مصر نیازمند گفت و گویی است که به آشتی ملی منتهی شود، مشت آهنین نتیجه بخش نبوده است و حتی منجر به وخامت دو بحران سیاسی و امنیتی با هم شده است بنابراین باید راه سومی را انتخاب کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله امروز خود به انفجارهای دو کلیسا در مصر پرداخت و نوشت: انفجارهای خونین دو کلیسا و مقر کلیسای مرقسیه قبطی در مصر که امروز یکشنبه آنها را هدف قرار داد و منجر به کشته شدن نزدیک به چهل نمازگزار شد، در چارچوب طرح های چند پاره کردن و بی ثبات کردن رخ می دهد که منطقه عربی را اکنون در نوردیده است و پشت این انفجارها چندین طرف هستند و با ابزارهای عربی در بیشتر مواقع صورت می گیرد که افکار تکفیری تندرو دارند.

اگر می خواهی کشوری را نابود کنی و غرق در جنگ ها کنی و ملتی را نیز غرق در فقر و محرومیت کنی هیچ کاری نیاز نیست بکنی جز اینکه فتنه طایفه ای و مذهبی و نژادی در آن برانگیزی و روح تسامح و همزیستی را در نهایت در آن بکشی. و این همان چیزی است که در کشورهای عربی در حال حاضر رخ می دهد؛ کشورهایی که یکی پس از دیگری  به کشورهایی شکست خورده در همه عرصه ها به لطف توطئه های خارجی و دخالت های نظامی غربی ها و تحقیر شهروند عرب، تبدیل می شوند.

حمله به عبادتگاه ها به ویژه کلیساها به منظور بی ثبات کردن مصر و تحت عنوان جنگ با نظام دیکتاتوری کاری است که با هیچ گونه ارزش تسامح و همزیستی که هسته اصلی باور اسلامی را شکل داده و باعث می شود که جایگاه خاصی در میان باورهای دیگر داشته باشد،انسجام ندارد.

قبطی های مصر شریک در انسانیت و شریک در میهن و سرنوشت یکسان هستند و به همین دلیل مستحق احترام و تقدیر هستند و همچنین مستحق رفتار برابر با برادران مسلمان شان بدون هیچ گونه تفرقه و تمایز زیر سقف یک میهن و یک ملت هستند.

نهادهای امنیتی در مصر مسئولیت بزرگی در زمینه وقوع این اختلال امنیتی خطرناک و تکراری دارند. یک بچه پنج ساله در مصر هم می داند که کلیساهای قبطی در مصر به ویژه در روزهای اعیاد هدف قرار می گیرند بنابراین باید تحقیقاتی فوری صورت گیرد تا خلل و کاستی ها فاش شود و مسئولان این خلل و کاستی ها  به بخش قضایی تحویل داده شوند تا محاکمه شوند.

مصر نیازمند گفت و گویی است که به آشتی ملی منتهی شود، مشت آهنین نتیجه بخش نبوده است و حتی منجر به وخامت دو بحران سیاسی و امنیتی با هم شده است بنابراین باید راه سومی را انتخاب کرد.

اینکه گروه تروریستی داعش از طریق خبرگزاری«اعماق» یعنی سخنگوی این گروه، مسئولیت این انفجارها و حملات را به عهده می گیرد، میزان خطرناک بودن این گروه را نشان می دهد.همچنین بازتاب دهنده  انتقال به مرحله انتقامجویانه است یعنی افزایش حملات تروریستی به عنوان واکنشی به کم شدن مساحت جغرافیایی اش در برابر ضرباتی که در معرض آنهاست. داعش در واکنش به کوچک شدن «دولت» و «خلافتش»به لحاظ تروریستی گسترش پیدا کرده است و پر واضح است که عمق مصر یکی از بارزترین اهدافش است و برای انجام عملیات هایش فقط به اطراف و اکناف یعنی «ایالت سینا» بسنده نمی کند.

ما در این جا در روزنامه رأی الیوم با شدیدترین عبارت ها اقدامات تروریستی را که غیرنظامیان بی گناه را هدف قرار می دهد و پایه همزیستی را از بین می برد، محکوم می کنیم و در عین حال به خانواده های قربانیان در این فاجعه دردناک تسلیت می گوییم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.