در حالی که تنها هشت روز به زمان برگزاری دور اول انتخابات و بیست و دو روز به دور دوم باقی مانده، شباهت های این کارزار به کارزار انتخاباتی آمریکا نگرانی هایی را در خصوص دستیابی به نتیجه ای مشابه انتخابات آمریکا برانگیخته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه سی ان ان گزارش داد: در حالی که سه هفته  باقی مانده تا رئیس جمهور بعدی فرانسه انتخاب شود، تمامی 11 کاندیدای دور اول در مناظره تلویزیونی شرکت کردند که پر از توهین و فریاد بود.

برای یک بیننده آمریکایی، این مناظره یک سال قبل در مناظره های مقدماتی جمهوری خواهان دیده شده بود.

یک هفته پس از این مسابقه تلویزیونی، «لوموند» روزنامه اصلی فرانسه سوال کرد که «ماه های نخست ریاست جمهوری امانوئل ماکرون چگونه خواهد بود؟». وی به طور طبیعی یکی از دو کاندیدای اصلی است که احتمال می رود به دور دوم انتخابات راه پیدا کند.

به نظر می رسد این افکار نوعی امیدواری باشد؛ همان طور که آمریکایی ها امید داشتند «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات انتخاب شود.

در واقع این دو انتخابات (فرانسه و آمریکا) شباهت های واقعا ترسناکی دارند که بررسی این شباهت ها پیش از آنکه فرانسوی ها پای صندوق رای بروند، ارزش دارد.

 

پیشتازی هشدار دهنده راست گراها

در رای گیری دو مرحله ای فرانسه، رای دهندگان فرانسوی قادر هستند از بین 11 کاندیدا، از کمونیست های قدیمی در جناح چپ گرفته تا جبهه ملی در جناح راست یکی را انتخاب کند.

اگر هیچ کاندیدایی بیش از نیمی از آراء را به دست نیاورد، پس از آن بسیاری از مفسران معتقدند لوپن و ماکرون میانه رو به احتمال زیاد به دور دوم راه پیدا می کنند.

هر دو نامزد در مسیر خود هشدار دهنده هستند.

لوپن می خواهد فرانسه را از اتحادیه اروپا خارج کند، یورو را به عنوان ارز واحد خود کنار گذارد و از عضویت ناتو خارج شود. او همچنین علاقه زیادی به ممنوعیت استفاده از حجاب اسلامی در اماکن عمومی و ممانعت از مهاجرت از کشورهای اسلامی دارد.

ماکرون بر خلاف لوپن، یک کارآموز سیاسی 39 ساله است. هیچ دستگاه حزبی پشت او نیست تا از او در رقابت های سخت در مجمع ملی حمایت کند. آیا این مسائل برای ما آشنا نیست؟

و هنوز هم ممکن است دو کاندیدای دیگر بیش از این ناامید کننده عمل کنند. «فرانسوا فیون»، هم «نیکولا سارکوزی» رئیس جمهور سابق و هم «آلن ژوپه» نخست وزیر سابق را شکست داد و کاندیداتوری حزب راست میانه را به دست آورد؛ اما از آن زمان با مواردی از فساد مواجه شده است.

در همین حال «ژان لوک ملانشون» نامزد چپ گرا به نظر می رسد توانسته است «بنوا هامون» نامزد رسمی حزب سوسیالیست را به حاشیه براند.

 

رای گیری مشکوک

در هیچ انتخاباتی در تاریخ فرانسه نتایج تا این حد مشکوک نبوده است. اکثر نظرسنجی های ملی در هفته های اخیر از رقابت تنگاتنگ لوپن و ماکرون خبر می دهند.

و به تازگی، فیون و ملانشون نیز بخشی از قدرت واقعی خود را نشان داده اند.

اما سی ان ان اعتبار این نظرسنجی ها را قبول ندارد، و برای این کار خود دلیل خوبی دارد.

پایگاه انتخاباتی لوپن به سختی با موسسات نظرسنجی و یا روزنامه نگاران سخن می گوید. از طرف دیگر، از آنجایی که اکثر رای گیری های فرانسه آنلاین انجام می شود - و بسیاری از هواداران دو آتشه او به ندرت زمان زیادی را صرف پرسش و پاسخ های آنلاین می کنند، ناقط قوت واقعی او هنوز باید درک شود.

