روند توافق های بین المللی روزافزون باعث شده است که امان با گام های ثابت از مرحله «همکاری از طریق افسران دو طرف» به مرحله همکاری در سطح نظامی و اطلاعاتی کاملا منظم و سازماندهی شده منتقل شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: روند عادی سازی روابط در عرصه نظامی و اطلاعاتی میان دو پایتخت امان و دمشق تسریع شده است و به نظر می رسد که یکی از نتایج تفاهم های اردن و روسیه از یک سو و مسکو و کشورهای حاشیه خلیج فارس از سوی دیگر به دلیل واقعیت های روی زمین در سوریه است.

روند توافق های بین المللی روزافزون باعث شده است که امان با گام های ثابت از مرحله «همکاری از طریق افسران دو طرف» به مرحله همکاری در سطح نظامی و اطلاعاتی کاملا منظم و سازماندهی شده منتقل شود،همانطور که ژنرال «محمود فریحات»رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح در تنها مصاحبه اش گفت.

هدف اصلی عمان به نظر می رسد گام نهادن در جهت توافق های جدید کشورهای حاشیه خلیج فارس با روسیه و نیز عملی کردن توافق ها با طرف روس بر اساس اهمیت ادامه ارتباط و تماس میان دو طرف یاد شده حداقل در مرحله کنونی است از همین روست که امان اصرار بر این دارد که جنبه های دیپلماتیک و سیاسی اندکی از عادی سازی روابط به دور باشد تا زمانی که مذاکرات کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه به پایان برسد.

اطلاعاتی که این روزها منتشر شده نشان می دهد که همکاری واقعی در عرصه های اطلاعاتی و امنیتی بر اساس یک قاعده اساسی است که قوام آن حفظ امنیت دو کشور و تاکید بر این است که امان هیچ طمع واقعی در هرج و مرج سوریه تا زمانی ندارد که امنیت اردن در معرض تهدید و تعدی قرار نگیرد.

از همین رو امان به شدت به دنبال متخصص ها و کارشناسانی است که جزئیات دمشق و نظام سوری را درک می کنند و مورد قبول نظام دمشق نیز باشند، علاوه بر آن مورد اعتماد طرف رسمی اردنی نیز باشند، بدین ترتیب شانس دو نفر که به معادله سوریه و جزئیات روی زمین نزدیک تر هستند بیشتر شده است.نخستین آنها ژنرال اسبق«مروان قطیشات» مدیر اوضاع مدنی کنونی است.

ژنرال قطیشات به احتمال زیاد یکی از کاندیداهای برجسته خواهد بود زیرا مهارت خاصی در دمشق و جزئیات آن دارد و در گذشته در سوریه فعالیت کرده است.

بر اساس این قاعده شانس «عمر  العمد» سفیر سابق اردن در سوریه، نزد اتاق های بسته اردنی بیشتر است.العمد به مانند ژنرال قطیشات دارای مهارت عملی زیادی در دمشق و مدیریت روابط با آن دارد. این دو شخصیت در صورتی که اردن بخواهد به مرحله ارتباط با سوری ها فکر بکند، امروز دارای شانش بیشتری هستند.

 هیأت حاکم بر اردن باید در مرحله بعد حداقل از یکی از این دو شخصیت استفاده کند اگر چه ممکن است از هر دو استفاده کند. در این جا حرف و حدیث درباره مدیریت یک موسسه(یا دو موسسه)امنیتی مهم مطرح است زیرا این دو در همکاری با نظام سوریه به لحاظ سیاسی و نیز نظامی خبره هستند و پیشینه آنها به آنها اجازه می دهد که با همه تحولات روی زمین از جمله دو جنبه اطلاعاتی و نظامی تعامل کنند و انتظار می رود که باعث می شود این مساله در زمینه ثبات رابطه میان دو طرف و در دو سطح اطلاعاتی و نظامی حداقل سهیم باشد.

در عرصه سیاسی به نظر می رسد که امان برای گشودن آغوش خود به روی نظام حاکم بر سوریه محافظه کار تر باشد و همانطور که به نظر می رسد منتظر نتایج مذاکرات کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه است  که بر اساس این مذاکرات توافقی بر سرنوشت رئیس جمهور سوریه صورت می گیرد.

در مذاکرات میان طرف های کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه طرف نخست تلاش می کند که پرونده مصونیت رئیس جمهور سوریه را بر اساس قاعده توقف حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه های تروریستی در مقابل لغو مصونیت اسد توسط مسکو را پایان دهد این در حالی است که دومی تلاش می کند که غرامت های مالی بیشتری در مقابل خسارتهایش از«اقدامات احمقانه» کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه نفتی و کاهش بهای آن که همه از آن خسارت دیدند، به دست آورد.

در همه احوال، برای نخستین بار به نظر می ر سد که امان با پوشش قوی عربستان با روسیه مذاکره کند و تماس هایی با نظام سوریه برقرار کند به طوری که این تماس حکایت از آن دارد که تماس پیوسته و ادامه داری به شکل آشکارا صورت گیرد.

با توجه به این مسائل اردن تلاش می کند که در پرونده برقراری ارتباط سیاسی با طرف سوری پیش از آن که تکلیف مذاکرات یاد شده مشخص نشود، محتاطانه عمل کند به رغم آن که دیپلماسی اردن همچنان بر این تاکید می کند که روابط در اصل با سوریه قطع نشده است و سفارت این کشور در دمشق همچنان به کار خود ادامه می دهد و کارمندانش در آن جا به ارائه خدمات ادامه می دهند.

از سوی دیگر، ملک «عبدالله دوم»طی دیدار اخیرش از مسکو «نرمش بالایی» از خود نشان داد بر این اساس که امان از پایان دادن به بحران سوریه ، دستاوردهای کنفرانس آستانه و مذاکران پشت پرده چیزی نمی خواهد جز امنیت مرزهایش و بر هیچ کس نیز پوشیده نیست که ارتش سوریه تنها طرفی است که برای این کار تواناتر است به ویژه اگر روسیه نیز حمایتش کند.

در هر حال، به نظر می رسد که همه جهان امروز با قدرت وارد فضای راه حل شده است فقط اینکه حاضر غایب در صحنه ای که روسیه ترسیم می کند دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ است؛ امری که بر اساس اطلاعات تازه به بیرون درز کرده نشانه های آن روز دوشنبه آینده ،حداقل برای اردن مشخص می شود زیرا دیدارهای ملک عبدالله دوم با دولت ترامپ برنامه ریزی شده و از دوشنبه این دیدارها آغاز می شود.

اما این اطلاعات به بیرون درز کرده مشخص نکرده است که ملک عبدالله طی سفرش به ایالات متحده با ترامپ دیدار می کند یا نه زیرا رئیس جمهور جدید آمریکا از امروز شنبه سفر دوره ای خود به اروپا را آغاز می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی سوریه. اردن.

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.