انفجارهای روز گذشته در قاهره حقایقی را در بطن جامعه مصر برملا ساخت که مقابله با آنها ضروری است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه سی ان ان در گزارشی نوشت: پس از انفجار در دو کلیسا در شهرهای «طنطا» و «اسکندریه» در روز گذشته، در مصر عزای عمومی اعلام شد. بار دیگر شهروندان مسیحی هدف قرار گرفتند و بار دیگر تصاویر و چهره های انسان های بی گناه مصری که برای عبادت گردهم آمده بودند و کشته شدند، در رسانه های اجتماعی منتشر شد.

دولت مصر مانند همیشه فورا درخواست اتحاد ملی را مطرح کرد. سخنگوی وزارت خارجه در صفحه توییتر خود اظهار داشت این حملات «نفرت انگیز» بود و نمی تواند وحدت مصری ها را از بین ببرد.

مصری ها برای این رویداد سوگواری خواهند کرد، اما بسیاری از آنها از چالش اساسی که این کشور در مورد تبعیض مذهبی با آن مواجه است، غافل اند. بسیاری از آنها آگاهی ندارند که مصریان مسیحی به عنوان اقلیت این کشور با حقوق کمتر با خشونت های بیشتری مواجه هستند.

علاوه بر این وضعیت اسفبار قبطی ها به طور منظم توسط مقامات محلی اغراق آمیز توصیف می شود. این اذعان نکردن به تبعیض علیه قبطی ها، اصلاح مشکل را تقریبا غیرممکن می سازد.

به همان شیوه ای که سیاستمداران آمریکایی با «افکار و محکومیت های» خود از بحث های جدی پس از تیراندازی های دسته جمعی ممانعت به عمل می آورند، سیاستمداران و شخصیت های رسانه ای مصر این کار را با عبارت «وحدت ملی» انجام می دهند. امروز و در هفته آینده، مصری ها اصرار دارند که آنها مردمی متحد هستند.

با این حال در نهایت شبح وسیع تری از تبعیض مذهبی که مدت طولانی است در جامعه مصر وجود داشته، ناپدید نشده است. در واقع، تاکید فراوان بر وحدت ملی انتقادات مشروع از تبعیض نژادی در مصر را مبهم و تاریک جلوه خواهد داد.

در حال حاضر تمرکز بر مسائل با سوء ظن مواجه خواهد شد، و برخی که بر آنها پافشاری می کنند ممکن است به تلاش عمدی برای ایجاد اختلاف و ناآرامی در کشور متهم شوند. پیام اینکه «اکنون زمان این کار نیست» انجام کاری درست در زمانی مناسب را آن هم در زمانی که جامعه آن را ضروری می بیند، به تاخیر می اندازد.

بسیاری در جامعه مسیحی مصر درخواست های رسمی برای وحدت را ریاکارانه می بینند. رویکردی درست چه در زمینه تامین امنیت و چه در زمینه تبعیض باید در جامعه مصری اتخاذ شود.

روز گذشته در پی دو انفجار انتحاری در دو کلیسای قبطی در شهرهای اسکندریه و طنطا دست کم 44 نفر جان باختند. داعش مسئولیت هر دو انفجار را بر عهده گرفته است.

نخستین انفجار در داخل کلیسای جرجس در شهر طنطا و هنگام برگزاری مراسم «یکشنبه نخل» صورت گرفت.

دومین انفجار چند ساعت بعد کلیسای «سن مارک» در اسکندریه را هدف قرار داد. کلیسای سنت مارک از دیدگاه تاریخی محل اقامت رهبر مذهبی مسیحیان قبطی به شمار می رود.

داعش تا کنون چندین بار حملاتی علیه جامعه مسیحیان مصر انجام داده است. از این جمله می توان به انفجار سال گذشته میلادی در کلیسای قاهره اشاره کرد که در اثر آن بیش از ۲۵ کشته شدند. در این حادثه، در وقوع انفجار در نزدیک کلیسای جامع در منطقه عباسیه قاهره دستکم 25 نفر کشته و 35 نفر زخمی شدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.