پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در سایه احتمال شورش جمهوری خواهان؛

مردانی که می توانند ترامپ را سرنگون کنند

غیر ممکن نیست که تصور کنیم جمهوری خواهان در کنگره علیه رئیس جمهور آمریکا شورش کنند و یا اینکه سلامت عقل وی را زیر سوال ببرند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: هنگامی که ترامپ تشکیل کابینه خود را آغاز کرد، لیبرال ها و همچنین برخی در رسانه ها در مورد انتصاب بیش از حد ژنرال های بازنشسته در پست های کلیدی ابراز نگرانی کردند.

در سرمقاله روزنامه واشنگتن پست در طول دوره انتقالی ریاست جمهوری آمده بود: «به کار گیری بیش از حد ترامپ از ژنرال های بازنشسته، نگرانی ها را در مورد نفوذ سنگین ارتش بر دولت افزایش داده است.»

«استنی هویر» نماینده دموکرات در ماه دسامبر به روزنامه «واشنگتن اگزماینر» گفت: «من نگران هستم زیرا بسیاری از نامزدهای منتخب رئیس جمهور تاکنون از میان افسران به تازگی بازنشسته شده ارتش انتخاب شده اند.»

در حقیقت تعداد ژنرال های بازنشسته ای که ترامپ در مناصب اصلی قرار داده، بی سابقه است. ترامپ، «جیمز ماتیس» و «جان کلی» ژنرال های بازنشسته را به ترتیب برای وزارت دفاع و امنیت داخلی، و «مایکل فلین» ژنرال بازنشسته ارتش را به عنوان مشاور امنیت ملی منصوب کرد. البته باید تاکید کرد که «باراک اوباما» نیز در هنگام ورود به کاخ سفید پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008، سه ژنرال بازنشسته را در پست های رده بالا گذاشت اما در آن زمان کسی توجه نکرد.

اما کسانی که نگران ریاست جمهوری ترامپ هستند، در اصل باید خدا را شکر کنند که ژنرال هایی به خصوص ماتیس و کلی، در کابینه ترامپ حضور دارند. آنها مردانی با افتخارات بزرگ هستند. کلی یک پسر خود را در جنگ افغانستان از دست داده است. ماتیس را نیز می توان یکی از افسران مورد احترام نیروی دریایی در نسل خود دانست.

در واقع ترامپ ممکن است با اعطای سمت های برتر به افرادی مانند کلی و ماتیس در دولتش، خود را در تنگنا قرار داده باشد. اگر ماتیس و یا کلی در اعتراض به ترامپ استعفا دهند، ممکن است همه چیز تغییر کند.

گزارش ها نشان می دهد که ماتیس و کلی از برخی از اقدامات در کاخ سفید ناراضی هستند. گزارش شده بود که در طول دوره انتقالی، ماتیس با تیم انتقالی ترامپ بر سر انتصابات کلیدی برای وزارت دفاع درگیر شده بود. تنش ها زمانی تشدید شد که به ماتیس و کلی مشاوره کافی در مورد فرمان اخیر اجرایی ضد مهاجرت داده نشد.

«ست مولتن» نماینده دموکرات و عضو بازنشسته نیروی دریایی که در طول جنگ عراق تحت رهبری ماتیس خدمت کرده بود، می گوید برخی منابع آگاه به او اطلاع داده اند که از زمان شکست مفتضحانه فرمان اجرایی ترامپ، برخی از مقامات ارشد از جمله ماتیس خروج از کابینه ترامپ را بررسی می کنند.

مولتن به روزنامه بوستون گلوب گفت چیزی که من از پشت صحنه شنیده ام، این است که چه چیزی باعث استعفای شما خواهد شد؟ خط قرمز شما چیست؟»

پس از دستور ضد مهاجرتی ترامپ، «جو اسکاربروگ» مجری برنامه «صبح جو» گزارش داد که ترامپ دچار مشکل خواهد شد اگر که او اجازه دهد «استفان میلر» و «استیو بانون» مشاوران کاخ سفید همچون زمان فرمان اجرایی ضد مهاجرت رفتار کنند.

اسکاربروگ گفت: «اگر چنین اتفاقی تکرار شود، رئیس جمهور در تیم سیاست خارجی خود همچون کل دولت مشکلات جدی خواهد داشت.»

دلایل بسیاری وجود دارد که باور کنیم ماتیس و کلی واقعا می خواهند به موفقیت ترامپ کمک کنند و آنها برای خشنودی رئیس جمهور، و نه چیز دیگری خدمت می کنند. اما تصور دور شدن آنها از موضع رئیس جمهور نیز سناریوی غیرممکنی نیست. اگر ترامپ به کلی بگوید از حکم دادگاه چشم پوشی کند و یا از ماتیس بخواهد یک سیاست غیر قانونی را دنبال کند و یا اگر او فکر کند که آسیب فاجعه باری به کشور وارد می کند، اینها دقیقا همان افرادی خواهند بود که به رئیس جمهور خواهند گفت: «من نمی توانم این کار را انجام دهم، آقا.»

تصمیمی که ترامپ در چنین لحظه ای بگیرد، به احتمال زیاد سرنوشت دولت او را تعیین خواهد کرد: بازگشت و یا فرار به جلو و پایان ریاست جمهوری وی.

اگر ماتیس و یا کلی در اعتراض به ترامپ استعفا دهند، غیر ممکن نیست که تصور کنیم جمهوری خواهان در کنگره که تاکنون از ترامپ حمایت کرده اند نیز علیه وی شورش کنند. تعدادی زیادی ار حاضران در کنگره تاکنون به ترامپ ابراز وفاداری نکرده اند. بیش از هر چیز، آنها از حامیان واقعی او هراس دارند. اما استعفای ماتیس و یا کلی به خوبی می تواند آخرین حرکت باشد.

همان گونه که «هیو هویت» مجری رادیو محافظه کار در کتاب اخیر خود به نام «راه چهارم» اشاره کرده است، ترامپ نباید امکان استیضاح را دست کم بگیرد. مسائل بسیاری وجود دارد که دموکرات ها در کنگره می توانند با توسل به آنها رئیس جمهور را برکنار کنند؛ البته اگر جمهوری خواهان بخواهند با آنها همگام شوند. بسیاری از جمهوری خواهان در کنگره در هر صورت «مایک پنس» معاون ترامپ را به خود او ترجیح می دهند.

و یا جمهوری خواهان می توانند سلامت عقل ترامپ را زیر سوال ببرند و با استناد به ماده چهار اصلاحیه 25 برای برکناری او تلاش کنند. گزارش شده است که «جیسون چافتز» نماینده جمهوری خواه در حال حاضر به دنبال تصویب قانونی است که انجام معاینات پزشکی مستقل برای رئیس جمهور که شامل یک ارزیابی ذهنی نیز می شود را اجباری می کند.

بنابراین انتقاد از انتصاب ژنرال های بازنشسته در کابینه ترامپ را فراموش کنید. ما باید خدا را شکر کنیم که آنها هستند. ترامپ باید درک کند که اگر می خواهد در انتخابات ریاست جمهوری هر گونه شانس موفقیتی داشته باشد، باید با ژنرال های بازنشسته همکاری کند؛ نه مقابله.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.