حمله تروریستی استکهلم آخرین عملیات تروریستی در غرب اروپا در دو سال اخیر محسوب می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: حمله تروریستی روز جمعه در سوئد که طی آن یک مرد ازبک با کامیونی مردم را زیر گرفت و چهار نفررا کشت، آخرین حادثه تروریستی است که در دو سال گذشته غرب اروپا  را تحت تاثیر قرار داده است.

حملات مرگباری که دو سال گذشته در انگلیس، فرانسه و آلمان رخ داد، عبارتند از:

7 آوریل 2017

فردی که گفته می شود یک فرد ازبکستانی بوده، با یک کامیون جمعیتی را در یک خیابان شلوغ در شهر «استکهلم» زیر گرفت و در نهایت وارد فروشگاهی شد. در این حمله که پلیس آن را تروریستی خوانده است، چهار نفر کشته و 15 نفر دیگر مجروح شدند.

 

22 مارس 2017

مهاجمی به نام «خالد مسعود» شهروند ۵۲ ساله انگلیسی با خودرو به روی جمعیت در پل «وست مینستر» راند که در نتیجه آن ۳ نفر کشته و حدود ۳۵ نفر زخمی شدند. وی سپس با چاقو به یک پلیس حمله کرد که باعث مرگ وی شد. در نهایت خود او هم کشته شد.

 

18 مارس 2017

«زیاد بن بالقاسم» مهاجم ۳۹ ساله در فرودگاه «اورلی» در جنوب شهر «پاریس» در تلاشی اقدام به گرفتن سلاح یک سرباز زن کرد که در حال گشت زنی بود. این اقدام با مداخله دو سرباز دیگر ناکام ماند و مهاجم هدف گلوله آنها قرار گرفت. گفته می شود مهاجم در جریان تلاش خود به سربازان گفته بود: «سلاحتان را زمین بگذارید و دستان را روی سر بگیرید. من آماده ام تا برای خدا کشته شوم. در هر صورت این ماجرا کشته هایی برجای خواهد گذاشت.»

«فرانسوا مولنس» دادستان پاریس در یک نشست خبری درباره این حادثه گفت: «می دانیم که مهاجم تصمیم گرفته بود تا آخر خط برود. اگر به اظهارات ماموران امنیتی باور داشته باشیم درمی یابیم که مهاجم به دنبال گرفتن تفنگ سرباز بوده تا به سوی مردم تیراندازی کند. فکر می کنم از نخستین تحلیل ها می توان چنین برداشتی را از رفتار این فرد داشت.»

 

3 فوریه 2017

فردی در مقابل موزه «لوور» شهر پاریس در حالی که یک کیف مشکوک به همراه داشت، با سر دادن شعار «الله اکبر» و در دست داشتن سلاح سرد، به سمت سرباز فرانسوی حمله کرد که با پنج شلیک این سرباز به شدت زخمی شده و بازداشت شد.

رسانه‌های فرانسوی به نقل از رئیس پلیس شهر پاریس اعلام کردند که کیف فرد مهاجم خالی از هرگونه مواد منفجره‌ای بوده است.

رئیس پلیس پاریس با اشاره به اینکه به نظر می‌ رسد این حمله به صورت منفردانه ترتیب داده شده از بازداشت فرد دیگری در این رابطه که رفتارهای مشکوکی داشته خبر داد.

بر اساس شواهد و گزارش‌های اولیه این حمله اقدامی تروریستی بوده است.

 

19 دسامبر 2016

در ساعت هشت و 14 دقیقه شب به وقت محلی یک کامیون اسکانیا با ورود به بازار کریسمس در «برایتشایدپلاتز» واقع در شهر «برلین» جمعیت حاضر در این بازار را زیر گرفت. بر اثر این واقعه ۱۲ تن کشته و ۴۸ تن زخمی شدند. مهاجم یا مهاجمان سرنشین این کامیون از محل گریختند.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان این حمله را تروریستی خواند.

