تحول مهمی در پرونده شمال سوریه رخ داده است و نشانه های آن نمایان شده است.پیچیدگی های زیادی که صحنه میدانی از ریف های حلب تا دورترین نقاط شمال شرق سوریه در ریف الحسکه دارد به وسیله دخالت های اضافی که عنوانش ورود بازیگر جدید به صحنه است، همزمان شده است. این علاوه بر «نزاع بر سر نفوذ میان کشورهای حاشیه خلیج فارس» است که راهش را به سمت «نیروهای دموکراتیک سوریه» باز می کند.عوامل نزاع زیاد است که برخی از آنها مربوط به صحنه منطقه ای به طور کلی است و برخی نیز مربوط به سناریوی«تجزیه» که خاک حاصلخیزی به دلیل طمع ها در آینده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت: پس از آن که امارات سال های طولانی از دخالت مستقیم در پرونده نزاع سوریه به دور ماند اما این کشور اخیرا تحرکات چشمگیری را پشت پرده آغاز کرده است. جهت نمای امارات به شمال اشاره دارد و از خاستگاه انگیزه هایی که فقط مرتبط به سوریه نمی شود بلکه از آن فراتر رفته و به اوضاع منطقه با پرونده های پیچیده و در هم پیچیده اش مرتبط می شود از جمله آن دشمنی شدید امارات با جماعت اخوان المسلمین با توجه به اینکه این مساله بازتاب طبیعی بر روابط امارات و ترکیه دارد.

 به احتمال زیاد این تحول یکی از پرونده هایی بود که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در سفر دوره ای اش به کشورهای حاشیه خلیج فارس که امارات را به شکل طبیعی مستثنی کرد  و بر همپیمان سنتی قطری و هم پیمانی«ضروری» سعودی تمرکز کرد، مورد بحث قرار داد.به رغم  آن که تحرکات دولت جدید آمریکا عامل اساسی در تعیین  جدید جهت جهت نمای ترکیه دارد(پس از آن که این جهت نما به سمت هماهنگی کامل با مسکو از زمان پس از کودتای نافرجام مشهور تثبیت شده بود) اما عامل اماراتی را در این زمینه نمی توان نادیده گرفت. چیزی که این مساله را تقویت می کند این است که اماراتی ها پل هایی را به سمت «سیستم خودمختار» و شاخه نظامی آن یعنی«نیروهای دموکراتیک سوریه» شمن شماره یک اردوغان ایجاد کردند.

بر اساس اطلاعاتی که روزنامه الاخبار از چندین منبع به دست آورد، تحرک سریع امارات دو مساله اساسی را انتخاب کرد: یکی ارتباط با عشایر است و به شماری از رهبران عشایری از «الرقه» تا «دیرالزور»پیشنهاد «خطوط حمایت مالی » می دهد و دیگری به سمت نوعی«مصلحت استراتژیک» می رود و به طور مستقیم کردها را مورد خطاب قرار داده است.

بر اساس اطلاعاتی که الاخبار به دست آورده، «مذاکرات جدی» میان شخصیت های اماراتی و کرد (برخی سیاسی و برخی نظامی) برگزار شده است. این مذاکرات در درجه نخست بر «مصلحت مشترک که رویارویی با نفوذ ترکیه در شمال سوریه را حتمی می کند» تمرکز کرده است. به احتمال زیاد و بر اساس اطلاعات به دست آمده، تحرک امارات در چارچوب «بازنگری استراتژیک نقش امارات در پرونده های منطقه ای» صورت می گیرد و در آن شخصیت های امنیتی مهم دست دارند. دخالت نظامی رو به گسترش ترکیه در شمال سوریه عامل اساسی در استقبال کردها از طرح امارات است.

بر اساس همین اطلاعاتی که الاخبار به دست آورده کردها به رغم اعتماد زیاد بخش عمده فرماندهان شان به آمریکایی ها اما احساس خطرات وجودی واقعی کرده اند و این امر  نیاز به مشارکت عشایری که محدود به طرف هایی که توسط عربستان حمایت مالی می شوند،به وجود آورده است. کردها به شدت از این ترس دارند که در شمال سوریه تغییرات ریشه ای به وجود آید و باعث شود آنها در جنگ«کردی-عربی» در مراحل بعد با تحریک ترکیه گرفتار شوند. علاوه بر این ترس ها، وسوسه پول باعث شده است که به طرح امارات به دید مثبت نگاه کنند. به رغم آن که استفاده امارات از روابط با عشایر چیز جدیدی نیست اما روند آن طی دو ماه اخیر سرعت گرفته است.

