پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

عبدالباری عطوان در یادداشتی نوشت:

داعش بالاخره کار دست ترکیه داد

ترکیه بیشترین ضرر را از تغییر استراتژی گروه تروریستی داعش دیده است آن هم پس از آن که آنکارا تصمیم گرفت به طور کامل وارد جنگ به این گروه تروریستی در سوریه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در یادداشتی در روزنامه رأی الیوم نوشت:انفجارها  و حملات تروریستی «متعدد» که گروه تروریستی داعش مسئولیت آنها را به عهده گرفت و طی چند روز گذشته مکان های متفرقی در منطقه عربی و اروپا را هدف قرار داد، ثابت کرد که این گروه به رغم جنگ هایی که علیه اش در عراق و سوریه به منظور از بین بردنش به راه افتاده همچنان قدرت دارد و باندهای خفته اش همچنان خطری را شکل می دهند که  نه خود حملات و نه حجم آنها را بسیاری از کسانی که خود را «کارشناسان امور تروریسم» می نامند، نمی توانند پیش بینی کنند.

زیاد شدن حملات و موفقیت بیشتر آنها اگر نگوییم همه آنها، حالتی از ترس و وحشت در مناطق مختلف جهان به وجود می آورد.هیچ کشوری به هر اندازه  که قدرت امنیتی و نظامی داشته باشد،در امان نیست زیرا رهبر این گروه تروریستی با وضوح تمام اعلام کرد که غیرنظامیان هدف هستند به ویژه در کشورهایی که در جنگ علیه داعش مشارکت دارند چه عربی باشند چه اروپایی و این هدف ساده ترین هدف است و نیاز به توانمندی برای اجرا و هوش زیاد ندارد.

 همانطور که شبکه تلویزیونی «سومریه نیوز» عراق اعلام کرد «ابوبکر البغدادی» رهبر گروه تروریستی داعش به فرماندهان این گروه در خارج از مرزهای تحت اشغال این گروه دستور داده است که باندهای خفته را در کشورهای عربی و اروپایی بیدار کنند و حملات منحصر به فرد علیه غیرنظامیان انجام دهند و این کار را در پاسخ به حملات ائتلاف بین المللی به «سرزمین خلافت و مسلمانان» انجام دهند و « حمله به تاسیسات نفتی و مراکز خارجی شرکت کنندگان در ائتلاف و وقوع کشته و خسارت های زیاد تا جایی که امکان دارد» را یادآوری کرد.

در وهله نخست می توان گفت که مشخص کردن هدف قرار دادن تاسیسات نفتی یعنی عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس دیگر و چه بسا لیبی است که در آن تاسیسات نفتی وجود دارد، اما تحریک به ضربه زدن به مراکز غربی اشاره به انجام حملات به سفارتخانه ها و شرکت های غربی در کشورهای عربی و اسلامی برای جذب رسانه و جلب توجه و اشغال عناوین نخست صفحه های روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی در کنار شبکه های اجتماعی است.

 شاید خطرناک ترین چیزی که در دستورهای رهبر داعش به پیروانش که قطعی شده است آنها مثل بازوهای اختاپوس در بیشتر مکان ها هستند، این است که از «مهاجران مسلمان  چه در عراق و چه در سوریه یا کشورهای دیگر خواسته است که به کشورهای خود بازگردند و برپایی ایالت های اسلامی در کشورهای خود را به مانند سینا،سرت،افغانستان، پاکستان و اروپا اعلام کنند» امری که نشان می دهد وی پایان دولت خلافتش را در نهایت امر و پس از مقاومت سخت بعید نمی داند.

آقای«حیدر العبادی»نخست وزیر عراق در سخنانی اخیرا گفته است که نیاز به دو ماه برای از بین بردن داعش در موصل دارد، این در حالی است«فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه طی دیدارش از بغداد در روز گذشته تاکید کرد که رسیدن به این موفقیت چند هفته طول می کشد و پیش بینی کرد که سال 2017 «سال پیروزی بر تروریسم خواهد بود» لیکن  ژنرال «استفن تاوسند» فرمانده نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق بر این باور است که رسیدن به این هدف چه بسا دو سال نیاز دارد، حالا کدام شان درست تر است؟

ما با بیشتر این پیش بینی ها موافق نیستیم اگر نگوییم با همه آنها موافق نیستیم و در این تردیدی نداریم که بگوییم رئیس جمهور فرانسه غرق در خوش بینی است زمانی که گفت سال جدید سال پیروزی بر تروریسم خواهد بود زیرا گروه داعش به سه انفجار همزمان در بغداد و «سامراء» و حمله به باشگاه شبانه در «استانبول» و انفجار دیگری در شهر «طرطوس» در نزدیکی ایست بازرسی ارتش در شمال سوریه و حمله چهارمی در برلین در چند روز پیش، از او استقبال کرد و فقط خدا می داند حمله بعدی کجاست.

