پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یک خبرگزاری استرالیایی نوشت:

قطار استیضاح ترامپ سرعت گرفت

بر اساس یک بند قانون اساسی آمریکا که اجازه می دهد رئیس جمهور به اتهام «خیانت، رشوه، و یا سایر جرائم ها» استیضاح شود، تلاش ها برای استیضاح و برکناری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به سرعت در جریان است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت «نیوز» استرالیا در گزارشی نوشت: دو هفته اول حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید همچون سوار شدن بر ترن هوایی بود. ترامپ در کمتر از دو هفته مکزیکی ها، استرالیایی ها، مسلمانان و زنان را مورد اذیت و آزار قرار داد و آنها را از خود رنجاند.

خشم از اقدامات او به حدی است که به سمت تلاش هایی برای بیرون راندن وی از کاخ سفید پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اش پیش می رود. تنها راه موجود، استیضاح وی است.

چنین کاری قبلا انجام نشده اما غیر ممکن هم نیست. یک وکیل در جنبش «اکنون دونالد ترامپ را استیضاح کنید» می گوید چرخ ها برای این کار در حال حاضر در گردش است.

یک رای ساده می تواند این کار را عملی کند

اما این کار چگونه عملی می شود؟ خیلی ساده، با یک رای در کنگره.

یک بند قانون اساسی آمریکا اجازه می دهد تا رئیس جمهور به اتهام «خیانت، رشوه، و یا سایر جرائم ها» استیضاح و از کار برکنار شود.

تعریف گسترده ای از تخلف وجود دارد، و برخی می گویند شکست ترامپ در کنار گذاشتن کسب و کار خود قبل از ورود به کاخ سفید یک جرم بزرگ تلقی می شود.

اما خبر خوب برای جنبش استیضاح این است که کنگره به هیچ شواهد واقعی برای رای گیری نیازی ندارد. برای این کار تنها به یک عضو به منظور معرفی قطعنامه ای برای ارائه درخواست بررسی استیضاح نیاز است.

بدین ترتیب رای گیری ابتدا در مجلس نمایندگان صورت خواهد گرفت. در صورتی که اکثریت علیه ترامپ رای دهند، قطعنامه به مجلس سنا راه خواهد یافت.

این اقدام بی سابقه نیست. در دسامبر 1998 افشای رابطه نامشروع «بیل کلینتون» رئیس جمهور سابق با «مونیکا لوینسکی» تلاش هایی را برای استیضاح وی رقم زد.

دو اتهام علیه وی در مجلس نمایندگان تصویب شد ولی در مجلس سنا با شکست مواجه شد و در نهایت کلینتون از هر دوی آنها تبرئه شد.

در همین حال،جنبش،  امضای صدها هزار نفر  را جلب کرده است.

کنترل هر دو مجلس

صدها هزار نفر از آمریکایی ها در حال حاضر خواستار استیضاح ترامپ شده اند. تا پنجشنبه دوم فوریه بیش از 580 هزار نفر در سایت ImpeachDonaldTrumpNow.org (استیضاح دونالد ترامپ) دادخواست امضا کرده بودند.

این سایت توسط گروه «آزادی بیان برای مردم» اداره می شود. «ران فین» مدیر حقوقی این گروه گفت ترامپ از امتیازات خود سوءاستفاده کرده و باید متوقف شود.

او گفت: «در حال حاضر در اینجا تخلفات، فساد، و تهدیدهایی مطرح است اما اگر ترامپ در قدرت باقی بماند، اوضاع بدتر خواهد شد. آمریکایی ها لایق رئیس جمهوری هستند که به دلیل داشتن تجارت با دولت های خارجی به آنها مدیون نباشد و تصمیم گیری های وی بر مسائل مربوط به مرگ و زندگی تاثیر نگذارد.»

اما چالش جنبش ضد ترامپ این است که فرقی ندارد رئیس جمهور چه می کند، جمهوری خواهان هر دو مجلس این کشور را تحت کنترل دارند. در واقع برای کنار گذاشتن رئیس جمهور پیش از موعد مقرر سلسله ای از وقایع فوق العاده نیاز است.

چه زمانی استیضاح اتفاق خواهد افتاد؟

با این حال مدرس سیاست آمریکا در مرکز مطالعات آمریکا در دانشگاه «گورانا گریک» در شهر «سیدنی» گفت که او انتظار ندارد استیضاح به این زودی اتفاق بیافتد.

او گفت: «زیرا رهبران جمهور خواه کنگره برای ادامه کار ترامپ انگیزه جدی دارند. تقریبا برای آنها بسیار کم پیش می آید که با دستور کار سیاسی خود به جلو پیشروی کنند.»

او گفت: برگزاری جلسات استماع به زمان زیادی نیاز خواهد داشت و قطعا اثرات جانبی شدیدی بر انتخابات میان دوره ای 2018 برجا خواهد گذاشت.

او ادامه داد: «مگر اینکه تخلف بزرگی از سوی رئیس جمهور دیده شود. من بعید می دانم در غیر این صورت رهبری جمهور خواهان رویکرد خود را تغییر دهند.»

بر خلاف این اظهارات، فین همچنان امیدوار است. او می گوید که این گروه با چند تن از اعضای (کنگره) در حال گفت و گو است و پیش بینی می کند استیضاح رئیس جمهور در آینده ای نزدیک اتفاق بیافتد.

او گفت: «ما می دانیم که در ابتدا مقاومت هایی در کنگره دیده خواهد شد اما با گذشت زمان، شواهد بیشتر و بیشتری ظهور خواهد کرد که نشان خواهد داد رئیس جمهور نه تنها خلافکار است بلکه آشکارا در حال نقض قانون اساسی است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.