 

26 ژوئیه 2016

دو مردی که پنج نفررا در کلیسایی در «سنت-اتین-دو-رورِ» واقع در شمال فرانسه به گروگان گرفته بودند، به ضرب گلوله پلیس کشته شدند.

این دو مهاجم پیش از آن که از پای در آیند یکی از گروگانان خود را که کشیشی 84 ساله بنام «ژاک اَمِل» بوده است، سر بریدند.

«فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه گروگان ها را وابسته به داعش دانست. یکی از گروگانگیرانِ مهاجم برای نیروهای امنیتی فرانسه شناخته شده بوده است. این مهاجم پیش تر و در سال 2015 به دلیل تلاش برای سفر به سوریه مدتی زندانی بوده و سپس با پابند الکترونیکی آزاده شده و تحت نظر و رصد بوده است.

 

24 ژوئیه 2016

پناهنده 21 ساله سوری پس از قتل یک زن باردار و زخمی کردن دو نفر با قمه در جنوب غربی شهر آلمانی «روتلینگن» در نزدیکی «اشتوتگارت» بازداشت شد.

یک مرد سوری با انفجار خود در خارج از جشنواره موسیقی در «آنسباخ» در جنوب آلمان 15 تن را زخمی کرد . داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. این فرد 27 ساله دو سال پیش از آن، وارد آلمان شده بود. او چندین بار به دلیل مصرف مواد مخدر و دیگر جرائم با پلیس دچار مشکل شده بود و با مجازات تبعید به بلغارستان مواجه بود.

 

22  ژوئیه 2016

فرد مسلح 18 ساله دستکم 9 نفر را در مونیخ کشت. این حمله در پنجمین سالگرد اقدام «آندرس بریویک» نروژی در کشتار 77 نفر صورت گرفت.

 

18 ژوئیه 2016

پناهنده 17 ساله افغان با تبر و چاقو به مسافران در قطاری در جنوب آلمان حمله کرد و پیش از کشته شدن توسط پلیس، چهار نفر را به شدت زخمی کرد. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

 

14 ژوئیه 2016

یک فرد مسلح یک کامیون سنگین را به سمت جمعیتی که در جشن ملی در شهر «نیس» فرانسه راند و 86 نفر را کشت و تعداد زیادی را زخمی کرد. داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. مهاجم به عنوان یک تبعه فرانسوی - تونسی شناخته شده است.

 

14 ژوئن 2016

یک فرانسوی مراکشی تبار یک فرمانده پلیس را در خارج از خانه خود درحومه پاریس با چاقو زخمی کرد و همسر او را که او نیز برای پلیس کار می کرد، کشت. مهاجم اعتراف کرد که به درخواست داعش پاسخ داده است.

 

22 مارس 2016

سه بمب گذار انتحاری داعش که همگی اتباع بلژیکی بودند، در فرودگاهی در شهر «بروکسل» خود را منفجر کردند و در یک قطار مترو در پایتخت بلژیک، 32 نفر را کشتند. پلیس میان این حمله با حملات نوامبر در پاریس ارتباطی یافت.

 

13 نوامبر 2015

پاریس با حملات متعددی به طور همزمان یا سلاح و بمب در مراکز تفریحی اطراف این شهر مواجه شد که در آن 130 نفر کشته، و 368 نفر دیگر زخمی شدند. داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفت. دو تن از عاملان شهروندان بلژیکی، و سه نفر دیگر فرانسوی بودند.

 

9-7 ژانویه 2015

دو مهاجم به هفته نامه طنز شارلی ابدو در پاریس حمله کردند و 17 نفر را کشتند. یک مهاجم دیگر روز بعد یک پلیس زن را کشت و در 9 ژانویه در یک سوپر مارکت گروگانگیری کرد و پیش از کشته شدن، 4 نفر را کشت.

 

24 مه 2014

در تیراندازی در موزه یهودیان در مرکز بروکسل چهار نفر کشته شدند.فرد مهاجم یک فرانسوی 29 ساله بود که در شهر «مارسی» بازداشت شد

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.