پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت:

موج جدید پاک سازی مخالفان در ترکیه

موج جدید پاک سازی مخالفان در ترکیه به راه افتاده و بیش از شش هزار نفر دیگر از کار اخراج شده و ده ها موسسه نیز تعطیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه،دولت ترکیه  بیش از شش هزار نفر را در موج جدید پاک سازی مخالفان از کار اخراج کرد و ده ها موسسه دیگر را نیز در چارچوب تحقیقاتی که پس از کودتای نافرجام آغاز شد، بست.

در همین چارچوب، دولت ترکیه 2687 نیروی پلیس،1699 کارمند وزارت دادگستری،838 کارمند وزارت بهداشت و صدها نفر از کارکنان وزارتخانه های دیگر را جدای از 631 استاد دانشگاه و 8 عضو شورای دولت را اخراج کرد.

دولت ترکیه همچنین از شهروندان ترک که در خارج از کشور زندگی می کنند  خواست طی سه ماه از احضار آنها توسط دستگاه امنیتی به کشور بازگردند در غیر این صورت از ملیت خود محروم می شوند.

علاوه بر آن بیش از 80 جمعیت و موسسه متهم به  انجام «فعالیت های ضد امنیت کشور» نیز بسته شدند.

این تدابیر در چارچوب حالت فوق العاده اعمال شده از زمان کودتای نافرجام در 15 جولای صورت می گیرد. دولت ترکیه «فتح الله گولن» روحانی ترک مقیم ایالات متحده را متهم به دست داشتن در این کودتای نافرجام کرده است این در حالی است که گولن این اتهام را رد کرده است.

از زمان وقوع کودتای نافرجام، دولت ترکیه بیش از 41 هزار نفر ار به زندان انداخته و بیش از 100هزار نیز از کار اخراج یا از کار معلق کرده است.در میان این اخراجی ها شمار زیادی معلم، استاد دانشگاه، نیروی پلیس و قاضی دیده می شوند.

در همین حال، عملیات پاک سازی بی سابقه در ترکیه باعث نگرانی شرکای غربی آنکارا شده است این در حالی است که سازمان های حقوق بشر بیم آن دارند که حالت فوق العاده که هفته گذشته به مدت سه ماه دیگر تمدید شد، بهانه ای برای سرکوب هر گونه صدای مخالف شود.

از سوی دیگر، دولت ترکیه مدعی است که این تدابیر استثنایی برای خاموش کردن آتش فتنه و رویارویی با تهدید«تروریسم»دوگانه گروه داعش و پ.ک.ک ضروری است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.