ داخلی شدید برای تقسیم پادشاهی عربستان سعودی به چندین کشور مستقل باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.