ایران از دیرباز تاکید داشته است که آزمایش های موشکی آن قطعنامه های شورای امنیت را نقض نمی کند زیرا هیچ کلاهک هسته ای در کار نیست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رادیو عمومی ملی آمریکا در گزارشی نوشت: پیش از اعلام تحریم های جدید علیه ایران در روز جمعه سوالاتی در این خصوص مطرح شده بود که آیا آزمایش موشک بالستیک ایران در روز یکشنبه نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و توافق هسته ای 2015 بین ایران و شش کشور جهان از جمله آمریکا هست یا خیر؟

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور  آمریکا پیش از اعلام تحریم های جدید در صفحه توییتر خود نوشت(مدعی شد): «ایران در حال بازی با آتش است.» «مایک فلین» مشاور امنیت ملی ترامپ پیش از این گفته بود که آزمایش موشکی ایران «تخلف» از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به شمار می رود. «شان اسپایسر» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید نیز این آزمایش را «تخلف» آشکار نامید.

در عین حال «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در توییتی نوشت: «ایران حق دفاع از خود در برابر تهدیدات آمریکا را دارد.»

بنابراین این سوال مطرح می شود که آیا ایران توافقنامه را نقض کرده است یا خیر؟

اکثر کارشناسان منع گسترش مدعی اند که ایران قطعنامه سازمان ملل را نقض کرده اما از لحاظ فنی باید تاکید کرد که در واقع چنینی نقضی اصلا رخ نداده است زیرا در این قطعنامه حرفی از هیچ ممنوعیتی برای چنین آزمایشی زده نشده، همانطور که در قطعنامه های پیش از سال 2010 سخنی از چنین ممنوعیتی به میان نیامده بود.

این دو قطعنامه ای است که در مورد این موضوع مطرح است:

قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد، از سال 2010، می گوید شورای امنیت «تصمیم می گیرد که ایران نباید هیچ گونه فعالیت مربوط به موشک های بالستیک را انجام دهد و کشورها باید کلیه تدابیر لازم را برای جلوگیری از انتقال تکنولوژی و یا کمک های فنی به ایران مربوط به این فعالیت ها به کار گیرند.»

در قطعنامه 2231 که در سال 2015 به تصویب رسید، شورای امنیت توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک را تایید کرده است. در مفاد این قطعنامه  آمده است: «از ایران خواسته می شود هیچ گونه فعالیت مربوط به موشک های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته ای را تا تاریخ هشت سال پس از روز تصویب برجام انجام ندهد.»

در قطعنامه 2010 ممنوعیت روشن و قابل اجرای آزمایش موشکی روشن به نظر می رسد، در حالی که در قطعنامه 2015، این کار حالت درخواست دارد.

به عبارت دیگر، زمانی که ایران در پاییز 2015 موشک بالستیک را آزمایش کرد در حالی که قطعنامه 1929 هنوز پابرجا بود، بدون شک نقض قعطنامه شورای امنیت محسوب می شد. اما با آزمایش روز یکشنبه، بر اساس قطعنامه جدید 2231، ایران تنها توصیه شورای امنیت را نادیده گرفته، و هیچ تخلفی صورت نگرفته است.

ایران از دیرباز تاکید داشته است که آزمایش های موشکی آن قطعنامه های شورای امنیت را نقض نمی کند زیرا هیچ کلاهک هسته ای در کار نیست.

«فرد فلیتز» تحلیلگر سابق سازمان سیا سال گذشته در گزارش خود در «نشنال ریویو» این چنین استدلال کرد: «ایران به نوبه خود می گوید که هرگز با محدودیت های موشکی خود در برجام موافقت نکرده است و بنابراین آزمایش های موشکی آن، قطعنامه های شورای امنیت را نقض نمی کند. در این صورت، ایران تنها کشوری در تاریخ بدون برنامه سلاح هسته ای است که با این وجود موشک های با برد دو هزار کیلومتر و یا بیشتر می سازد.»

این سوال باقی می ماند که حال چه می شود؟ تحلیلگران «ایران پروجکت» به عنوان یک گروه غیر دولتی در آمریکا متشکل از دیپلمات های سابق می گوید چالش کنونی ترامپ «محدود کردن آزمایش موشکی همزمان با پایبندی ایران و آمریکا به برجام است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.