پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

تحلیل الجزیره از انتخابات ایران؛

آیا روحانی دوباره انتخاب خواهد شد؟

هیچ کدام از کاندیداها به اندازه روحانی در جمع سیاسیون از اعتبار، و در میان مردم از حمایت برخوردار نیستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد: موسسه ایپسوس (Ipsos) مستقر در آمریکا، 14 روز قبل از دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری در ایران در سال 2013  (14 ژوئن)، نظرسنجی را از احتمال پیروزی هشت کاندید تایید شده برای شرکت در این انتخابات منتشر کرد.

در آن نظرسنجی «حسن روحانی» مذاکره کننده سابق هسته ای با 6.5 درصد در رتبه سوم و بعد از «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران قرار داشت.

چند روز بعد و چهار روز مانده به انتخابات روحانی در رتبه بندی ها با افزایش محبوبیت مواجه شد، اما هنوز هم در جایگاه نخست قرار نداشت. اما در نهایت روحانی چهار روز بعد و در شب انتخابات در راس قرار گرفت و ناظران سیاسی را شوکه کرد. در شمارش نهایی آراء، او با اختلاف 34.42 درصد قالیباف را شکست داد و با کسب بیش از نیمی از آراء مردمی، به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد.

در تاریخ 19 مه (29 اردیبهشت) ایرانیان یک بار دیگر پای صندوق های رای می روند. آیا آنها روحانی را مجددا انتخاب خواهند کرد؟

تحلیلگران موافق این موضوع هستند که رئیس جمهور برای یک دوره دیگر انتخاب شود، اما با توجه به اینکه در فضاهای سیاسی همواره احتمال مشاهده شگفتی هایی وجود دارد، برخی تردید دارند تا پیش از شمارش دقیق برگه های رای پیش بینی کنند که چه کسی پیروز میدان خواهد شد.

«آریان طباطبایی» یک تحلیلگر سیاسی ایران و استاد مدعو در دانشگاه «جورج تاون» در شهر «واشنگتن دی سی» به الجزیره گفت: «من نمی خواهم در مورد اینکه روحانی مجددا انتخاب خواهد شد یا خیر اظهار نظر کنم.»

اما طباطبایی گفت که روحانی تنها کاندیدای برتری است که اکنون در انتخابات ایران حضور دارد و در پنج سال گذشته «سرمایه اجتماعی و سیاسی» کافی را در سراسر کشور ایجاد کرده است. او افزود ایران به سمت ثبات و استمرار بیش از اختلال تمایل دارد.

از سال 1981 تاکنون تمامی روسای جمهور ایران به طور مداوم برای دو دوره رئیس جمهور ایران بوده اند. اما برخی نیز احتمال می دهند که ممکن است این دو دورگی شامل روحانی نشود.

طباطبایی گفت: «اقتصاد ایران در مسیر بهبود پیش می رود اما هنوز برای برخی کافی نیست. این بدان معنا است که او بخشی از محبوبیتی را که به واسطه توافق هسته ای به دست آورده بود، از دست داده است. بنابراین او باید بار دیگر بر روی به دست آوردن اعتماد عمومی متمرکز شود.»

«پیام محسنی» مدیر پروژه ایران در دانشگاه هاروارد گفت یک موضوع دیگر که می تواند چشم انداز انتخاب روحانی را تعیین کند، اجماع در میان جناح های مخالف برای حمایت از یک رقیب است. این در حالی است که در انتخابات ریاست جمهوری پیشین، اصول گرایان ایران نتوانسته بودند بر سر یک کاندیدا اجماع نظر داشته باشند.»

«ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی و «حمید بقایی» معاون اجرایی رئیس دولت دهم از رقبای اصلی روحانی در این دوره از انتخابات محسوب می شوند.

ثبت نام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از روز سه شنبه آغاز شده و تا شنبه 26 فروردین ادامه خواهد داشت. سپس شورای نگهبان فهرست نهایی کاندیداها را اعلام خواهد کرد.

اگر چه روحانی هنوز اعلام کاندیداتوری نکرده، اما «محمد باقر نوبخت» سخنگوی وی از تمایل ایشان برای حضور در انتخابات برای بار دوم خبر داده است.

در هفته های اخیر روحانی سخت مشغول کار بوده و از سفرهایی از زاهدان تا اهواز داشته است.

«سعید گلکار» از شورای امور جهانی شیکاگو گفت: «من فکر می کنم در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» فرد بی تجربه ای صلاح نیست رئیس جمهور ایران شود. بنابراین روحانی مجددا رای خواهد آورد.»

طباطبایی نیز با این اظهارات موافق است و می گوید دیگر کاندیداها به اندازه روحانی در جمع سیاسیون از اعتبار، و در میان مردم از حمایت برخوردار نیستند.

محسنی گفت: روحانی ایران را در صحنه بین المللی مطرح کرده و وجهه دیپلماتیک خوبی به ایران بخشیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.