عملیات در بخش غربی موصل با توجه به تلاش برای حفاظت از جان 750 هزار غیرنظامی گرفتار در این منطقه به کُندی پیش می رود و آزادی منطقه طیران از تازه ترین دستاوردهای این عملیات محسوب می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: سرلشکر «حیدر المطوری» فرمانده یگان کماندویی پلیس فدرال عراق به آسوشیتدپرس گفت که روز یکشنبه صبح نیروهای او وارد منطقه «طیران» شدند و این منطقه تحت کنترل کامل آنها قرار دارد.

المطوری گفت داعش دست کم 10 خودروی بمب گذاری شده مستقر کرده بود اما 9 دستگاه از آنها پیش از رسیدن به هدف منفجر شدند. دهمین دستگاه، به کشته شدن دو افسر پلیس و زخمی شدن پنج تن دیگر منتهی شد.

او همچنین از بازداشت دو داعشی در این عملیات خبر داد.

پیشروی نیروهای عراقی در بخش غربی با توجه به ورود به مناطق مسکونی کُند شده است. صدها نفر از غیرنظامیان در پی پیشروی ها از موصل تخلیه شده اند، اما تخمین زده شده که هنوز هم 750 هزار نفر در غرب این شهر گرفتار شده اند.

«عبدالوهاب السعدی» فرمانده نیروهای ویژه ضد تروریسم گفت که نیروها بسیار آرام و با احتیاط حرکت می کنند و تروریست ها با خودروهای بمب گذاری شده، تک تیراندازها و ده ها هواپیماهای بدون سرنشین مسلح به حملات واکنش نشان می دهند.

هواپیماهای بدون سرنشین مسلح تعداد کمی کشته بر جا گذاشته اما با توجه به مجروح کردن ده ها تن، سرعت عملیات زمینی را مختل کرده است.

در غرب نیز همچون شرق داعش تلاش دارد با تک تیراندازها و خودروهای بمب گذاری شده کاروان های عراقی را مجبور به توقف کند.

«السعدی» گفت به ویژه عملیات در محله «مأمون» دشوار بود زیرا خیابان های آن به شکل شبکه ای به هم متصل نیستند. بنابراین استفاده تروریست ها از خودروهای انفجاری در این محله آسان تر است.

اما السعدی گفت که انتظار می رود پس از کنترل قلمرو و زیربناهای بخش جنوب غربی عملیات سرعت بیشتری پیدا کند زیرا این آزادسازی مسیرهای تدارکاتی را کوتاه می کند و به نیروهای بخش غربی امکان دسترسی به نیروهای بخش شرقی را می دهد.

در امتداد جاده در کنار پایگاه عملیاتی السعدی، صدها نفر از غیرنظامیان در حال تخلیه منطقه هستند. تقریبا تمامی صدها نفری که روز شنبه منطقه را تخلیه کردند در پنج کیلومتری مرز موصل در روستای کوچکی مستقر شده اند.

مسئولان اطلاعاتی عراق گفتند پس از بررسی اوراق هویت این افراد، آنها در خانه های خالی و با اردوگاه های آوارگان مستقر می شوند.

بسیاری از کسانی که گریخته اند می گویند داعش می خواسته از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کند.

 «جوری فتحی» که مادر شش فرزند است، می گوید: «ما شرایط بسیار وحشتناکی داشتیم. ما مجبور بودیم به مدت سه ماه در یک مدرسه در موصل زندگی کنیم. من برای گرم کردن بچه ها مجبور شدم لباس های آنها را بسوزانم.»

فتحی در حالی صحبت می کرد که کوچکترین فرزند خود - یک پسر چهار ماهه - را در آغوش داشت. او گفت که فرزندش در یک خانه تخلیه شده در جایی میان زادگاهش «حمام العلیل» و موصل متولد شده است.

او گفت: «من به دلیل این روزهای پر مصیبت، او را مصعب نامیدم.»

نیروهای عراقی پس از آغاز عملیات آزادسازی موصل در اکتبر 2016، از آزادی بخش شرقی این شهر در ژانویه امسال خبر دادند.

نیروهای عراق پس از وقفه ‌ای چندهفته ‌ای سرانجام به دستور «حیدر العبادی» نخست ‌وزیر عراق عملیات گسترده ‌ای را برای آزادسازی غرب موصل آغاز کردند.

ده‌ ها هزار نیروی ارتش و پلیس عراق با همراهی نیروهای داوطلب مردمی (الحشد الشعبی)و پیشمرگه کُرد در این عملیات مشارکت دارند.

این در حالی است که وزیر خارجه عربستان سعودی برای دیدار با نخست وزیر عراق و همتای عراقی خود به بغداد سفر کرد. «عادل الجبیر» در این سفر آخرین روابط میان دو کشور و همچنین مسائل منطقه ای و بین اللملی از جمله جنگ با داعش را با حیدر العبادی و «ابراهیم جعفری» بررسی کرد. این اولین سفر مقام بلند پایه عربستانی از سال 2003 به عراق است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.