اماراتی ها نفوذ قابل توجهی بر «تیار الغد»(جریان فردا) به ریاست«احمد الجربا» رئیس سابق ائتلاف مخالفان سوریه در خارج دارند. سهام این جریان پس از تکرار نامش به عنوان شرکت کننده اصلی در عملیات  احتمالی حمله به شهر الرقه ، بیشتر شد. اما تحرک جدید رو به رشد امارات به زودی اعلام تشکیلات نظامی عشایری جدیدی را نتیجه می دهد که «تخم مرغ ها» را در چند سبد تقسیم می کند و «وابستگی کامل» الغد را تضمین می کند، این در حالی است که رئیس الغد پیش از این «مرد شماره یک عربستان» در پرونده سوریه بود اگر چه معنای این رخداد این است که احتمال از سرگیری دوستی طرفین وجود دارد به ویژه اگر ایالات متحده به این سمت گرایش پیدا کند.

به رغم محدود شدن حضور عربستان سعودی در شمال سوریه لیکن می تواند در این منطقه به دلیل سلطه پول و سلاح اش از یک طرف  و ارتباط های عشایری از طرف دیگر،تاثیرگذار باشد. به نظر می رسد که عربستان طی ماه های اخیر متوجه شده است که ضرورت دارد از سلطه ترکیه که نه فقط بر بیشتر گروه های مسلح بلکه بر حامیان مالی آنها تحمیل کرده، رها شود. این انگیزه باعث شد که عربستان سعودی به سمت دیگری که از سلطه ترکیه رها شده برود و این رویکرد  عربستان را به سمت اردوگاهی هدایت کرد که به شدت با اردوغان دشمن است و آن اردوگاه نیروهای دموکراتیک سوریه. عربستانی ها طی ماه های اخیر روابط قدیمی خود (که قطع نشده ) با یکی از تشکسلات عربی نیروهای دموکراتیک سوریه و آن «ارتش الثوار» به فرماندهی«عبدالملک بُرد»(ابو علی)  که یکی از معاونان سابق «جمال معروف» فرمانده گروه «جبهه ثوار سوریه» منحل شده را تقویت کرده است. واقعیت این است که شمار زیادی از عناصر گروه جیش الثوار در اصل عناصر سابق در گروه جبهه ثوار سوریا هستند. بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط الاخبار نشانه ها حکایت از آن دارد که روابط عربستانی ها و جیش الثوار طی دو ماه اخیر رو به صعود رفته است.

به احتمال زیاد آنکار تلاش خواهد کرد که هم پیمان ضروت خود یعنی عربستان را برای استفاده از این عامل برای جدایی جیش الثوار از نیروهای دموکراتیک سوریه قانع تا نیروهای دموکراتیک سوریه از حمایت عربستان برخوردار نشود. به عبارتی واضح ، آنکارا بار دیگر به دنبال استفاده از پول سعودی ها برای خدمت به خودش است به جای آن که این پول به سمت دشمن وجودی اش برود و در نهایت جیش الثوار تبدیل به یکی از ادواتش در سیطره بر «مناطق امن» احتمالی شود به جای آن که تبدیل به  سر نیزه میدانی علیه نیروهای «سپر فرات» شود.

در چارچوب افزایش پیچیدگی ها در شمال سوریه انتظار می رود که این تلاش های ترکیه باعث شود که روابط میان نیروهای دموکراتیک سوریه و اماراتی ها گسترده تر شود به ویژه آن که نمایندگان عشیره ای پیام های اماراتی ها را به فرماندهان گروه جیش الثوار رسانده اند که شامل جایگزین وسوسه کننده ای به جای دوستی با عربستان شود. انتظار نمی رود که جیش الثوار تصمیم قطی اش را بدون چراغ سبز آمریکایی ها بگیرد و یکی از کفه های ترازو را ترجیح دهد زیرا این گروه یکی از گروه هایی است که از زمان تشکیل اش و الحاقش به نیروهای دموکراتیک سوریه از حمایت آمریکایی ها بهره مند بوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.