در حالی که بیش از یک سال از اجرای برجام می گذرد، شرکت ها و سرمایه گذاران جهانی همچنان در تلاش برای استفاده از فرصت ها در بازار ایران هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: شرکت پالایشگاهی «لوتوس» لهستان به عنوان دومین شرکت پالایشگاهی این کشور، از تصمیم خود برای امضای قرارداد بلندمدت نفتی با ایران به محض پایان یافتن پروژه ساخت یک واحد پالایشی جدید در پالایشگاه شهر «گدانسک» خبر داده است.

این شرکت دولتی قصد دارد واردات نفت و گاز خود را از روسیه – به عنوان بزرگترین وارد کننده خود -  تنوع بخشد و آن را به دیگر کشورها نظیر ایران سوق دهد. این شرکت سال گذشته توافق نامه ای را با شرکت ملی نفت ایران امضا کرد و نخستین تانکرهای حامل دو میلیون بشکه نفت ایرانی اواسط اوت گذشته وارد لهستان شد.

اکنون مذاکرات برای وارد کردن دو میلیون بشکه نفت دیگر از ایران در جریان است.

«مارچین جاسترزبسکی» مدیر شرکت لوتوس به رویترز گفت: «ما در حال مذاکره برای واردات نفت سنگین از ایران هستیم. ما انتظار داریم دومین محموله در اوایل ماه مه وارد بندر گدانسک شود.»

احتمال می رود قرارداد بلندمدت با ایران پس از تکمیل واحد پالایشی جدید در گدانسک در سال 2018 امضا شود.

لهستان سهم قابل توجهی از نفت مورد نیاز خود را از روسیه تامین می ‌کند اما در نظر دارد تا وابستگی اش را به روسیه کاهش دهد. در سال 2016، 75 درصد از نفت مورد نیاز این پالایشگاه را روسیه تامین کرد.

*تمایل ترکیه برای سرمایه گذاری در صنعت خودروی ایران

این در حالی است که یک مقام تجاری ترکیه در حاشیه چهارمین همایش بین المللی خودرو در تهران از تمایل این کشور برای سرمایه گذاری در صنعت خودروی ایران خبر داده است.

«آلپر کانکا» رئیس انجمن قطعه سازان ترکیه گفت: «آنکارا تنها به دنبال عرضه محصولات خود در ایران نیست، بلکه در صدد سرمایه گذاری در این کشور است.» کانکا ادامه داد: «شرکت های ترکیه و ایران در حال رقابت در برخی از بخش های صنعت خودرو هستند و این اساس پیشرفت است.»

چهارمین همایش بین المللی خودرو با مشارکت 400 شرکت خارجی از کشورهای فرانسه، ترکیه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی و چین روز یکشنبه آغاز به کار کرد.

*قرارداد با اسکانیا و چند بانک و شرکت دیگر سوئدی

از سوی دیگر، شرکت سوئدی اسکانیا برای تحویل 1350 اتوبوس به اصفهان و چهار شهر دیگر با ایران توافق همکاری امضا کرده است.

اسکانیا در سایت این شرکت اعلام کرده که اولین سری اتوبوس ‌ها تا پایان سال 2017 در ناوگان حمل و نقل به کار گرفته خواهد شد. هزار اتوبوس دیگر هم با فاینانس مالی یک شرکت دیگر خریداری خواهد شد.

«بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران از شرکت اسکانیا خواسته که برای تولید اتوبوس ‌های گازسوز در ایران سرمایه‌ گذاری کند. اسکانیا می ‌گوید قصد دارد در نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری با ایران همکاری گسترده‌ تری داشته باشد. این پیش‌ توافق در تهران و با حضور نخست ‌وزیر سوئد، وزیر تجارت این کشور، استاندار اصفهان، مدیرعامل اسکانیا و شریک ایرانی این موسسه امضا شد.

اسکانیا تنها یکی از چند شرکت و موسسه تجاری است که مدیران آنها همراه نخست وزیر سوئد به ایران رفتند و قراردادهایی امضا کردند. اولین سفر رسمی «استفان لوونم» در مقام نخست وزیر سوئد به ایران، امید شرکت‌ های تجاری این کشور را برای گسترش تعاملات اقتصادی با ایران افزایش داده است.

ایران یکی از ده خریدار عمده اتوبوس‌ های اسکانیا در جهان است. شرکت «عقاب افشان» شریک تجاری اسکانیا در ایران بوده و توزیع و مونتاژ محصولات اسکانیا در ایران را برعهده دارد.

به جز شرکت اسکانیا، «ولوو» و «اریکسون» و چند بانک و شرکت دیگر سوئدی هم با ایران سند همکاری امضا کردند.

*صادر کنندگان فیلیپینی به دنبال فرصت ها در بازار ایران

صادر کنندگان فیلیپین نیز اعلام کرده اند به دنبال نفوذ به بازارهای جدید از جمله ایران، روسیه و آفریقای جنوبی برای افزایش درآمد در سال 2017 هستند.

«سنن پرلادا» مدیر اجرایی شورای توسعه صادرات و مدیر وزارت تجارت و صنعت (DTI) در دفتر بازاریابی صادرات ایران را بازاری با فرصت های گسترده می بیند.

او می گوید: «ایران بسیار مشتاق انجام تجارت است.»

ایران به عنوان دومین اقتصاد بزرگ منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پس از عربستان، فرصت هایی را برای تجارت و سرمایه گذاری در بخش هایی چون صنعت داروسازی، علوم و تکنولوژی و خرده فروشی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.