خبرگزاری فرانسه گزارش داد نشست کمیسیون مشترک برجام در حالی در اتریش برگزار شد که رحلت «آیت الله هاشمی رفسنجانی» و مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید آمریکا بر آن سایه انداخته بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: ایران و گروه 1+5 در حالی روز سه شنبه برای مذاکره در مورد توافق هسته ای 2015 گرد هم آمدند که مراسم تحلیف پیش روی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جدید آمریکا و رحلت «آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی» رئیس جمهور سابق ایران نگرانی هایی در مورد آینده این توافق ایجاد کرده است.

ششمین نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 به درخواست «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و برای بررسی بدعهدی‏‌ های آمریکا و تمدید قانون تحریم‌ های آمریکا علیه ایران برگزار شده است.

ترامپ که قرار است در تاریخ 20 ژانویه وارد کاخ سفید شود، عهد کرده است این توافق نامه به قول خود «فاجعه بار» را لغو کند.

درگذشت آیت الله هاشمى رفسنجانى در روز یکشنبه در سن 82 سالگی به عنوان یکی از حامیان مهم و مورد احترام توافق هسته ای در ایران در حالی رخ داده است که نگرانی هایی در مورد روند کُند لغو تحریم های ایران دیده می شود.

از آیت الله رفسنجانی با عنوان «مرد اعتدال گرا» یاد می شد.

نشست روز سه شنبه در «وین» اتریش - شهری که در آنجا توافق هسته ای ایران در ژوئیه 2015 امضا شد - دیپلمات های ارشدی از ایران، آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان گرد هم آمدند.

این چهارمین نشستی است که برای بررسی پیشرفت اجرای توافق هسته ای که از ژانویه 2016 اجرایی شده، برگزاری می شود. ایران در ماه دسامبر و پس از تمدید ده ساله قانون تحریم های آمریکا علیه ایران درخواست تشکیل چنین جلسه ای را داده بود.

مجلس سنای آمریکا در آذرماه طرح تمدید 10 ساله تحریم ‌ها علیه ایران (ایسا) را به ‌اتفاق آراء تصویب کرد.

این قانون بخش نفت و گاز ایران را هدف قرار داده اما جمهوری اسلامی آن را تخلف از توافق هسته ای می داند.

برخی نگرانی ها وجود دارد که منافع اقتصادی که «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران به واسطه دستیابی به توافق هسته ای وعده آن را داده بود، به نتیجه نرسد. اینگونه گمانه زنی می شود که این مسئله می تواند شانس روحانی را برای پیروزی در دور دوم انتخابات در ماه مه کاهش دهد؛ به خصوص که آیت الله رفسنجانی به عنوان یک حامی کلیدی اش دیگر در کنار او نیست.

ایران توانسته است صادرات حیاتی نفت خود را به سطح قبل از تحریم ها برساند و برای خرید هواپیماهای جدید با ایرباس و بوئینگ قرارداد بسته است.

با این حال تحریم های غیر هسته ای آمریکا در توانایی تجارت این کشور با جهان خارج اختلال ایجاد کرده است.

همه چشم ها به ترامپ دوخته شده است

اگر ترامپ آن گونه که مدعی شده این توافق را پاره کند، یکی از دستاوردهای مهم سیاست خارجی «باراک اوباما» رئیس جمهور در حال خروج از قدرت از بین خواهد رفت.

ترامپ نیز مانند بسیاری از همکاران جمهوری خواه خود مشکوک به توافق هسته ای ایران است.

ترامپ 70 ساله یکی از متحدان نزدیک «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل محسوب می شود. نتانیاهو که خود سلاح های هسته ای در اختیار دارد، به شدت مخالف توافق هسته ای با ایران است و مدعی است این توافق نمی تواند مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود.

ترامپ از زمان پیروزی خود در انتخابات ماه نوامبر تاکنون علنا در مورد این موضوع با جزئیات بحث نکرده است، اما «مایک پامپئو» گزینه او برای ریاست سیا نظر او را در این خصوص مشخص می کند.

پامپئو روز قبل از نامزدی خود در پیام توئیتری نوشت: «من مشتاقانه منتظر لغو برجام به عنوان یک توافق فاجعه بار به عنوان یکی از حامیان تروریسم هستم.»

با این حال لغو یک جانبه این توافق به این سادگی هم نیست؛ زیرا این توافق توسط روسیه که ترامپ خواهان بهبود روابط با آن است، و بقیه کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل امضا شده است.

«ولادیمیر وورونکوف» نماینده روسیه در سازمان ملل متحد به نظر نمی رسد در این خصوص هیچ نگرانی داشته باشد. وی به خبرگزاری روسی ایتارتاس گفته است: «انتخابات یک چیز است، اما یک مرحله جدید زمانی که او وارد کاخ سفید شود، چیز دیگری است.»

او گفت: «و سپس او (ترامپ) فرصتی خواهد داشت تا نگاه دقیق تری به این سند داشته باشد تا موضع خود را در قبال آن در آینده مورد ارزیابی قرار دهد.»

یک دیپلمات غربی که در جلسه روز سه شنبه حضور داشت، گفت که او انتظار نداشت هیچ نماینده ای از سوی ترامپ در این برنامه شرکت داشته باشد.

وی به شرط ناشناس ماندن به خبرگزاری فرانسه گفت: «این کار برای کسی که هنوز قدرت را در دست نگرفته، تعجب آور است.»

حسن روحانی با ارسال نامه ای وزارت امور خارجه ایران را موظف به پیگیری موضوع بدعهدی آمریکا با استفاده از ساز و کارهای پیش ‌بینی‌ شده در برجام کرده است. مقام‌ های ایرانی نسبت به تمدید تحریم‌ ها واکنش نشان داده و آن را خلف ‌وعده آمریکا دانسته اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.