دیدگاه مصر و عراق و مصر و ایران درباره پرونده های منطقه ای مانند سوریه ، یمن و لیبی بسیار نزدیک تر از دیدگاه مصر و عربستان سعودی در این زمینه است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: دولت عراق تعهد کرده است که در مقابل شرط هایی آسان، به مصر یک میلیون بشکه نفت در ماه بدهد تا نیازهایش را برآورده کند. از جمله این شرط ها اقدام پالایشگاه های مصر برای پالایش یک میلیون بشکه نفت خام «بصره» در ماه است زیرا مصر دارای توان مازاد برای پالایش است که می تواند از آن برای رفع نیازهای عراق برای فرآورده های نفتی مورد استفاده قرار دهد.

این همکاری عراق و مصر در میدان انرژی پس از سفر« طارق الملا» وزیر نفت مصر به بغداد در اوایل هفته جاری صورت گرفت سفری که «جبار اللعیبی» وزیر نفت عراق آن را تاریخی توصیف کرد به طوری که میهمان مصری به گرمی مورد استقبال «حیدر العبادی»نخست وزیر،«فؤاد معصوم» رئیس جمهور و «سلیم الجبوری»رئیس پارلمان عراق قرار گرفت.

 این تحرک سریع مصر به سمت عراق پس از آن رخ می دهد که دولت مصر به این نتیجه قاطع رسید که کمک نفتی عربستان که طی سفر« ملک سلمان بن عبدالعزیز» به قاهره در ماه آوریل گذشته مقرر شد و میزان آن 700 هزار بشکه در ماه است که سه ماه پیش متوقف شد و به دلیل بحرانی شدن روابط میان دو کشور بنابر دلایل زیاد که مهمترین آنها این تعلل دولت مصر در اجرای توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی میان دو کشور که بر اساس آن دو جزیره«تیران» و «صنافیر» به حاکمیت عربستان بر می گردد، هرگز باز نمی گردد.

دولت عربستان هشدار شدید اللحنی به همتای مصری خود داد و این هشدار را  یک هیأت نظامی رسمی به ریاست مشاور نخست پادشاه عربستان منتقل شد.عربستان در این هشدار از مصر خواسته است که فورا و طی چهار هفته توافقنامه را به اجرا دربیاورد و گرنه با تحریم های سختی مواجه خواهد شد؛ امری که باعث شد «عبدالفتاح السیسی»رئیس جمهوری مصر در دو جبهه به حرکت درآید:اولی امضای رسمی توافقنامه و فرستادن آن به مجلس الشعب(پارلمان) برای تصویب آن و این خود تلاشی برای به دست آوردن زمان است و دومی جستجوی میانجی گری در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس برای گرفتن زهر خشم عربستان  و تاخیر یا  طول دادن اجرای هشدار عربستان و تهدیدات مرتبط با آن.

دادگاه عالی اداری مصر قرار است حکمی درباره میزان مشروعیت توافقنامه درباره دو جزیره صادر کند و برخی احتمال می دهند که حکم به بطلان آن بدهد؛ امر که بحرانی داخلی در مصر به وجود می آورد زیرا آقای«علی عبد العال» رئیس پارلمان مصر گفته است که توافقنامه را زمانی برای رایزنی در پارلمان ارائه می کند که این دادگاه حکم خود را صادر کرده باشد. نمایندگان فراکسیون«حمایت از مصر»بزرگترین فراکسیون در پارلمان به این گرایش دارد که این توافقنامه را تایید نکند.

این روزها اخباری در قاهره بر سر زبان افتاده مبنی بر این که وزیر دفاع و وزیر خارجه از ترس محاکمه آنها در آینده به اتهام ضایع کردن اراضی مصر از امضای توافقنامه سر باز زدند. تحرکات مردمی به رهبری گروهی از قاضی ها، وکلای مدافع و مسئولان کنونی نیز به راه افتاده که خواستار آن است که به منظور اجرای ماده 151 قانون اساسی درباره حالت های چشم پوشی از زمین، این توافقنامه به همه پرسی گذاشته شود.

السیسی در سایه این فشارهای داخلی و عربستان درباره این بحران و دیگر بحران ها از جمله ناکامی در دادن قسط های وام 12 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به دلیل مخالفت کشورهای حاشیه خلیج فارس در دادن هر گونه کمک مالی به مصر  و تن دادن این کشورها به خواسته های عربستان، در موضع بسیار سختی قرار گرفته است.

توافقنامه نفت با عراق یکی از برون رفت هایی است که فشار بر رئیس جمهوری مصر را که از بازگشت صف های طولانی خودروها در برابر پمپ بنزین ها در طول و عرض مصر در روزهای آخر سلفش  یعنی«محمد مرسی» رئیس جمهوری برکنار شده که باعث افزایش خشم مصری ها علیه وی شد، کم می کند لیکن پرداخت نکردن قسط های صندوق بین المللی پول بحرانی را به وجود می آورد که خطراتش کمتر از بحران سوخت نیست.

پر واضح است که السیسی پنجره عراق را برای زدن دروازه ایران استفاده کرد و بی تردید این دروازه از همان ضربه اول چهارتاق برایش  باز می شود. دیدگاه مصر و عراق و مصر و ایران درباره پرونده های منطقه ای مانند سوریه ، یمن و لیبی بسیار نزدیک تر از دیدگاه مصر و عربستان سعودی در این زمینه است. این نیز قابل توجه بود که معصوم رئیس جمهوری عراق تصریح کرد که مصر شریک اصلی بغداد در بازسازی«موصل»پس از آزادی اش از گروه تروریستی داعش خواهد بود.

افزایش مخالفت مردمی با چشم پوشی از جزیره های تیران و صنافیر و تعلل پارلمان در تصویب توافقنامه  و تظاهرات مردمی در مخالفت با آن چه بسا مقدمه تنش بزرگتر در روابط مصر و عربستان در مرحله آینده باشد و چه بسا حکم دادگاه عالی اداری که دو روز دیگر صادر می شود«منفجر کننده» خشم مردمی روز افزون بنابر دلایلی از جمله خود جزایر و افزایش میانگین بیکاری و گرانی معیشت شود.

کشورهای حاشیه خلیج فارس سکوت اختیار کرده و به نظر می رسد که به طور کامل از موضع عربستان هواداری می کنند و به همپیمان مصری خود پشت کرده اند. میانجی گری امارات از هم پاشید و میانجی گری کویت نیز به نفع گشودن کانال های برعکس برای گفت و گوی کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران بخار شد و در صورت موفقیت آن به شکل آرامش میان عربستان و ایران متبلور می شود. تأکید آقای «سامح شکری» وزیر خارجه مصر در سه روز پیش با خبرگزاری آلمان درباره حمایت مصر از دولت سوریه و ماندن «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه پیام روشنی به عربستان سعودی و چه بسا نخستین گلوله رسمی در جنگ دیپلماتیک میان دو کشور است و بعید نیست که طبق معمول ایران برنده بزرگ خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.