شکست داعش  در موصل چه بسا به معنای محو آن و از بین بردن دولت خلافتش نباشد بلکه پایان مرحله «تثبیت» و آغاز مرحله «گسترش تروریسم» است و این دومی یعنی فعالیت سری زیر زمینی  است که هزینه های آن کمتر و در عین حال خطرناک تر است.

هر کسی در بیانیه های گروه تروریستی داعش که اخیرا صادر کرده و در آنها مسولیت حملات را به عهده گرفته درنگ کند می تواند دلایل قاطعی را درباره آن  چه می گوییم، پیدا کند. ادبیات و لحن و شیوه تحریک تغییر کرده است. بیانیه ای که درباره حمله به باشگاه شبانه در استانبول و کشته شدن چهل نفر در این حمله صادر شد، می گوید:« در ادامه عملیات مبارکی که داعش علیه ترکیه که حامی صلیبی هاست،یکی از سربازان خلافت یکی از مشهورترین باشگاه های شبانه که در آن مسیحی ها عیدشان را جشن می گرفتند در هم کوبید»در این بیانیه گروه تروریستی داعش رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را که هواپیماهایش شهر الباب را بمباران می کنند، به حملات انتقامجویانه بیشتر تهدید کرد.

پیش از آغاز بمباران مواضع داعش در عراق و سوریه توسط ائتلاف بین المللی و خشکاندن منابع مالی اش و تشدید محاصره شهرهایی  مانند«موصل» و «الرقه»که داعش در اشغال خود دارد، این گروه عملیات تروریستی در خارج انجام نداد و به دفاع از اراضی اشغالی اش و تلاش برای گسترش جغرافیایی در پیرامون این اراضی بسنده کرد اما اکنون و پس از آن که مساله حفظ دولت خلافتش دشوار و محال شده است، داعش شروع به انتقال به مرحله «ب» به شکل ناگهانی کرده است و به باندهای خفته اش برای تحرک چراغ سبز داده است.

ترکیه از این تحول بیشتر از همه متضرر می شود به ویژه پس از ورود کامل اش به جنگ علیه داعش است، پس از آن که سالها این دست و آن دست می کرد و اما اکنون «سپر فرات» را برای بیرون کردن عناصر داعش از شهر الباب پس از شهر« جرابلس» در شمال سوریه تشکیل داده است.

زمانی که داشتم برای انتشار جدیدترین کتابم که به زبان انگلیسی منتشر و به چندین زبان بین المللی ترجمه شد،پژوهش و دیدار انجام می دادم یکی از آنها یک کلام به من گفت که «ترکیه جرأت نمی کند با ما بجنگد،توافق نانوشته ای میان ما وجود دارد، اگر به ما حمله کردید ما هم جنگ را به عمق جغرافیایی شما منتقل می کنیم و صنعت گردشگری تان که سالیانه 36 میلیارددلار درآمد برای تان دارد را نابود می کنیم.»

انفجارهای انتحاری که در استانبول و آنکارا و گردشگاه های تفریحی جذاب برای گردشگران در ترکیه به وقوع پیوسته چه بسا عملی کردن این تهدیدهاست و وجود 24 خارجی در میان قربانیان باشگاه شبانه که بیشتر آنها شهروندان عرب هستند، بر جدی بودن چیزی که گفتیم تاکید می کند و پیام واضح است که می گوید ترکیه برای مردمش یا مسافرانی که به این کشور سفر می کنند، دیگر امن نیست، و ما بر این باوریم که پیام رسید.

سال های آینده و نه فقط سال 2017 چه بسا سال های داعش است. این گروه تروریستی خطرناک تر از چیزی است که بسیاری آن را پیش بینی کرده بودند زیرا هنوز بسترهایش وجود دارد و دلایل صعودش نیز از بین نرفته است و کانال های حمایت از آن نیز ادامه دارند اگر چه شدت این حمایت اخیرا کم شده است.

نمی خواهیم که تصویر تاریک و سیاه آمیخته به بدبینی را در زمان جشن های سال جدید ارائه کنیم اما این یک واقعیت است و این بضاعت شماست که به خودتان بازگشت و این را با تمام تلخی می گوییم و عاقل را اشاره ای بس است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی ترکیه. داعش.

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.