به نظر می رسد وزیر دفاع آمریکا حامل پیامی از سوی رئیس جمهور در مورد سوریه بوده باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: «جیم ماتیس» وزیر دفاع آمریکا برای یافتن یک راه حل سیاسی در یمن وارد شهر ریاض شده است اما او علنا به متحدان سنی آمریکا در خصوص حمله احتمالی به شهر بندری «الحدیده» هشدار داد.

مقامات حقوق بشر هشدار داده اند که بمباران حدیده می تواند به یک بحران انسانی در یمن منجر شود، و اظهارات ماتیس تاییدی بر اظهارات بسیاری از مقامات در منطقه در این خصوص است که جنگ ائتلاف به رهبری عربستان در یمن که دو سال است آغاز شده، از لحاظ نظامی شکست خورده است.

مقامات آمریکایی به حمایت نظامی و اطلاعاتی بیشتر از عربستان سعودی و امارات متحده عربی در یمن اشاره داشتند. آنها گفتند تشدید عملیات نظامی علیه مبارزان حوثی ممکن است برای کشاندن این گروه و متحد آن، «علی عبدالله صالح» رییس جمهور پیشین یمن پای میز مذاکره ضروری باشد.

ماتیس در یک کنفرانس خبری کوتاه پس از یک شب و یک روز دیدار با «ملک سلمان» پادشاه، شاهزاده «محمد بن نایف» ولیعهد، و معاون ولیعهد «محمد بن سلمان» گفت: «در یمن هدف ما این است که فشار این درگیری به مذاکرات به میانجی گری سازمان ملل متحد منتهی شود و ما اطمینان یابیم که این جنگ در اسرع وقت به پایان می رسد.»

روابط عربستان با آمریکا در دوره ترامپ پس از یک دوره تنش بین دولت اوباما و رهبران عربستان سعودی در حال گذراندن روزهای اوج خود است.

سفر دو روزه ماتیس، سر آغاز یک سفر طولانی او به منطقه از زمان آغاز به کار دولت ترامپ است.

مقامات عربستان ماه گذشته به واشنگتن سفر کردند و از متحدان آمریکایی خود برای سفر به این کشور دعوت کردند. ماتیس گفت: «حال ما به برکت رهبری مان باید کاری انجام دهیم. بنابراین کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که درب را برای آوردن رئیس جمهورمان به عربستان سعودی باز کنیم.»

ترامپ قطعا از اوبامایی که با وجود مخالفت های عربستان و متحدان این کشور با ایران توافق هسته ای امضا کرد و از اوضاع حقوق بشر این کشور مدام انتقاد می کرد، بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. یکی از اقدامات پایانی دولت اوباما توقف فروش تسلیحات هدایت شونده به عربستان سعودی در ماه دسامبر به دلیل نگرانی در مورد افزایش کشته های جنگ یمن بود.

ترامپ باید تصمیم بگیرد که آیا فروش این تسلیحات به عربستان سعودی را از سر می گیرد، و اینکه آیا پنتاگون کمک های نظامی و لجستیکی به عربستان در جنگ یمن را افزایش خواهد داد یا خیر.

در جنگ یمن بیش از 10 هزار نفر کشته شده و بیش از سه میلیون نفر آواره شده اند و این کشور بر لبه پرتگاه قحطی قرار دارد. انتظار می رود شرایط بدتر شود اگر که ائتلاف به رهبری عربستان به حدیده حمله کند. کشورهای عرب به دنبال کمک های اطلاعاتی آمریکا برای هدف قرار دادن حوثی ها هستند.

حدیده در غرب یمن، در حال حاضر نیز با حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان و کشته و زخمی شدن ساکنان این شهر بندری مواجه شده است.

بسیاری از محموله های مواد غذایی یمن از طریق بندر حدیده انتقال می یابد و مقامات بین المللی  هشدار داده اند که بمباران گسترده تر این شهر، قحطی در این کشور را تشدید خواهد کرد. حتی اگر حملات هوایی عربستان با ادعای هدف قرار دادن حوثی ها صورت گیرد و تنها اهداف آن گروه را هدف گیرد باز هم زیرساخت های حدیده را هدف قرار خواهد داد و انتقال مواد غذایی به مردم را متوقف خواهد کرد.

مقامات آمریکایی به نگرانی های خود از اثرات بمباران های عربستان در یمن اذعان دارند، اما آنها مدعی اند در صورت وقوع یک جنگ دیگر، طرفین حتما مصالحه خواهند کرد.

12 سرباز سعودی روز سه شنبه کشته شدند زمانی که بالگرد بلک هاوک آنها در استان «مأرب» ساقط شد.

در حالی که مقامات می گویند آمریکا در خصوص ایده افزایش فشار نظامی بر حوثی ها برای بازگرداندن آنها پای میز مذاکره با امارات هم عقیده است، کارشناسان خاورمیانه و دیپلمات های غربی در منطقه می گویند که هدف واقعی عربستان سعودی به زور تسلیم کردن حوثی ها است.

«جان بی آلترمن» مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی مستقر در «واشنگتن» گفت: مشکل سعودی ها این است که حملات هوایی این کشور در یمن اغلب وجهه این کشور را در جهان تضعیف می کند، بدون آنکه به حوثی ها آسیبی وارد کند.»

حملات هوایی نیروهای ائتلاف تحت امر عربستان به یمن از اواخر مارس سال 2015 آغاز شد. بر اساس گزارش های سازمان ملل، بیش از 10 هزار نفر در خشونت ها و درگیریها در یمن جان باخته اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.