مناطق امنی که در بنغازی ایجاد شد همانطور که در آن زمان گفته شد برای حمایت از ساکنان آن و ابقای ملت لیبی داخل مرزهای کشورش است لیکن آن چه اتفاق افتاد این بود که نیمی از همین ملت اکنون در مصر در شرق، تونس در غرب و در سایه شرایط معیشتی و اجتماعی بسیار دوشواری به سر می برند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی  در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به مساله ایجاد مناطق امن در سوریه پرداخت و نوشت:چه بسا بسیاری از بازگشت به سخن گفتن از ایجاد مناطق امن در سوریه آن هم پس از گشذشت شش سال از آغاز بحران سوریه و تغییر واقعیت ها روی زمین از حیث کاهش شمار آوارگان و پیشروی نیروهای سوری با پوشش هوایی روسیه در چندین منطقه و بازپس گیری شهر «حلب» و خروج عناصر مسلح جبهه النصره از منطقه «وادی بردی» مخزن آب تغذیه کننده دمشق پایتخت سوریه و شدت گرفتن درگیری های میان دو گروه بزرگ مسلح در سوریه یعنی «احرار الشام» و «هیأت تحریر الشام» در «ادلب» در شگفت هستند.

سخن گفتن درباره مناطق امن چیز جدیدی نیست و تلاش نیروهای«سپر فرات» ترکیه برای ایجاد یکی از این مناطق در شهرهای «الباب» و «جرابلس» در ریف حلب یکی از این تلاش هاست لیکن چیزی که جدید است احیای دوباره این مساله توسط «دونالد ترامپ» در تماس تلفنی با ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و تاکید دو طرف آمریکایی و عربستانی بر ایجاد این مناطق امن در سوریه و یمن است؛ همانطور که در بیانیه رسمی آمریکایی اعلام شده است.

حکومت عربستان سعودی مدعی است که شرط عادی سازی روابط با ایران توقف دخالت ایران در امور داخلی اش و امور داخلی کشورهای حاشیه خلیج فارس  است لیکن برخی بر این باورند که موافقت ریاض با ایجاد مناطق امن در سوریه و یمن با این ادعا در تناقض است. ایجاد مناطق امن نیازمند ایجاد مناطق پرواز ممنوع و شمار زیادی از نیروهای زمینی با حمایت تجهیزات نظامی مدرن است.

«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه، «هر گونه تلاش برای ایجاد مناطق امن برای پناهندگان و آواره ها بدون هماهنگی با دمشق را اقدامی خطرناک و نقض حاکمیت سوریه دانست و ممکن است پیامدهای خطرناکی داشته باشد.» المعلم در کنفرانس مطبوعاتی که پس از دیدار با «فلیپو گراندی» ئیس کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل برگزار کرد، از همه سوری هایی که سوریه را به دلیل جنگ به مقصد کشورهای همسایه ترک کرده اند خواست که به کشورشان برگردند.وی تأکید کرد که دولت سوریه آماده استقبال از آنها و تأمین نیازهای زندگی با کرامت برای آنهاست.

نکته قابل توجه در میانه این گرداب، سخنان «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه است که گفت:« مسکو آماده بررسی طرح ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره مناطق امن بنابر شرط هایی است که بارزترین آنها موافقت دمشق با این مناطق است» و این طبیعی است که دمشق با ایجاد این مناطق مخالفت کند زیرا از اهداف آمریکا از این طرح کاملا آگاه است.

دمشق نگران تکرار سناریوی لیبی است آن زمان که پیمان ناتو به رهبری آمریکا و با برنامه ریزی فرانسه و انگلیس به شکل مشترک، مناطق امن در شهر«بنغازی» به بهانه حمایت از غیرنظامیان در فوریه سال 2011 و جلوگیری از کشتاری که نظام«معمر قذافی» برای آن مقدمه چینی می کرد، ایجاد کرد و از این مناطق به عنوان سکویی برای تغییر نظام و غرق کردن کشور پس از آن در هرج و مرج خونین استفاده کرد. جالب این جاست که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه همین مساله را تکرار کرد اما گفته شد که «لغزش زبانی» بود، زمانی که گفت نیروهای سپر فرات ترکیه پس از آزادی الباب و ایجاد مناطق امن در آن، براندازی نظام سوریه در دمشق را آغاز می کند لیکن این حرف های خود را پس از فشارهای روسیه پس گرفت.

مناطق امن در صورتی که ایجاد شود از نطر برخی مقدمه ای خواهد بود برای تقسیم سوریه به مناطق و امارت ها و مناطق خودمختار بر اساس طایفه گرایی و نژادی است و پیش نویس تهیه شده توسط روسیه که میان شرکت کنندگان در کنفرانس آستانه توزیع شد تردیدها و نگرانی های دولت سوریه را برانگیخت به ویژه آن که برخی بندهای آن هویت عربی را از سوریه ساقط کرده است.

ما بر این باور نیستیم که مطرح کردن آن در این روزها آن هم با قدرت توسط ترامپ و استقبال ترکیه از آن و آمادگی مشروط مسکو برای بررسی اش و موافقت عربستان با این طرح و همزمانی آن با تبلیغات برنامه ریزی شده در شبکه های اجتماعی که دم از سکته مغزی «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه می زند(کاخ ریاست جمهوری به شدت آن را رد کرد)، اتفاقی باشد.

مناطق امنی که در بنغازی ایجاد شد همانطور که در آن زمان گفته شد برای حمایت از ساکنان آن و ابقای ملت لیبی داخل مرزهای کشورش است لیکن آن چه اتفاق افتاد، این بود که نیمی از همین ملت اکنون در مصر در شرق، تونس در غرب و در سایه شرایط معیشتی و اجتماعی بسیار دوشواری به سر می برند؛ ملتی نیک و بخشنده که کشورش دارای منابع نفتی بسیار بزرگی است و ما بر این باور نیستیم که عاقلی پیدا شود که همین پایان را برای ملت سوریه و خالی کردن کشور از ساکنانش را بخواهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.