 

با انگیزه ترین رای دهندگان چه کسانی هستند؟

همان طور که در مورد آمریکا شاهد بودیم، قطعا به نظر می رسد با انگیزه ترین رای دهندگان ترین فرانسوی در حال حاضر حامیان افراط گراها باشند.

از ماه ژانویه فیون گفته است: «نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در دو هفته پایانی مبارزات انتخاباتی تعیین خواهد شد.»

این جایی است که فرانسه در حال حاضر خود را می بیند. رای دهندگان فرانسوی اکنون دقیق تر به چهار نامزد پیشرو می نگرند که به نظر می رسد هیچ یک معیارهای مورد نظر در میانه اوضاع سیاسی این کشور را نداشته باشند.

اما پایه سختِ اصلی  تمامی نامزدها هنوز هم باقی مانده است. هنگامی که آخرین رسوایی چند هفته پیش در جهان فیون ظهور کرد، او به سبک ترامپ در حومه شهر «پاریس» گردهمایی برگزار کرد، و به نظر رسید که به طور ناگهانی به رقابت ها بازگشت.

در عین حال به نظر می رسد لوپن (ترامپِ فرانسه) تا حد زیادی از هر رسوایی یا ایده نابجایی مصون است و تلاش ها برای لغو مصونیت او نتیجه ای نمی دهد.

 

فساد، خطاها و اخبار جعلی

لوپن روز یکشنبه در اظهاراتی که باید آن را گاف دقیقه نودی وی دانست، مسئولیت فرانسه در واقعه بازداشت هزاران یهودی در یک استادیوم ورزشی در شهر پاریس مشهور به واقعه «بازداشت ‌های ولدیو» را رد کرد.

این در حالی بود که «ژاک شیراک» رئیس ‌جمهور اسبق فرانسه و فرانسوا اولاند رهبر فعلی این کشور هر دو از بابت نقش پلیس فرانسه در بازداشت بیش از 13 هزار یهودی در استادیوم ورزشی دوچرخه‌ سواری ولدیو که به دستور افسران آلمان نازی در سال 1942 اتفاق افتاد، عذرخواهی کرده‌ بودند.

به نظر می رسد ستاد لوپن همچون ستاد ترامپ به اظهارات و اقدامات وی تمایلی ندارد؛ به ویژه اینکه در هفته های پایانی یکی از بحث برانگیز ترین کارزارهای انتخاباتی در تاریخ مدرن فرانسه قرار داریم.

مشکل این است که تمامی کاندیداها با وجود فسادهای خود به کارشان ادامه می دهند.

ایجاد شغل های ساختگی توسط فرانسوا فیون نامزد احزاب راست و میانه برای همسر و فرزندانش در پارلمان فرانسه یکی از این پرونده های باز محسوب می شود. پلیس فرانسه همسر فیون را بازداشت کرده اما او هنوز هم در رقابت های انتخاباتی حضور دارد و هر گونه اتهامی را رد می کند.

ماکرون هم به واسطه چهار سالی که به عنوان بانکدار در بانک روتشیلد خدمت می کرد، پرونده دارد.

 

عامل روسیه

اکثر این اخبار کذب از یک کارت نهایی بر می خیزد: روسیه. بیش از دو هفته پیش لوپن در دیداری اعلام نشده با پوتین در کرملین دیدار کرد.

این دیدار پس از گمانه زنی ها در چند هفته اخیر در مورد نقش هکرهای روسی در انتخابات های اروپایی به نفع کاندیدای مورد نظر صورت گرفت. این کاندیدای مورد نظر در فرانسه، لوپن؛ در هلند «گیرت ویلدرز»؛ و در آلمان «آنگلا مرکل» است.

پوتین از برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) نیز حمایت کرده است.

در پایان باید گفت که به نظر می رسد تنها فرانسوی ها خودشان قادر باشند بر سردرگمی خود غلبه کنند. در نهایت دو ماه دیگر انتخابات دو مرحله ای دیگری برای تعیین اعضای پارلمان جدید فرانسه برگزار خواهد شد.

رئیس جمهوری فرانسه هر پنج سال یک بار و با رای مستقیم مردم انتخاب می شود و دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه 23 آوریل (3 اردیبهشت) با حضور 11 نامزد برگزیده احزاب و نامزدهای مستقل و دور دوم آن هفت می (17 اردیبهشت) با حضور دو برگزیده دور نخست، برگزار می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.